Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie produkcją konstrukcji spawanych
Sylabus przedmiotu Modelowanie w projektowaniu wyrobów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie w projektowaniu wyrobów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z: mechaniki, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania, podstaw konstrukcji maszyn. |
W-2 | Podstawowa umiejętność stosowania technik komputerowego zapisu konstrukcji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rolą i miejscem modelowania w projektowaniu wyrobów. |
C-2 | Student powinien umieć określać cel i zakres modelowania w projektowaniu wyrobów. |
C-3 | Student powinien znać podstawy modelowania metodą elementów skończonych w zakresie prognozowania właściwości wyrobów. |
C-4 | Student powinien umieć zastosować komputerowe narzędzia modelowania w procesie projektowania wyrobów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obsługa systemu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie symulacji właściwości konstrukcji. | 2 |
T-L-2 | Opracowanie modelu wyrobu. Aplikacyjne zastosowanie metody elementów skończonych. | 6 |
T-L-3 | Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji. | 4 |
T-L-4 | Prognozowanie wyglądu wyrobu. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i miejsce modelowania w projektowaniu wyrobów. Historia rozwoju oraz przegląd współczesnych systemów komputerowej symulacji właściwości obiektów technicznych. | 2 |
T-W-2 | Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych. Wiarygodność modeli. | 6 |
T-W-3 | Prognozowanie wytrzymałości konstrukcji. Symulacja odkształceń, naprężeń i przemieszczeń. | 4 |
T-W-4 | Modelowanie właściwości wizualnych i prognozowanie wyglądu wyrobu. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | wykonanie zadań domowych | 22 |
43 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu | 14 |
A-W-3 | konsultacje | 9 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagania projektowania. |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania - sprawdzian z realizacji cząstkowych zadań projektowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisemnego lub ustnego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C14-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: opisać rolę i miejscem modelowania w projektowaniu wyrobów, objaśnić podstawy modelowania metodą elementów skończonych. | ZIIP_2A_W02 | T2A_W05, T2A_W07 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C14-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: określać cel i zakres modelowania w projektowaniu wyrobów, zastosować komputerowe narzędzia modelowania w procesie projektowania wyrobów. | ZIIP_2A_U09 | T2A_U09 | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C14-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student poprawi swą kreatywność. | ZIIP_2A_K04 | T2A_K06 | C-2, C-4 | T-W-3, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C14-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: opisać rolę i miejscem modelowania w projektowaniu wyrobów, objaśnić podstawy modelowania metodą elementów skończonych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie opisać podstawową rolę i wskazać jedno miejsce stosowania modelowania w projektowaniu, potrafi objaśnić podstawy modelowania metodą elementów skończonych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C14-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: określać cel i zakres modelowania w projektowaniu wyrobów, zastosować komputerowe narzędzia modelowania w procesie projektowania wyrobów. | 2,0 | |
3,0 | Student powinien umieć określić podstawowy cel i zakres stosowania modelowania w projektowaniu, powinien umieć praktycznie zastosować przynajmniej jedno narzędzie modelowania w procesie projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C14-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student poprawi swą kreatywność. | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student zauważać potrzebę kreatywności w projektowaniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kęska P., SolidWorks 2013 Modelowanie części | Złożenia | Rysunki, CADvantage Paweł Kęska, 2013
- Kurowski P., Engineering Analysis with SolidWorks Simulation 2011, SDC Publications, 2011
Literatura dodatkowa
- Zienkiewicz O. C., Taylor Richard Lawrence, Taylor Robert Leroy, Zhu J. Z, The finite element method for solid and structural mechanics, Butterworth-Heinemann, 2005
- Photorealistic Rendering Using SolidWorks and PhotoView 360 Book, Dassault Systemes SolidWorks Corporation, 2013