Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Historia sztuki ogrodowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia sztuki ogrodowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania założeń ogrodowych różnych epok i stylów poprzez analizę ich kompozycji oraz charakteru elementów architektonicznych i przyrodniczych oraz wyrobienie umiejętności profesjonalnego opisywania założeń ogrodowych. |
C-3 | Nabycie umiejętności samodzielnego przeprowadzania studium zasad kompozycji stosowanych w projektowaniu historycznych założeniach ogrodowych różnych epok, stylów oraz krajów, wykonane w oparciu o literaturę oraz plany tych założeń. |
C-4 | Nabycie umiejętności wykonania schematycznego projektu ogrodu lub parku, którego kompozycja jest zgodna z założeniami projektowymi stosowanymi w Europie w sztuce ogrodowej danej epoki i stylu. |
C-5 | Wykształcenie umiejętności wykonywania szkiców planów oraz wnętrz historycznych założeń ogrodowych i parkowych, z zaakcentowaniem cech kompozycyjnych charakterystycznych dla danego typu założenia danej epoki i stylu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do zajęć. Przedstawienie i szczegółowe omówienie celu oraz zakresu pracy a także etapów, formy i sposobów oceny pracy. | 1 |
T-A-2 | Praca teoretyczna: praca studialna nad charakterem i kompozycją wiodącego stylu w kształtowaniu założeń ogrodowych danej epok i kraju na podstawie szczegółowej analizy ważniejszych dzieł ogrodowych przy wykorzystaniu wskazanej literatury. | 4 |
T-A-3 | Praca praktyczna: wykonanie projektu koncepcyjnego ogrodu lub parku w oparciu o założenia kompozycyjne wiodącego stylu występującego w sztuce ogrodowej w danej epoce we wskazanym kraju. | 13 |
T-A-4 | Prezentacja indywidualnych szkicowników oraz pracy projektowej. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu. | 2 |
T-W-2 | Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym). | 4 |
T-W-3 | Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie. | 2 |
T-W-4 | Ogrody islamu. | 2 |
T-W-5 | Ogrody renesansowe. | 6 |
T-W-6 | Ogrody barokowe. | 9 |
T-W-7 | Ogrody chińskie i japońskie. | 4 |
T-W-8 | Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w. | 6 |
T-W-9 | Ogrody I połowy XX w. | 2 |
T-W-10 | Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata. | 3 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | przygotowanie projektu oraz szkicownika | 35 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | obowiązkowe uczestnictwo w wykładach, aktywny udział w dyskusjach dydaktycznych | 40 |
A-W-2 | przygotowania do egzaminu pod opieką prowadzącego | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Metody praktyczne: pokaz - prezentacja wybranych historycznych założeń ogrodowych na planach, rysunkach oraz zdjęciach - prezentacje multimedialne. |
M-3 | Metody praktyczne: metoda projektów - wykonanie prostego projektu koncepcyjnego ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu założeń ogrodowy dawnych epok oraz wykonanie szkiców jego wnętrz. |
M-4 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – wykonywanie szkiców planów oraz wnętrz wybranych historycznych założeń ogrodowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na zadawane studentom pytania dotyczące treści poprzednich wykładów, umiejętność scharakteryzowania omówionych założeń ogrodowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego znajomość ważniejszych pojęć z zakresu historii sztuki ogrodowej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu, szkiców oraz prezentacji projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C12_W01 Zna dawne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. | AK_1A_W11 | A1_W11, A1_W12, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-4, S-2, S-1 |
AK_1A_C12_W02 Zna metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. | AK_1A_W14 | T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-4, S-2, S-1 |
AK_1A_C12_W03 Student zna materiały budowlane oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji różnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisuje ich zastosowanie i budowę. | AK_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-4, S-2, S-1 |
AK_1A_C12_W04 Zna charakterystyczne gatunki, formy oraz zastosowanie roślin wykorzystywanych jako tworzywo roślinne w historycznych założeniach ogrodowych. | AK_1A_W09 | R1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C12_U01 Rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych, ich komponenty oraz potrafi podać orientacyjny czas powstania ogrodu. | AK_1A_U03, AK_1A_U17 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-4, S-2, S-1 |
AK_1A_C12_U02 Potrafi wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu założeń ogrodowy dawnych epok oraz wykonać szkice lub też wizualizacje jego wnętrz. | AK_1A_U05, AK_1A_U01, AK_1A_U04, AK_1A_U06, AK_1A_U07, AK_1A_U08 | A1_U14, A1_U21, A1_U24, R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-4, C-3, C-5 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-4, M-3 | S-3 |
AK_1A_C12_U03 Ocenia na poziomie podstawowym kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów oraz ich komponentów. | AK_1A_U17 | T1A_U08, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C12_K01 Ma świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi. | AK_1A_K01, AK_1A_K04 | A1_K02, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-4, S-1 |
AK_1A_C12_K02 Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | AK_1A_K05 | A1_K02, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-4, S-1 |
AK_1A_C12_K03 Jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. | AK_1A_K02, AK_1A_K06 | A1_K02, T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-4, S-1 |
AK_1A_C12_K04 Posiada świadomość wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych ich znaczenia i potrzeby ochrony. | AK_1A_K08 | R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-4, S-1 |
AK_1A_C12_K05 Ma świadomość potrzeby dalszego dokształca się w zakresie wiedzy o historycznych założeniach ogrodowych. | AK_1A_K12 | A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C12_W01 Zna dawne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. | 2,0 | Student nie zna tendencji i konwencji stylowych w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Nie potrafi omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych, wymienić oraz scharakteryzować przykładów historycznych założeń ogrodowych. |
3,0 | Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Nie potrafi szczegółowo omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych, wymienić oraz scharakteryzować przykładów historycznych założeń ogrodowych. | |
3,5 | Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Nie potrafi szczegółowo omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych. Potrafi wymienić pojedyncze przykłady historycznych założeń ogrodowych bez ich scharakteryzowania. | |
4,0 | Student potrafi ogólnie omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Potrafi ogólnie omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić kilka przykładów historycznych założeń ogrodowych i ogólnie je scharakteryzować. | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i ogólnie je scharakteryzować. | |
5,0 | Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i szczegółowo je scharakteryzować. | |
AK_1A_C12_W02 Zna metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. | 2,0 | Nie zna metod studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Nie potrafi samodzielnie przeanalizować i opisać kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych posługując się właściwą dla przedmiotu terminologią. |
3,0 | Ma ograniczoną wiedzę z zakresu metod studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić jedynie ogólną analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Omawiając kompozycję nie posługuje się właściwą dla przedmiotu terminologią. | |
3,5 | Ma podstawową wiedzę z zakresu metod studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić jedynie ogólną analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Opisując kompozycję wykorzystuje jedynie niektóre pojęcia właściwe dla przedmiotu. | |
4,0 | Zna w dobrym stopniu metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić ogólną analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Do opisu kompozycji wykorzystuje ważniejsze pojęcia właściwe dla przedmiotu i rozumie ich znaczenie. | |
4,5 | Zna w dobrym stopniu metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi dobrze przeprowadzić analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Opisując kompozycję wykorzystuje większość pojęć właściwych dla przedmiotu i rozumie ich znaczenie. | |
5,0 | Zna w stopniu bardzo dobrym metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić szczegółową analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Opisując kompozycję wykorzystuje znaczną liczbę pojęć właściwych dla przedmiotu i rozumie ich znaczenie. | |
AK_1A_C12_W03 Student zna materiały budowlane oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji różnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisuje ich zastosowanie i budowę. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać charakterystycznych materiałów budowlanych oraz elementów małej architektury wykorzystywanych w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych. |
3,0 | Student potrafi wskazać tylko niektóre charakterystyczne materiały budowlanne oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych. | |
3,5 | Student potrafi wskazać niektóre charakterystyczne materiały budowlane oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie i budowę. | |
4,0 | Student potrafi wskazać większość charakterystycznych materiałów budowlanych oraz elementów małej architektury wykorzystywanych w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie. | |
4,5 | Student potrafi wskazać większość charakterystycznych materiałów budowlanych oraz elementów małej architektury wykorzystywanych w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie i budowę. | |
5,0 | Student potrafi wskazać wszystkie charakterystyczne materiały budowlane oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie i budowę. | |
AK_1A_C12_W04 Zna charakterystyczne gatunki, formy oraz zastosowanie roślin wykorzystywanych jako tworzywo roślinne w historycznych założeniach ogrodowych. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić charakterystycznych gatunków, form roślin oraz omówić sposobów ich zastosowania jako tworzywa roślinnego w historycznych ogrodach. |
3,0 | Student potrafi wymienić tylko nieliczne charakterystyczne gatunki roślin stosowane jako tworzywo roślinne w historycznych ogrodach. | |
3,5 | Student potrafi wymienić tylko niektóre charakterystyczne gatunki i formy roślin stosowane jako tworzywo w historycznych ogrodach. | |
4,0 | Student potrafi wymienić większą liczbę charakterystycznych gatunków i form roślin stosowane jako tworzywo w historycznych ogrodach. | |
4,5 | Student potrafi wymienić większą liczbę charakterystycznych gatunków i form roślin oraz omówić ich zastosowanie jako tworzywa w historycznych ogrodach. | |
5,0 | Student potrafi wymienić znaczną liczbę charakterystycznych gatunków i formy roślin oraz szerzej omówić ich zastosowanie jako tworzywa w historycznych ogrodach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C12_U01 Rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych, ich komponenty oraz potrafi podać orientacyjny czas powstania ogrodu. | 2,0 | Nie rozpoznaje w stopniu podstawowym, charakterystycznych dla różnych okresów historycznych układów kompozycyjnych założeń ogrodowych, opisać kompozycji i komponentów oraz nie potrafi podać orientacyjnego czasu powstania ogrodu. |
3,0 | Rozpoznaje w stopniu dostatecznym charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie opisać w stopniu dostatecznym ich kompozycję i komponenty. | |
3,5 | Rozpoznaje w stopniu dostatecznym charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie opisać w stopniu dostatecznym ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać orientacyjny czas powstania ogrodu. | |
4,0 | Dobrze rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie ogólnie opisać ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać orientacyjny czasu powstania ogrodu. | |
4,5 | Dobrze rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie dobrze opisać ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać orientacyjny czasu powstania ogrodu. | |
5,0 | Bardzo dobrze rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie bardzo dobrze opisać ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać czasu powstania ogrodu. | |
AK_1A_C12_U02 Potrafi wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu założeń ogrodowy dawnych epok oraz wykonać szkice lub też wizualizacje jego wnętrz. | 2,0 | Nie potrafi wykonać w stopniu dostatecznym prostego projektu koncepcyjnego ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy lub praca posiada bardzo liczne poważne błędy. Nie wykonał minimalnej liczby szkiców lub są one na niedostatecznym poziomie. |
3,0 | Potrafi w stopniu dostatecznym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym odnaleźć można pewną liczbę błędów w tym kilka poważniejszych. Wykonał dostateczną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie słabym lub średnim. | |
3,5 | Potrafi w stopniu dostatecznym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym odnaleźć można pewną liczbę błędów, większość mniejszej wagi. Wykonał dostateczną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie średnim. | |
4,0 | Potrafi w stopniu dobrym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym znajduje się niewielka liczba błędów, większość mniejszej wagi. Wykonał wyznaczoną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie dobrym. | |
4,5 | Potrafi w stopniu dobrym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym znajdują się nieliczne błędy, mniejszej wagi. Wykonał wyznaczoną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie dobrym, prace charakteryzują się pewnym stopniem oryginalności. | |
5,0 | Potrafi w stopniu bardzo dobrym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym brak wyraźnych błędów. Wykonał wyznaczoną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie bardzo dobrym, prace charakteryzują się oryginalnością. | |
AK_1A_C12_U03 Ocenia na poziomie podstawowym kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów oraz ich komponentów. | 2,0 | Nie potrafi na poziomie podstawowym ocenić kulturowej wartości przykładowych historycznych ogrodów oraz ich komponentów. |
3,0 | W stopniu dostatecznym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów. | |
3,5 | W stopniu dostatecznym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów a także ich komponentów. | |
4,0 | W stopniu dobrym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów. | |
4,5 | W stopniu dobrym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów a także ich komponentów. | |
5,0 | W stopniu bardzo dobrym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów a także ich komponentów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C12_K01 Ma świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi. | 2,0 | Nie posiada świadomości ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi. |
3,0 | W stopniu dostatecznym wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej. | |
3,5 | W stopniu dostatecznym wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi. | |
4,0 | W stopniu dobrym stopniu wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi. | |
4,5 | Wykazuje dużą świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi. Potrafi wskazać przykłady ewolucji elementów kompozycyjnych historycznych ogrodów w kolejnych epokach. | |
5,0 | Wykazuje dużą świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi. Potrafi wskazać przykłady ewolucji elementów kompozycyjnych historycznych ogrodów w kolejnych epokach a także wskazać wykorzystanie zapożyczeń, stylizacji w ogrodach współczesnych. | |
AK_1A_C12_K02 Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | 2,0 | Student nie rozumie architektury krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
3,5 | Student w miarę dobrze rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
4,0 | Student dobrze rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
4,5 | Student w pełni rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
5,0 | Student doskonale rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
AK_1A_C12_K03 Jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. | 2,0 | Student nie wykazuje wrażliwości i zainteresowania sztuką w otaczającej rzeczywistości i nie stara się rozwijać własnej postawy twórczej. |
3,0 | Student wykazuje słabą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia małe zainteresowanie i chęci rozwoju własnej postawy twórczej. | |
3,5 | Student wykazuje w miarę dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia średnie zainteresowanie i chęci rozwoju własnej postawy twórczej. | |
4,0 | Student wykazuje dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia duże zainteresowanie i aktywnie rozwija własną postawy twórczej. | |
4,5 | Student wykazuje dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia duże zainteresowanie i aktywnie rozwija własną postawy twórczej. Chętnie uczestniczy w przedsięwzięciach mających na celu rozwijanie tych cech i umiejętności. | |
5,0 | Student wykazuje dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia duże zainteresowanie i aktywnie rozwija własną postawy twórczej. Chętnie uczestniczy i organizuje przedsięwzięciach mających na celu rozwijanie tych cech i umiejętności. | |
AK_1A_C12_K04 Posiada świadomość wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych ich znaczenia i potrzeby ochrony. | 2,0 | Student nie ma świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych ani ich znaczenia, czy też potrzeby ich ochrony. |
3,0 | Student posiada elementarną świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. | |
3,5 | Student wykazuje średnią świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Dość dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń. | |
4,0 | Student wykazuje wysoką świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń. | |
4,5 | Student wykazuje wysoką świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń. | |
5,0 | Student ma ugruntowaną świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Bardzo dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń. | |
AK_1A_C12_K05 Ma świadomość potrzeby dalszego dokształca się w zakresie wiedzy o historycznych założeniach ogrodowych. | 2,0 | Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
3,5 | Student ma dostateczną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
4,5 | Student ma pełną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
5,0 | Student ma ugruntowaną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. |
Literatura podstawowa
- Majdecki Longin, Historia ogrodów T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2007
- Siewniak Marek, Mitkowska Anna, Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wyd. Rytm, Warszawa, 1998
- Bogdanowski Janusz, Polskie ogrody ozdobne, Arkady, Warszawa, 2000
- Ciołek Gerard, Ogrody polskie, Arkady, Warszawa, 1978
- Różańska A., Krogulec T., Rylke J., Ogrody. Historia architektury i sztuki ogrodowej, SGGW, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Hobhouse Penelope, Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
- Ferioli Eliany (red.), Najpiękniejsze ogrody Europy, Świat książki, Warszawa, 2007, album
- Holmes Caroline (red), Najpiękniejsze ogrody świata, Horyzont, Warszawa, 2002, album
- Impelluso Lucia, Ogrody i labirynty. Leksykon historia, sztuka, ikonografia, Arkady, Warszawa, 2009
- Pawlak Anna, Ogrody chińskie, Trio, Warszawa, 2007
- Nitschke Günter, Japanese Gardens, Taschen, 2007