Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie krajobrazu (plac miejski):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie krajobrazu (plac miejski)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 25 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu Wstęp do projektowania krajobrazu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad funkcjonowania i budowy ciągłej sekwencji miejskich wnętrz krajobrazowych na przykładzie zespołu przestrzeni publicznych, możliwości jej programowania i projektowania w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca w odniesieniu do potrzeb jej użytkowników (możliwości percepcji, wymogi antropometryczne, potrzeby podstawowe, społeczne i kulturowe)
C-2Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu oceny funkcjonalno-krajobrazowej przestrzeni miejskiej, projektowania zagospodarowania złożonych, wielo-wnętrzowych struktur przestrzennych w krajobrazie miejskim oraz możliwości atrakcyjnego społecznie ich programowania w oparciu o wykorzystanie istniejącej tradycji miejsca.
C-3Ukształtowanie postawy otwartej i poszukującej kreatywnych rozwiązań w kształtowaniu architektury krajobrazu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt sekwencji wnętrz krajobrazowych, na przykładzie układu przestrzeni publicznych miasta. Inwentaryzacji i analizy urbanistyczne terenu, analizy powiązań komunikacyjnych, koncepcja programowo-przestrzenna układu przestrzeni publicznych, szczegółowy projekt zagospodarowania fragmentu.Budowa wieloprogramowej przestrzeni rekreacyjnej w układzie liniowym, poprawiającej komfort i atrakcyjność użytkowania w ramach sieci przestrzeni pubicznej miasta.30
30
wykłady
T-W-1Struktura przestrzenna, użytkowa, własnościowa miasta. Zależności i konflikty wynikające z sąsiedztwa róznych struktur funkcjonalnych. Inwentaryzacje i analizy urbanistyczne. Rola i cele analiz przedprojektowych.4
T-W-2Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu. Typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Zagadnienie kompozycji przestrzennej złożonych struktur krajobrazu miejskiego – ciągów miejskiej przestrzeni publicznej. Przykłady rozwiązań przestrzennych. Kompozycje zieleni w przestrzeni wnętrza miejskiego. Przykłady rozwiązań. Rozwiązania przestrzenno-funkcjonalne i materiałowe elementów zagospodarowania.10
T-W-3Zasady kształtowania przestrzeni publicznej. Zagadnienie treści i symboliki przestrzeni . Możliwości wykorzystania potencjału miejsca. Przykłady rozwiązań przestrzennych. Społeczno - psychologiczne aspekty odbioru przestrzeni. Potrzeby użytkowników. Zasady programowania złożonych struktur przestrzeni miejskiej ze względu na formy jej użytkowania.6
T-W-4Wymagane elementy w poszczególnych formach projektów złożonych struktur krajobrazu miejskiego: koncepcji programowo-przestrzennych, projektów budowlanych zagospodarowania terenu, projektów wykonawczych detali rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych. Podstawy prawne w projektowaniu przestrzeni otwartej – prawo budowlane.5
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2inwentaryzacje i badania terenowe10
A-P-3praca nad projektem poza zajęciami20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach25
A-W-2przeygotowanie do egzaminu15
A-W-3Studia literatury i poszukiwania inspiracji10
A-W-4Opracowanie planszy z ideogramem parku10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
M-4zajęcia terenowe
M-5metoda przypadków, prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Analiza urbanistyczna, koncepcja programowa i projekt zagospodarowania fragmentu miejskiej przestrzeni publicznej. Ocenie podlega adekwatność i atrakcyjność programu funkcjonalnego, dostosowanie, jakość i indywidualność rozwiązań przestrzennych oraz estetyka i czytelność podania.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych.
S-3Ocena podsumowująca: Przegląd miedzysemestralny. Ocena analiz terenu i przejętych wytycznych.
S-4Ocena formująca: Prezentacja ideogramu przestrzeni publicznej. Ocena umiejętności syntezy idei projektowej oraz sposobu jej przekazu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O14.2_W01
Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania sieci przestrzeni publicznej, proponuje możliwości rozwiązań jej zagospodarowania, w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca i w odniesieniu do potrzeb jej użytkowników (możliwości percepcji, wymogi antropometryczne, potrzeby podstawowe, społeczne i kulturowe)
AK_1A_W07, AK_1A_W14T1A_W05, T1A_W07, T1A_W10InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O14.2_U01
Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu śródmiejskiego, pod kątem oceny jego walorów i możliwości budowy sekwencji przestrzeni publicznych o walorach rekreacyjnych oraz zaprojektować taką przestrzeń stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne.
AK_1A_U02, AK_1A_U06, AK_1A_U09A1_U14, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O14.2_K01
Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na wartość i rolę przestrzeni publicznej w mieście, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań.
AK_1A_K01, AK_1A_K07A1_K02, R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-3T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O14.2_W01
Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania sieci przestrzeni publicznej, proponuje możliwości rozwiązań jej zagospodarowania, w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca i w odniesieniu do potrzeb jej użytkowników (możliwości percepcji, wymogi antropometryczne, potrzeby podstawowe, społeczne i kulturowe)
2,0Student wymienia kilka zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, nie potrafiąc ich scharakteryzować.
3,0Student wymienia niektóre zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, pobieżnie je charakteryzując.
3,5Student wymienia główne zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, dobrze je charakteryzując.
4,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni.
4,5Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni dobrze je uzasadniając.
5,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni cechujące się indywidualnością i wysoką wartością merytoryczną, w pełni je uzasadniając.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O14.2_U01
Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu śródmiejskiego, pod kątem oceny jego walorów i możliwości budowy sekwencji przestrzeni publicznych o walorach rekreacyjnych oraz zaprojektować taką przestrzeń stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne.
2,0Student nie potrafi wykonać poprawnie analiz urbanistycznych i krajobrazowych obszaru miejskiego.
3,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje podstawowej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektowaćzłożoną strukturę urbanistyczno-krajobrazową, ale projekt obarczony jest błędami.
3,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje trafnej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę urbanistyczno-krajobrazową, ale projekt obarczony jest drobnymi błędami.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje trafnej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę urbanistyczno-krajobrazową, unikając błędów.
4,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę urbanistyczno-krajobrazową, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne wykorzystując ducha miejsca i potrzeby użytkowników przestrzeni oraz uwzglądniejąc powiązania i ograniczenia funkcjonalne.
5,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę urbanistyczno-krajobrazową, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu unikalne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne twórczo wykorzystując ducha miejsca i potrzeby użytkowników przestrzeni oraz uwzglądniejąc powiązania i ograniczenia funkcjonalne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O14.2_K01
Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na wartość i rolę przestrzeni publicznej w mieście, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań.
2,0Student nie ma świadomości złożoności i długofalowości procesu projektowego, nie jest wrażliwy i otwarty na walory przestrzeni i potrzeby społeczne.
3,0Student ma podstawową świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, nie wykazuje się kreatywnością.
3,5Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, wykazuje się konsekwencją w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz wykazuje się konsekwencją i znaczną dozą kreatywności w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,5Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, ma spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.
5,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się konsekwencją i zaangażowaniem, dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz ma wyjątkowo spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.

Literatura podstawowa

  1. Gehl J., Zycie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych., RAM, Kraków, 2009
  2. Boehm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
  3. Marcus C., Francis C., People Places, Design Guidelines for Urban Spaces, New York, 1998
  4. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008
  5. Czarnecki B. Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Lewicka M., Psychologia miejsca, Scholar, Warszawa, 2012
  2. Boehm A., Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1994
  3. Sutkowska E., Kształtowania przestrzeni publicznej w systemie zieleni miejskiej na przykładzie Szczecina., Politechnika Wrocławska (praca doktorska), Wrocław, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt sekwencji wnętrz krajobrazowych, na przykładzie układu przestrzeni publicznych miasta. Inwentaryzacji i analizy urbanistyczne terenu, analizy powiązań komunikacyjnych, koncepcja programowo-przestrzenna układu przestrzeni publicznych, szczegółowy projekt zagospodarowania fragmentu.Budowa wieloprogramowej przestrzeni rekreacyjnej w układzie liniowym, poprawiającej komfort i atrakcyjność użytkowania w ramach sieci przestrzeni pubicznej miasta.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura przestrzenna, użytkowa, własnościowa miasta. Zależności i konflikty wynikające z sąsiedztwa róznych struktur funkcjonalnych. Inwentaryzacje i analizy urbanistyczne. Rola i cele analiz przedprojektowych.4
T-W-2Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu. Typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Zagadnienie kompozycji przestrzennej złożonych struktur krajobrazu miejskiego – ciągów miejskiej przestrzeni publicznej. Przykłady rozwiązań przestrzennych. Kompozycje zieleni w przestrzeni wnętrza miejskiego. Przykłady rozwiązań. Rozwiązania przestrzenno-funkcjonalne i materiałowe elementów zagospodarowania.10
T-W-3Zasady kształtowania przestrzeni publicznej. Zagadnienie treści i symboliki przestrzeni . Możliwości wykorzystania potencjału miejsca. Przykłady rozwiązań przestrzennych. Społeczno - psychologiczne aspekty odbioru przestrzeni. Potrzeby użytkowników. Zasady programowania złożonych struktur przestrzeni miejskiej ze względu na formy jej użytkowania.6
T-W-4Wymagane elementy w poszczególnych formach projektów złożonych struktur krajobrazu miejskiego: koncepcji programowo-przestrzennych, projektów budowlanych zagospodarowania terenu, projektów wykonawczych detali rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych. Podstawy prawne w projektowaniu przestrzeni otwartej – prawo budowlane.5
25

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2inwentaryzacje i badania terenowe10
A-P-3praca nad projektem poza zajęciami20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach25
A-W-2przeygotowanie do egzaminu15
A-W-3Studia literatury i poszukiwania inspiracji10
A-W-4Opracowanie planszy z ideogramem parku10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O14.2_W01Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania sieci przestrzeni publicznej, proponuje możliwości rozwiązań jej zagospodarowania, w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca i w odniesieniu do potrzeb jej użytkowników (możliwości percepcji, wymogi antropometryczne, potrzeby podstawowe, społeczne i kulturowe)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W07zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W14zna metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad funkcjonowania i budowy ciągłej sekwencji miejskich wnętrz krajobrazowych na przykładzie zespołu przestrzeni publicznych, możliwości jej programowania i projektowania w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca w odniesieniu do potrzeb jej użytkowników (możliwości percepcji, wymogi antropometryczne, potrzeby podstawowe, społeczne i kulturowe)
Treści programoweT-W-2Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu. Typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Zagadnienie kompozycji przestrzennej złożonych struktur krajobrazu miejskiego – ciągów miejskiej przestrzeni publicznej. Przykłady rozwiązań przestrzennych. Kompozycje zieleni w przestrzeni wnętrza miejskiego. Przykłady rozwiązań. Rozwiązania przestrzenno-funkcjonalne i materiałowe elementów zagospodarowania.
T-W-1Struktura przestrzenna, użytkowa, własnościowa miasta. Zależności i konflikty wynikające z sąsiedztwa róznych struktur funkcjonalnych. Inwentaryzacje i analizy urbanistyczne. Rola i cele analiz przedprojektowych.
T-W-4Wymagane elementy w poszczególnych formach projektów złożonych struktur krajobrazu miejskiego: koncepcji programowo-przestrzennych, projektów budowlanych zagospodarowania terenu, projektów wykonawczych detali rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych. Podstawy prawne w projektowaniu przestrzeni otwartej – prawo budowlane.
T-W-3Zasady kształtowania przestrzeni publicznej. Zagadnienie treści i symboliki przestrzeni . Możliwości wykorzystania potencjału miejsca. Przykłady rozwiązań przestrzennych. Społeczno - psychologiczne aspekty odbioru przestrzeni. Potrzeby użytkowników. Zasady programowania złożonych struktur przestrzeni miejskiej ze względu na formy jej użytkowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
M-4zajęcia terenowe
M-5metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Analiza urbanistyczna, koncepcja programowa i projekt zagospodarowania fragmentu miejskiej przestrzeni publicznej. Ocenie podlega adekwatność i atrakcyjność programu funkcjonalnego, dostosowanie, jakość i indywidualność rozwiązań przestrzennych oraz estetyka i czytelność podania.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wymienia kilka zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, nie potrafiąc ich scharakteryzować.
3,0Student wymienia niektóre zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, pobieżnie je charakteryzując.
3,5Student wymienia główne zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, dobrze je charakteryzując.
4,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni.
4,5Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni dobrze je uzasadniając.
5,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni cechujące się indywidualnością i wysoką wartością merytoryczną, w pełni je uzasadniając.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O14.2_U01Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu śródmiejskiego, pod kątem oceny jego walorów i możliwości budowy sekwencji przestrzeni publicznych o walorach rekreacyjnych oraz zaprojektować taką przestrzeń stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U02wykonuje przestrzenne wizualizacje idei i projektów z wykorzystaniem zasad geometrii wykreślnej i technik komputerowych
AK_1A_U06stosuje podstawowe zasady projektowania przestrzeni o różnej funkcji z zastosowaniem odpowiednich materiałów
AK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu oceny funkcjonalno-krajobrazowej przestrzeni miejskiej, projektowania zagospodarowania złożonych, wielo-wnętrzowych struktur przestrzennych w krajobrazie miejskim oraz możliwości atrakcyjnego społecznie ich programowania w oparciu o wykorzystanie istniejącej tradycji miejsca.
Treści programoweT-P-1Projekt sekwencji wnętrz krajobrazowych, na przykładzie układu przestrzeni publicznych miasta. Inwentaryzacji i analizy urbanistyczne terenu, analizy powiązań komunikacyjnych, koncepcja programowo-przestrzenna układu przestrzeni publicznych, szczegółowy projekt zagospodarowania fragmentu.Budowa wieloprogramowej przestrzeni rekreacyjnej w układzie liniowym, poprawiającej komfort i atrakcyjność użytkowania w ramach sieci przestrzeni pubicznej miasta.
T-W-2Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu. Typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Zagadnienie kompozycji przestrzennej złożonych struktur krajobrazu miejskiego – ciągów miejskiej przestrzeni publicznej. Przykłady rozwiązań przestrzennych. Kompozycje zieleni w przestrzeni wnętrza miejskiego. Przykłady rozwiązań. Rozwiązania przestrzenno-funkcjonalne i materiałowe elementów zagospodarowania.
T-W-1Struktura przestrzenna, użytkowa, własnościowa miasta. Zależności i konflikty wynikające z sąsiedztwa róznych struktur funkcjonalnych. Inwentaryzacje i analizy urbanistyczne. Rola i cele analiz przedprojektowych.
T-W-4Wymagane elementy w poszczególnych formach projektów złożonych struktur krajobrazu miejskiego: koncepcji programowo-przestrzennych, projektów budowlanych zagospodarowania terenu, projektów wykonawczych detali rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych. Podstawy prawne w projektowaniu przestrzeni otwartej – prawo budowlane.
T-W-3Zasady kształtowania przestrzeni publicznej. Zagadnienie treści i symboliki przestrzeni . Możliwości wykorzystania potencjału miejsca. Przykłady rozwiązań przestrzennych. Społeczno - psychologiczne aspekty odbioru przestrzeni. Potrzeby użytkowników. Zasady programowania złożonych struktur przestrzeni miejskiej ze względu na formy jej użytkowania.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
M-4zajęcia terenowe
M-5metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Analiza urbanistyczna, koncepcja programowa i projekt zagospodarowania fragmentu miejskiej przestrzeni publicznej. Ocenie podlega adekwatność i atrakcyjność programu funkcjonalnego, dostosowanie, jakość i indywidualność rozwiązań przestrzennych oraz estetyka i czytelność podania.
S-4Ocena formująca: Prezentacja ideogramu przestrzeni publicznej. Ocena umiejętności syntezy idei projektowej oraz sposobu jej przekazu.
S-3Ocena podsumowująca: Przegląd miedzysemestralny. Ocena analiz terenu i przejętych wytycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać poprawnie analiz urbanistycznych i krajobrazowych obszaru miejskiego.
3,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje podstawowej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektowaćzłożoną strukturę urbanistyczno-krajobrazową, ale projekt obarczony jest błędami.
3,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje trafnej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę urbanistyczno-krajobrazową, ale projekt obarczony jest drobnymi błędami.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje trafnej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę urbanistyczno-krajobrazową, unikając błędów.
4,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę urbanistyczno-krajobrazową, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne wykorzystując ducha miejsca i potrzeby użytkowników przestrzeni oraz uwzglądniejąc powiązania i ograniczenia funkcjonalne.
5,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę urbanistyczno-krajobrazową, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu unikalne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne twórczo wykorzystując ducha miejsca i potrzeby użytkowników przestrzeni oraz uwzglądniejąc powiązania i ograniczenia funkcjonalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O14.2_K01Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na wartość i rolę przestrzeni publicznej w mieście, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
AK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie postawy otwartej i poszukującej kreatywnych rozwiązań w kształtowaniu architektury krajobrazu.
Treści programoweT-P-1Projekt sekwencji wnętrz krajobrazowych, na przykładzie układu przestrzeni publicznych miasta. Inwentaryzacji i analizy urbanistyczne terenu, analizy powiązań komunikacyjnych, koncepcja programowo-przestrzenna układu przestrzeni publicznych, szczegółowy projekt zagospodarowania fragmentu.Budowa wieloprogramowej przestrzeni rekreacyjnej w układzie liniowym, poprawiającej komfort i atrakcyjność użytkowania w ramach sieci przestrzeni pubicznej miasta.
T-W-2Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu. Typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Zagadnienie kompozycji przestrzennej złożonych struktur krajobrazu miejskiego – ciągów miejskiej przestrzeni publicznej. Przykłady rozwiązań przestrzennych. Kompozycje zieleni w przestrzeni wnętrza miejskiego. Przykłady rozwiązań. Rozwiązania przestrzenno-funkcjonalne i materiałowe elementów zagospodarowania.
T-W-1Struktura przestrzenna, użytkowa, własnościowa miasta. Zależności i konflikty wynikające z sąsiedztwa róznych struktur funkcjonalnych. Inwentaryzacje i analizy urbanistyczne. Rola i cele analiz przedprojektowych.
T-W-4Wymagane elementy w poszczególnych formach projektów złożonych struktur krajobrazu miejskiego: koncepcji programowo-przestrzennych, projektów budowlanych zagospodarowania terenu, projektów wykonawczych detali rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych. Podstawy prawne w projektowaniu przestrzeni otwartej – prawo budowlane.
T-W-3Zasady kształtowania przestrzeni publicznej. Zagadnienie treści i symboliki przestrzeni . Możliwości wykorzystania potencjału miejsca. Przykłady rozwiązań przestrzennych. Społeczno - psychologiczne aspekty odbioru przestrzeni. Potrzeby użytkowników. Zasady programowania złożonych struktur przestrzeni miejskiej ze względu na formy jej użytkowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
M-4zajęcia terenowe
M-5metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Analiza urbanistyczna, koncepcja programowa i projekt zagospodarowania fragmentu miejskiej przestrzeni publicznej. Ocenie podlega adekwatność i atrakcyjność programu funkcjonalnego, dostosowanie, jakość i indywidualność rozwiązań przestrzennych oraz estetyka i czytelność podania.
S-4Ocena formująca: Prezentacja ideogramu przestrzeni publicznej. Ocena umiejętności syntezy idei projektowej oraz sposobu jej przekazu.
S-3Ocena podsumowująca: Przegląd miedzysemestralny. Ocena analiz terenu i przejętych wytycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości złożoności i długofalowości procesu projektowego, nie jest wrażliwy i otwarty na walory przestrzeni i potrzeby społeczne.
3,0Student ma podstawową świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, nie wykazuje się kreatywnością.
3,5Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, wykazuje się konsekwencją w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz wykazuje się konsekwencją i znaczną dozą kreatywności w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,5Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, ma spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.
5,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się konsekwencją i zaangażowaniem, dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz ma wyjątkowo spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.