Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Meteorologiczne uwarunkowania plonowania roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Meteorologiczne uwarunkowania plonowania roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z czynnikami meteorologicznymi oddziałującymi wspomagająco i ograniczająco na wzrost, rozwój i plonowanie roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans energetyczny układu Ziemia-atmosfera, promieniowanie krótko- i długofalowe, nasłonecznienie | 2 |
T-W-2 | Obieg ciepła - bilans cieplny powierzchni czynnej, temperatura gleby i powietrza. | 2 |
T-W-3 | Obieg wody: wilgotność powietrza, gleby, parowanie, chmury, zachmurzenie | 2 |
T-W-4 | Obieg wody cz.2 - opady, osady atmosferyczne, klimatyczny bilans wodny | 2 |
T-W-5 | Czynniki klimatotwórcze - czasowy i przestrzenny rozkład | 2 |
T-W-6 | Niekorzystne i ekstremalne czynniki klimatyczne a zmienność plonowania roślin | 2 |
T-W-7 | Klimatyczne ryzyko uprawy roślin - sposoby oceny zagrożenia | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przyswojenie materiału zdobytego w trakcie zajęć | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Prezentacje multimedialne zaliczające przedmiot | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z wykorzystaniem sprzępu audiowizualnego, dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie na podstawie prezentacji multimedialnych z wybranej tematyki |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.3_W01 Poznanie podstawowych elementów i zjawisk atmosferycznych kształtujących warunki pogodowe na danym terenie, które sprzyjają lub ograniczają plonowanie roślin | AK_2A_W01 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W06 | InzA2_W01 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.3_U01 Potrafi ocenić wpływ elementów meteorologicznych na plonowanie roślin | AK_2A_U09 | R2A_U05, T2A_U05, T2A_U12 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.3_K01 Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie meteorologicznych uwarunkowań plonowania roślin | AK_2A_K04, AK_2A_K07 | R2A_K06, T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.3_W01 Poznanie podstawowych elementów i zjawisk atmosferycznych kształtujących warunki pogodowe na danym terenie, które sprzyjają lub ograniczają plonowanie roślin | 2,0 | Nie zna żadnych elementów i zjawisk atmosferycznych wpływających na plonowanie roślin |
3,0 | Ma wiedzę o co najmniej dwóch elementach warunkujących plonowanie roślin | |
3,5 | Potrafi wymienić i scharakteryzować kilka elementów warunkujących plonowanie roślin | |
4,0 | Potrafi wymienić i scharakteryzować kilka elementów ograniczających lub sprzyjających plonowanie roślin | |
4,5 | Potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane na wykładach elementy i zjawiska meteorologiczne ograniczające lub sprzyjające plonowanie roślin | |
5,0 | Potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane na wykładach elementy i zjawiska meteorologiczne ograniczające lub sprzyjające plonowaniu roślin oraz ocenić częstość ich występowania na danym terenie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.3_U01 Potrafi ocenić wpływ elementów meteorologicznych na plonowanie roślin | 2,0 | Nie potrafi wskazać żadnego z elementów meteorologicznych, który wpływa na plonowanie roślin |
3,0 | Potrafi wymienić i scharakteryzować co najmniej dwa elementy warunkujące plonowanie roślin | |
3,5 | Potrafi wymienić i scharakteryzować kilka elementów warunkujących plonowanie roślin | |
4,0 | Potrafi wymienić i scharakteryzować kilka elementów ograniczających lub sprzyjających plonowanie roślin | |
4,5 | Potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane na wykładach elementy i zjawiska meteorologiczne ograniczające lub sprzyjające plonowanie roślin | |
5,0 | Potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane na wykładach elementy i zjawiska meteorologiczne ograniczające lub sprzyjające plonowaniu roślin oraz ocenić częstość ich występowania na danym terenie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.3_K01 Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie meteorologicznych uwarunkowań plonowania roślin | 2,0 | Nie jest mu potrzebna wiedza o elementach pogody |
3,0 | Ma ograniczoną świadomość o wpływie pogody na rośliny | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie meteorologicznych uwarunkowań plonowania roślin | |
4,0 | Studiuje literaturę z tego zakresu, zgłębia wiedzę | |
4,5 | Studiuje literaturę z tego zakresu, zgłębia wiedzę, dzieli się nią z kolegami w grupie | |
5,0 | Studiuje literaturę z tego zakresu, zgłębia wiedzę, dzieli się nią z kolegami w grupie, aktywnie współdziała |
Literatura podstawowa
- Koźmiński C., Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 2
- red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001, 1
- red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
Literatura dodatkowa
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2