Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Florystyka
Sylabus przedmiotu Kompozycje florystyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Florystyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kompozycje florystyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 28,0 | ECTS (formy) | 28,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o roślinach ozdobnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapozanie słuchacza z rodzajami kompozycji florystycznej |
C-2 | Zapozanie słuchacza z technikami wykonywania określonych wyrobów florystycznych |
C-3 | Zapozanie słuchacza z zasadami projektowania dekoracji roślinnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców. Wieniec żałobny. Profile i proporcje wieńca. Dekoracja wieńca. Dekoracja trumny i urny. Inne dekoracje żałobne: wiązanka, poduszka, serce, krzyż. Bukiety kondolencyjne. | 22 |
T-L-2 | Dekoracje z okazji Adwentu i Świąt Bożego Narodzenia. | 20 |
T-L-3 | Dekoracje z okazji Wielkanocy. Dekoracje walentynkowe i inne dekoracje okolicznościowe. Kompozycje o charakterze rocznicowym. Bukiety gratulacyjne. | 20 |
T-L-4 | Zastosowanie dekoracji z roślin utrwalonych. Sporządzanie kompozycji z roślin utrwalonych. | 12 |
T-L-5 | Zasady wykonywania kompozycji z roślin doniczkowych. Zasady łączenie roślin doniczkowych z kwiatami ciętymi. Sposoby ekspozycji roślin pnących i epifitów. Rodzaje i style dekoracji wnętrz. Stylizacja wnętrza za pomocą roślin i kompozycji florystycznych. Dekoracje kościołów. Dekoracje sal konferencyjnych. Dekoracje sal koncertowych. Dekoracje pomieszczeń firm. Dekoracje na przyjęcia i bale, dekoracje stołów. | 26 |
T-L-6 | Rodzaje nasadzeń. Zasady projektowania i wykonywania dekoracji balkonów i tarasów. Elementy dokumentacji projektowej: projekt koncepcyjny, projekt techniczny, wykaz materiałów, kosztorys, harmonogram realizacji. Prezentacja projektu dekoracji roślinnej. | 20 |
120 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział słuchacza w ćwiczeniach | 120 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń | 120 |
A-L-3 | Samodzielne studiowanie literatury | 180 |
420 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków) |
M-2 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
F_10A_04_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych zna rodzaje kompozycji florystycznych. Opisuje techniki wykonania dekoracji florystycznych. Ocenia przydatność materiałów do wykonania określonych kompozycji, wskazuje na cechy roślin decydujące o przydatności do wykonania określonych dekoracji. | F_10A_W02, F_10A_W03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
F_10A_04_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych umie zastosować różnorodne techniki florystyczne. Potrafi dobrać adekwatne techniki do wykonania prac. Wykonuje bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe. Projektuje dekoracje florystyczne do okoliczności. | F_10A_U03, F_10A_U04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
F_10A_04_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | F_10A_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
F_10A_04_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych zna rodzaje kompozycji florystycznych. Opisuje techniki wykonania dekoracji florystycznych. Ocenia przydatność materiałów do wykonania określonych kompozycji, wskazuje na cechy roślin decydujące o przydatności do wykonania określonych dekoracji. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz w stopniu dostatecznym zna rodzaje kompozycji florystycznych i techniki wykonania dekoracji florystycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
F_10A_04_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych umie zastosować różnorodne techniki florystyczne. Potrafi dobrać adekwatne techniki do wykonania prac. Wykonuje bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe. Projektuje dekoracje florystyczne do okoliczności. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz w stopniu dostatecznym umie wykonać bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
F_10A_04_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz w stopniu dostatecznym ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Korzekwa G., Elementarz florystyki, Śląskie Centrum Kształcenia Florystycznego Firma "Synergia", Tychy, 2014
- Benjamin P., Sluis M., De Brudne T., Hochzeitsfloristik, Ulmer, Stuttgart, 2010
- Benjamin P., Sluis M., De Brudne T., Trauerfloristik, Ulmer, Stuttgart, 2008
- Haake K. lern- und Arbeitsreihe Floristik., Ordnungsarten, Bloom’s Ratingen, 2008
- Haake K. lern- und Arbeitsreihe Floristik, Gestaltungsarten, Bloom’s Ratingen, 2008
- Lersch G., Florystyczne podstawy komponowania: w oparciu o aranżacje kwiatowe, PSF, Poznań, 2009
- Nizińska A., ABC Florystyki, Hortpress, Warszawa, 2008
- Nizińska A., Bukieciarstwo i dekoracje roślinne, Hortpress, Warszawa, 2004
- Walther B., Kompozycje kwiatowe, KDC, 2011
Literatura dodatkowa
- Wundermann I., Stobbe-Rosenstock F., Der Florist 1 Gestaltungslehre und floristisches Gestalten, Ulmer, Stuttgart, 1998