Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych pojęć i praw fizyki. |
C-2 | Obserwowanie i interpretowanie wybranych zjawisk fizycznych w życiu codziennym. |
C-3 | Przeliczanie jednostkek wielokrotnych i podwielokrotnych na jednostki podstawowe układu SI oraz pozaukładowych na SI. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych i laboratoryjnych. Zasady opracowania wyników pomiarów i sporządzania sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Podział na zespoły. Przeliczanie jednostek pozaukładowych na jednostki SI. Propozycje tematów projektów. | 2 |
T-P-2 | Zapoznanie się z wybranymi przyrządami fizycznymi (luksomierz, licznik energii elektrycznej, suwmiarka, waga analityczna); wyznaczanie wybranych wielkości fizycznych przy ich wykorzystaniu. | 4 |
T-P-3 | Wykonanie projektów zespołowych polegających na opracowaniu 'pigułek wiedzy' w formie wizualizacji wybranych praw lub zjawisk fizycznych. Prezentacje zespołów dotyczące zagadnień teoretycznych związanych z tematami projektów i dyskusja. Pokazy „wersji demo” projektów dyskusja. Pokazy wersji finalnych projektów. | 8 |
T-P-4 | Zaliczenie ćwiczeń projektowych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Podstawowe pojęcia. Wielkości fizyczne i ich jednostki, układ SI, jednostki podstawowe, pochodne, wielokrotne i podwielokrotne, pozaukładowe i ich zamiana. Wielkości wektorowe i skalarne oraz działania na nich, przykłady. Praca jako iloczyn skalarny siły i przesunięcia. Energia - określenie, zasada zachowania, rodzaje, przemiany, sprawność przemian energii. Rodzaje energii. Moc. | 2 |
T-W-2 | Energia mechaniczna, w tym akustyczna. Praktyczne wykorzystanie energii mechanicznej. Dźwięk i jego opis fizyczny. Krzywa słyszalności ucha ludzkiego. Hałas, pomiar, panele dźwiękochłonne. | 2 |
T-W-3 | Energia cieplna; pojęcie ciepła i temperatury, ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Bilans cieplny. Właściwości termiczne wody. Zasady termodynamiki. | 2 |
T-W-4 | Energia elektryczna. Elektryczne właściwości materii, oddziaływanie elektrostatyczne, pole elektryczne; prąd elektryczny i prawa z nim związane; rezystancja. Praca prądu elektrycznego, wartości skuteczne. Pomiary energii elektrycznej, moc urządzeń. | 2 |
T-W-5 | Energia promienista. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Promieniowanie słoneczne, charakterystyka i wykorzystanie. Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. Oddziaływanie światła na materię: odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie. | 2 |
T-W-6 | Energia jądrowa, radioizotopy, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa. | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne wykładów. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Opracowanie projektów | 32 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach i zaliczeniu. | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie przedmiotu przy wykorzystaniu e-platformy oraz zalecanej literatury. | 38 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy z użyciem komputera, pokazy, animacje, symulacje zjawisk fizycznych. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe w kilkuosobowych zespołach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aprobata, permenentne sprawdzanie postępu prac projektowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za sprawozdania. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych projektów, oceny ze sprawdzianów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B08_W01 Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii. | GP_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, S1A_W06, T1A_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B08_U01 Student rozróżnia rodzaje energii; potrafi obserwować i interpretować najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. | GP_1A_U05, GP_1A_U19 | R1A_U01, R1A_U06, S1A_U04, T1A_U02, T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U07 | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
GP_1A_B08_U02 Student umie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. | GP_1A_U02 | R1A_U01, R1A_U03, T1A_U01, T1A_U04 | — | C-3 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-3 |
GP_1A_B08_U03 Student potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych. | GP_1A_U18 | R1A_U06, T1A_U16 | InzA_U02 | C-1, C-2 | T-P-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B08_K01 Student potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu. | GP_1A_K05 | R1A_K02, S1A_K02, T1A_K03 | InzA_K02 | C-2 | T-P-3 | M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B08_W01 Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii. | 2,0 | Student nie zna pojęcia energia i związanych z nią praw. |
3,0 | Student zna jeden rodzaj energii i związane z nią prawa. | |
3,5 | Student zna dwa rodzaje energii i związane z nią prawa. | |
4,0 | Student zna trzy rodzaje energii i związane z nią prawa. | |
4,5 | Student zna cztery rodzaje energii i związane z nią prawa. | |
5,0 | Student zna wszystkie rodzaje energii i związane z nią prawa, swobodnie odróżnia poszczególne rodzaje energii i je charakteryzuje. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B08_U01 Student rozróżnia rodzaje energii; potrafi obserwować i interpretować najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. | 2,0 | Student nie potrafi odróżnić poszczególnych rodzajów energii ani opisać żadnego zjawiska fizycznego. |
3,0 | Student odróżnia poszczególne rodzaje energii i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne. | |
3,5 | Student samodzielnie odróżnia poszczególne rodzaje energii i z pomocą nauczyciela potrafi opisać niektóre zjawiska fizyczne. | |
4,0 | Student samodzielnie odróżnia poszczególne rodzaje energii, a także potrafi samodzielnie opisać niektóre zjawiska fizyczne. | |
4,5 | Student samodzielnie odróżnia poszczególne rodzaje energii, potrafi samodzielnie opisać najważniejsze zjawiska fizyczne z pomocą praw fizyki. | |
5,0 | Student umie samodzielnie scharakteryzować poszczególne rodzaje energii, odróżnić je od siebie, a także poprawnie interpretuje najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. | |
GP_1A_B08_U02 Student umie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. | 2,0 | Student nie zna jednostek podstawowych układu SI. |
3,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, z trudem jednak je przelicza. | |
3,5 | Student umie samodzielnie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a z pomocą nauczyciela potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. | |
4,0 | Student umie samodzielnie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe, czasem popełniając błędy. | |
4,5 | Student umie samodzielnie i bezbłędnie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. | |
5,0 | Student umie samodzielnie i bezbłędnie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także perfekcyjnie potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. | |
GP_1A_B08_U03 Student potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać pomiarów wybranych wielkości fizycznych, nawet z pomocą nzuczyciela. |
3,0 | Student potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych, samodzielnie potrafi dobrać przyrząd pomiarowy. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary większości wielkości fizycznych, samodzielnie potrafi dobrać przyrząd pomiarowy, znając ich zasadę działania. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary większości wielkości fizycznych, odpowiednio dobierając przyrządy pomiarowe, znając ich zasadę działania, a także potrafi interpretować wyniki pomiarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B08_K01 Student potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu. |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu, przyjmując przy tym rolę wiodącą i inspirującą innych. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki pod red. Elżbiety Skórskiej, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009, III
- Skorko M., Fizyka, PWN, Warszawa, 1973
- Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Skórska E., Fizyka w zadaniach, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005