Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne II (miejscowe):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie przestrzenne II (miejscowe) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad projektowania urbanistycznego oraz stosowanych w projektowaniu metod i narzędzi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności sporządzania inwentaryzacji urbanistycznych i dokonania analiz urbanistyczno-krajobrazowych skomplikowanego pod względem przestrzenno-funkcjonalnym środowiska miejskiego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym. |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego. |
C-4 | Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Metodyka opracowania zadania planistycznego. Zakres i etapy pracy. | 2 |
T-P-2 | Inwentaryzacja i analizy urbanistyczno-krajobrazowe. Zajęcia terenowe. Studia materiałów źródłowych do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. | 2 |
T-P-3 | Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim. | 2 |
T-P-4 | Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym. | 4 |
T-P-5 | Przegląd międzysemestralny. | 2 |
T-P-6 | Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla fragmentu obszaru. | 4 |
T-P-7 | Prezentacja projektów. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. | 2 |
T-W-2 | Specyfika i elementy krajobrazu miejskiego. Tożsamość miasta. | 2 |
T-W-3 | Uwarunkowania kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni. | 2 |
T-W-4 | Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych w mieście, kompozycja urbanistyczna, zasady wymiarowania przestrzeni otwartych, formy i gabaryty zabudowy, parametry urbanistyczne, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów. | 2 |
T-W-5 | Zasady równoważenia środowiska miejskiego. Transport w mieście. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach. | 2 |
T-W-6 | Struktura planowania przestrzennego w gminie. Funkcje i relacje dokumentów planistycznych. | 2 |
T-W-7 | Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego, skutki finansowe uchwalenia planu miejscowego. Plan miejscowy, a studium. Plan miejscowy a decyzja o warunkach zabudowy i zagospaodarowania przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna. | 2 |
T-W-8 | Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym. | 2 |
T-W-9 | Zapis planistyczny. Język i rysunek miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Rola i znaczenie planów miejscowych. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach, praca studialno-projektowa na zajęciach. | 18 |
A-P-2 | Praca projektowa nad koncepcją i planem miejscowym realizowana poza zajęciami . Przygotowanie plansz. | 45 |
A-P-3 | Studia terenu, dokumentów planistycznych, materiałów i opracowań źródłowych realizowane poza zajęciami . | 27 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach. | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie koreferatu do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. | 27 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna (burza mózgów) |
M-4 | ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
S-3 | Ocena formująca: Klauzura projektowa. |
S-4 | Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny zaawansowania prac projektowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C15_W01 Student wskazuje i objaśnia zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | GP_1A_W02, GP_1A_W03 | R1A_W05, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-4, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-P-3, T-P-6, T-P-1 | M-1, M-4 | S-2, S-1 |
GP_1A_C15_W02 Student ma wiedzę na temat zasad komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje dotyczące planowania miast i współczesne tendencje w ich kształtowaniu. | GP_1A_W12 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-P-2, T-P-4 | M-4, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C15_U01 Student potrafi w stopniu podstawowym projektować struktury urbanistyczne, programować, wymiarować i komponować przestrzeń miejską, wizualizując jej formę oraz zapisać w formie rysunku i tekstu planu główne wytyczne pozwalające na budowę ładu i jakości przestrzeni oraz jej walorów użytkowych i kulturowych. | GP_1A_U11 | S1A_U05 | — | C-3, C-2 | T-W-4, T-P-7, T-P-4 | M-4, M-3, M-2 | S-3, S-1 |
GP_1A_C15_U02 Student potrafi analizować i waloryzować przestrzeń miejską, rozumiejąc zachodzące zależności przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy jej poszczególnymi komponentami, a użytkownikami. | GP_1A_U04, GP_1A_U13 | R1A_U05, R1A_U07, S1A_U08 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-P-2 | M-4, M-3, M-2 | S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C15_K01 Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym. | GP_1A_K08 | R1A_K04, S1A_K04, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-P-2, T-P-7, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1 | M-4, M-3 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C15_W01 Student wskazuje i objaśnia zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | 2,0 | Student ma szczątkową wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, nie potrafi wskazać uwarunkowań, znaczenia i konsekwencji procesu. |
3,0 | Student wskazuje niektóre zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, pobieżnie charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | |
3,5 | Student wskazuje większość zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | |
4,0 | Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, dobrze charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | |
4,5 | Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje i objaśnia jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | |
GP_1A_C15_W02 Student ma wiedzę na temat zasad komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje dotyczące planowania miast i współczesne tendencje w ich kształtowaniu. | 2,0 | Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast. |
3,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast. | |
3,5 | Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast. | |
4,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | |
4,5 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | |
5,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C15_U01 Student potrafi w stopniu podstawowym projektować struktury urbanistyczne, programować, wymiarować i komponować przestrzeń miejską, wizualizując jej formę oraz zapisać w formie rysunku i tekstu planu główne wytyczne pozwalające na budowę ładu i jakości przestrzeni oraz jej walorów użytkowych i kulturowych. | 2,0 | Zastosowane rozwiązania przestrzenne cechuje zupełne niezrozumienie zasad kompozycji urbanistycznej oraz nieumiejętność poprawnego programowania struktury urbanistycznej oraz brak stosowania się do podstawowych przepisów i norm. Student nie potrafi skutecznie posługiwać się techniką i językiem planistycznym. |
3,0 | Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej w sposób śwaidczący o słabym rozumieniu zasad kompozycji urbanistycznej oraz umiejętności poprawnego programowania struktury urbanistycznej. Student potrafi zapisać planistycznie tylko niektóre wytyczne zawarte w koncepcji. | |
3,5 | Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej bez większych błądów, której jednak nie cechuje oryginalność i wysoka jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji. | |
4,0 | Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje dobra jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji. | |
4,5 | Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wysokie walory urbanistyczno-krajobrazowe której wytyczne potrafi bezbłędnie zapisać w formie planistycznej. | |
5,0 | Student potrafi opracować koncepcję programowo-przestrzenną struktury urbanistycznej , którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wybitne walory urbanistyczno-krajobrazowe, której wytyczne potrafi bezbłędnie i twórczo zapisać w formie planistycznej. | |
GP_1A_C15_U02 Student potrafi analizować i waloryzować przestrzeń miejską, rozumiejąc zachodzące zależności przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy jej poszczególnymi komponentami, a użytkownikami. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzć inwentaryzacji terenu ani przeprowadzić analizy urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej. |
3,0 | Student dokonuje inwentaryzacji terenu, ale bez umiejątności analizy i oceny walorów urbanistyczno-krajobrazowych przestrzeni zurbanizowanej. | |
3,5 | Student dokonuje inwentaryzacji terenu oraz potrafi dokonać podstawowej analizy urbanistyczno-krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej. | |
4,0 | Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać analizy urbanistyczno-krajobrazowej rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe. | |
4,5 | Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując na możliwe kierunki działań przestrzennych. | |
5,0 | Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując i oceniając możliwe kierunki działań przestrzennych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C15_K01 Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym. | 2,0 | Student w najmniejszym stopniu nie potrafi kratywnie działać w zespole projektowym. |
3,0 | Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą. | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym. | |
4,0 | Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym. | |
4,5 | Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role. | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role. |
Literatura podstawowa
- J. M. Chmielewski, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Lewicki P. i in., Elementy analizy urbanistycznej, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
- Kwaśniak P., Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa, 2009
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27.03.2003 r., DzU nr 80, poz.717, 2011
- Ziobrowski Z., Vademecum gospodarki przestrzennej, Instytut rozwoju miast, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, 2004
- Niewiadomski Z., Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, C. H. Beck, Warszawa, 2011
- Hauser R., Niewiadomski Z., Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz z odniesieniami do ustaw o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa., C.H.Beck, Warszawa, 2011
- Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź, 2008
- Mironowicz I., Technika zapisu planistycznego., Instytut rozwoju miast, Kraków, 2005
- Ossowicz T., Metoda ustalania kolejności przedsiewzięć polityki przestrzennej miasta wielkiego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003