Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GP_1A_OD2_U01 | Student umie pozyskiwać, interpretować i wykorzystać wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz potrafi planować system monitoringu. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GP_1A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP |
---|
GP_1A_U05 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP |
GP_1A_U15 | ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego elementów |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
---|
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
S1A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U02 | potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U04 | potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zdobycie elementarnej wiedzy o metodach stosowanych w monitoringu, wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby oraz depozycji zanieczyszczeń do podłoża i organizmów żywych. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Definicje monitoringu. Cele monitoringu. Schemat monitoringu. Monitoring czynników. Monitoring receptorów |
---|
T-W-2 | Organizacja monitoringu środowiska przyrodniczego w Polsce. Monitoring środowiska w ujęciu krajowym, regionalnym i lokalnym. |
T-W-7 | Monitoring zintegrowany środowiska przyrodniczego. Zasady zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego (ZMŚP). Zakres działania i rozmieszczenie stacji ZMŚP. Sieć monitoringu polskiego i powiązania z monitoringiem europejskim i światowym. Monitoring środowiska przyrodniczego w ramach programu Global Change. Monitoring środowiska wodnego GEMS/WATER |
T-W-5 | Monitoring skażeń środowiska wodnego. Monitoring wód powierzchniowych płynących i stojących oraz Bałtyku i Zalewu Szczecińskiego. Monitoring wód gruntowych. |
T-W-6 | Monitoring gleb i skażeń promieniotwórczych |
T-W-4 | Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy. System handlu emisjami w Polsce. |
T-W-3 | System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i chemizmu opadów atmosferycznych. Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Podstawowe akty prawne, w tym dyrektywy UE, regulujące stan jakości powietrza w Polsce. |
T-A-7 | Program badań ZMŚP. Projekt systemu zintegrowanego monitoringu wybranego rejonu. |
T-A-5 | Biomonitoring i bioindykacja skażeń środowiska metalami ciężkimi. |
T-A-6 | Monitoring lasów |
T-A-1 | Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja próbek, banki gatunków i materiałów środowiskowych. |
T-A-2 | Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby. |
T-A-4 | Źródła informacji o jakości powietrza oraz metody ich wykorzystania i interpretacji. Ocena dobowej, tygodniowej i sezonowej struktury imisji wybranych rodzajów zanieczyszczeń powietrza - indywidualne zadania praktyczne. |
T-A-3 | Pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami. Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne). |
Metody nauczania | M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
---|
M-4 | Metoda projektów |
M-5 | metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz) |
Sposób oceny | S-4 | Ocena formująca: Ocena projektu zespołowego |
---|
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji. Nie zna podstawowych pojęć i definicji. Nie uczestniczy w pracy w grupie. |
3,0 | W stopniu podstawowym pozyskuje i interpretuje wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz podaje składowe systemu monitoringu. Uczestniczy w pracy w grupie. |
3,5 | Uczestniczy w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangażowanie na poziomie średnim. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej. Podaje składowe systemu monitoringu |
4,0 | Pozyskuje, interpretuje oraz praktycznie wykorzystuje wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej oraz depozycji zanieczyszczeń do podłoża. Uczestniczy w pracy w grupie. |
4,5 | Posiada umiejętność pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża. Uczestniczy w pracy w grupie. |
5,0 | Posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz umiejętność planowania systemu monitoringu. |