Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Chemiczne zagrożenia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemiczne zagrożenia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy w zakresie elementarnych praw chemicznych niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń.
C-2Umiejetność stosowania pojęć chemicznych, nomenklatury chemicznej i wybrane praw chemicznych w zakresie opisu najważniejszych problemów zwiazanych z zanieczyszczeniem środowiska w skali globalnej i lokalnej. Umiejętność oceny rozmiaru zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych
C-3Umiejetnośc prezentowania w grupie własnego stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Udział reakcji utleniania i redukcji w przemianach substancji zagrażających środowisku.2
T-A-2Równowagi w roztworach elektrolitów i w układach zawierających związki trudno rozpuszczalne. Wpływ składu roztworu na rozpuszczalność zanieczyszczeń.1
T-A-3Właściwości buforowe elementów ekosystemu a kwaśne deszcze.1
T-A-4Ocena adsorpcji wybranych zanieczyszczeń chemicznych w glebie i osadach dennych.1
T-A-5Obliczanie śladu węglowego i wodnego.2
T-A-6Obliczanie wybranych wskaźników zanieczyszczenia chemicznego środowiska. Obliczanie stężeń odorantów w powietrzu atmosferycznym.1
T-A-7Określanie toksycznego wpływu wybranych zanieczyszczeń na organizmy roślinne.1
9
wykłady
T-W-1Rozmieszczenie pierwiastków na Ziemi jako układ odniesienia zmian zachodzących w środowisku.1
T-W-2Zanieczyszczenia i skażenia chemiczne środowiska. Podstawowe źródła i skutki zanieczyszczeń chemicznych.1
T-W-3Wybrane aspekty fizykochemicznych oddziaływań substancji chemicznych w środowisku oraz ich transportu, trwałości i degradacji.2
T-W-4Wskaźniki zanieczyszczeń chemicznych atmosfery, litosfery i hydrosfery.1
T-W-5Globalne zagrożenia chemiczne na kuli ziemskiej. Wybrane aspekty prawa UE.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach9
A-A-2Urrwalenie matriału przrobionego na ćwiczeniach12
A-A-3Przygotowanie materiału do cwiczeń.9
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Konsultacje i przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów24
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady w formie prezentacji PowerPoint
M-2obliczenia chemicznych parametrów wykorzystywanych w ocenie zagrożeń środowiska

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie sprawdzianów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B03_W01
Student zna elementarne prawa chemiczne niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń.
GP2_2A_W02R2A_W01, R2A_W03, R2A_W06, T2A_W01C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B03_U01
Student stosuje pojęcia chemiczne, nomenklaturę chemiczną i wybrane prawa chemiczne w zakresie opisu najważniejszych problemów środowiska w skali globalnej i lokalnej. Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych
GP2_2A_U01, GP2_2A_U04R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U10C-2T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B03_K01
Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku.
GP2_2A_K05R2A_K04, T2A_K02, T2A_K07C-3T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B03_W01
Student zna elementarne prawa chemiczne niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń.
2,0
3,0Student zna w małym zakresie elementarne prawa chemiczne niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B03_U01
Student stosuje pojęcia chemiczne, nomenklaturę chemiczną i wybrane prawa chemiczne w zakresie opisu najważniejszych problemów środowiska w skali globalnej i lokalnej. Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych
2,0
3,0Student w małym zakresie stosuje pojęcia chemiczne, nomenklaturę chemiczną i wybrane prawa chemiczne w zakresie opisu najważniejszych problemów środowiska w skali globalnej i lokalnej. Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B03_K01
Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku.
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alloway B.J., D.C. Ayers, Chemiczne podstawy zanieczyszczania środowiska, PWN, Warszawa, 1999
  2. Andrews J.E., Brimblecombe P., Jickells T.D., Liss P.S., Wprowadzenie do chemii środowiska., WNT, Warszawa, 1999
  3. Buczkowski R., Wybrane zagadnienia proekologiczne w chemii., Wybrane zagadnienia proekologiczne w chemii., Toruń, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1-2, PWN, Warszawa, 2012
  2. Pazdro K., Rola-Noworyta A., Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej., Oficyna edukacyjna Krzysztof Pazdro Spólka z o.o., Warszawa, 2013
  3. M. Gałczyńska, Reakcja przęstki pospolitej (Hippuris vulgaris L.) i żabiścieku pływającego (Hydrocharis morsus-ranae L.) na zanieczyszczenie wody wybranymi metalami ciężkimi i możliwości wykorzystania tych roślin w fitoremediacji wód., Wyd. Uczel. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Udział reakcji utleniania i redukcji w przemianach substancji zagrażających środowisku.2
T-A-2Równowagi w roztworach elektrolitów i w układach zawierających związki trudno rozpuszczalne. Wpływ składu roztworu na rozpuszczalność zanieczyszczeń.1
T-A-3Właściwości buforowe elementów ekosystemu a kwaśne deszcze.1
T-A-4Ocena adsorpcji wybranych zanieczyszczeń chemicznych w glebie i osadach dennych.1
T-A-5Obliczanie śladu węglowego i wodnego.2
T-A-6Obliczanie wybranych wskaźników zanieczyszczenia chemicznego środowiska. Obliczanie stężeń odorantów w powietrzu atmosferycznym.1
T-A-7Określanie toksycznego wpływu wybranych zanieczyszczeń na organizmy roślinne.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozmieszczenie pierwiastków na Ziemi jako układ odniesienia zmian zachodzących w środowisku.1
T-W-2Zanieczyszczenia i skażenia chemiczne środowiska. Podstawowe źródła i skutki zanieczyszczeń chemicznych.1
T-W-3Wybrane aspekty fizykochemicznych oddziaływań substancji chemicznych w środowisku oraz ich transportu, trwałości i degradacji.2
T-W-4Wskaźniki zanieczyszczeń chemicznych atmosfery, litosfery i hydrosfery.1
T-W-5Globalne zagrożenia chemiczne na kuli ziemskiej. Wybrane aspekty prawa UE.1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach9
A-A-2Urrwalenie matriału przrobionego na ćwiczeniach12
A-A-3Przygotowanie materiału do cwiczeń.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Konsultacje i przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_B03_W01Student zna elementarne prawa chemiczne niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W02Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
T2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie elementarnych praw chemicznych niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń.
Treści programoweT-W-1Rozmieszczenie pierwiastków na Ziemi jako układ odniesienia zmian zachodzących w środowisku.
T-W-5Globalne zagrożenia chemiczne na kuli ziemskiej. Wybrane aspekty prawa UE.
T-W-2Zanieczyszczenia i skażenia chemiczne środowiska. Podstawowe źródła i skutki zanieczyszczeń chemicznych.
T-W-3Wybrane aspekty fizykochemicznych oddziaływań substancji chemicznych w środowisku oraz ich transportu, trwałości i degradacji.
T-W-4Wskaźniki zanieczyszczeń chemicznych atmosfery, litosfery i hydrosfery.
Metody nauczaniaM-1wykłady w formie prezentacji PowerPoint
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w małym zakresie elementarne prawa chemiczne niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_B03_U01Student stosuje pojęcia chemiczne, nomenklaturę chemiczną i wybrane prawa chemiczne w zakresie opisu najważniejszych problemów środowiska w skali globalnej i lokalnej. Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Umiejetność stosowania pojęć chemicznych, nomenklatury chemicznej i wybrane praw chemicznych w zakresie opisu najważniejszych problemów zwiazanych z zanieczyszczeniem środowiska w skali globalnej i lokalnej. Umiejętność oceny rozmiaru zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych
Treści programoweT-A-1Udział reakcji utleniania i redukcji w przemianach substancji zagrażających środowisku.
T-A-2Równowagi w roztworach elektrolitów i w układach zawierających związki trudno rozpuszczalne. Wpływ składu roztworu na rozpuszczalność zanieczyszczeń.
T-A-7Określanie toksycznego wpływu wybranych zanieczyszczeń na organizmy roślinne.
T-A-4Ocena adsorpcji wybranych zanieczyszczeń chemicznych w glebie i osadach dennych.
T-A-5Obliczanie śladu węglowego i wodnego.
T-A-3Właściwości buforowe elementów ekosystemu a kwaśne deszcze.
T-A-6Obliczanie wybranych wskaźników zanieczyszczenia chemicznego środowiska. Obliczanie stężeń odorantów w powietrzu atmosferycznym.
Metody nauczaniaM-2obliczenia chemicznych parametrów wykorzystywanych w ocenie zagrożeń środowiska
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w małym zakresie stosuje pojęcia chemiczne, nomenklaturę chemiczną i wybrane prawa chemiczne w zakresie opisu najważniejszych problemów środowiska w skali globalnej i lokalnej. Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_B03_K01Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Umiejetnośc prezentowania w grupie własnego stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku.
Treści programoweT-W-1Rozmieszczenie pierwiastków na Ziemi jako układ odniesienia zmian zachodzących w środowisku.
T-W-5Globalne zagrożenia chemiczne na kuli ziemskiej. Wybrane aspekty prawa UE.
T-W-2Zanieczyszczenia i skażenia chemiczne środowiska. Podstawowe źródła i skutki zanieczyszczeń chemicznych.
T-W-3Wybrane aspekty fizykochemicznych oddziaływań substancji chemicznych w środowisku oraz ich transportu, trwałości i degradacji.
T-W-4Wskaźniki zanieczyszczeń chemicznych atmosfery, litosfery i hydrosfery.
T-A-1Udział reakcji utleniania i redukcji w przemianach substancji zagrażających środowisku.
T-A-2Równowagi w roztworach elektrolitów i w układach zawierających związki trudno rozpuszczalne. Wpływ składu roztworu na rozpuszczalność zanieczyszczeń.
T-A-7Określanie toksycznego wpływu wybranych zanieczyszczeń na organizmy roślinne.
T-A-4Ocena adsorpcji wybranych zanieczyszczeń chemicznych w glebie i osadach dennych.
T-A-5Obliczanie śladu węglowego i wodnego.
T-A-3Właściwości buforowe elementów ekosystemu a kwaśne deszcze.
T-A-6Obliczanie wybranych wskaźników zanieczyszczenia chemicznego środowiska. Obliczanie stężeń odorantów w powietrzu atmosferycznym.
Metody nauczaniaM-1wykłady w formie prezentacji PowerPoint
M-2obliczenia chemicznych parametrów wykorzystywanych w ocenie zagrożeń środowiska
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie sprawdzianów
S-1Ocena podsumowująca: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0