Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Restytucja ekosystemów naturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Restytucja ekosystemów naturalnych
Specjalność Obszary wrażliwe
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 16 1,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 8 0,50,30zaliczenie
projektyP4 8 0,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ekologii i ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o podstawach przyrodniczych, planowaniu i realizacji przedsięwzięć w zakresie restytucji zdegradowanych ekosystemów. Zdobycie umiejętności kreaytywnego zastosowania technik i technologii w rezrytucji ekosystemów i kwalifikacji do pracy zespołowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prezentacje na tematy związane z problemami planowania i realizacji restytucji w różnych ekosystemach.8
8
projekty
T-P-1Zapoznanie się z realizacjami przedsięwzięć związanych z restytucją ekosystemów w różnych układach krajobrazowych2
T-P-2Opracowanie i przedstawienie projektu restytucji przyrodniczej i technicznej wybranego obiektu.6
8
wykłady
T-W-1Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody.2
T-W-2Uwarunkowania formalne i prawne restytucji.2
T-W-3System klasyfikacji siedlisk Natura 2000.2
T-W-4Techniczne i biologiczne metody restytucji ekosystemów wodnych.1
T-W-5Odtwarzanie torfowisk i dolinowych kompleksów aluwialnych.2
T-W-6Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej.1
T-W-7Aktywne kształtowanie kompleksów siedlisk wybrzeża morskiego.1
T-W-8Ochrona i restytucja muraw kserotermicznych i wrzosowisk.1
T-W-9Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych w restytucji ekosystemów półnaturalnych.1
T-W-10Restytucja cennych zbiorowisk leśnych.1
T-W-11Bierna i czynna ochrona drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.1
T-W-12Specyfika restytucji ekosystemów górskich.1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2praca własna studenta7
15
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach terenowych2
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach projektowych6
A-P-3praca własna studenta7
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2studia literatury14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Przygotowanie prezentacji
M-3Przygotowanie projektu
M-4Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-4Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń terenowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O25_W01
Uzyskanie wiedzy o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych
GP2_2A_W05, GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10InzA2_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-P-1M-1, M-4S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O25_U01
Nabywa umiejętności oceny potrzeb, zakresu i efektów realizacji działań restytucyjnych.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U04R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U10C-1T-P-2M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O25_K01
Zdobycie kwalifikacji do pracy zespołowej w zakresie oceny potrzeb, skali i efektów realizacji działań restytucyjnych.
GP2_2A_K03, GP2_2A_K04R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, T2A_K03, T2A_K04C-1T-A-1, T-P-2M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O25_W01
Uzyskanie wiedzy o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych
2,0
3,0Ma wiedzę o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O25_U01
Nabywa umiejętności oceny potrzeb, zakresu i efektów realizacji działań restytucyjnych.
2,0
3,0Poprawnie opracuje projekt ilustrujący elementarne umiejętności formułowania celów i doboru metod restytucji ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O25_K01
Zdobycie kwalifikacji do pracy zespołowej w zakresie oceny potrzeb, skali i efektów realizacji działań restytucyjnych.
2,0
3,0Przygotuje w zespole i przedstawi projekt dokumentujący na poziomie elementarnym kompetencje do wyboru metod i oceny skuteczności projektów restytucyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andel J., Aronson J., Restoration ecology, Blackwell Publ., Malden, Oxford, Victoria, 2006
  2. Jermaczek A., Wołejko L., Misztal K., Poradnik ochrony mokradeł w górach., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Barańska K., Jermaczek A., Poradnik utrzymania i ochrony siedliska przyrodniczego 6210 Murawy kserotermiczne., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prezentacje na tematy związane z problemami planowania i realizacji restytucji w różnych ekosystemach.8
8

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie się z realizacjami przedsięwzięć związanych z restytucją ekosystemów w różnych układach krajobrazowych2
T-P-2Opracowanie i przedstawienie projektu restytucji przyrodniczej i technicznej wybranego obiektu.6
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody.2
T-W-2Uwarunkowania formalne i prawne restytucji.2
T-W-3System klasyfikacji siedlisk Natura 2000.2
T-W-4Techniczne i biologiczne metody restytucji ekosystemów wodnych.1
T-W-5Odtwarzanie torfowisk i dolinowych kompleksów aluwialnych.2
T-W-6Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej.1
T-W-7Aktywne kształtowanie kompleksów siedlisk wybrzeża morskiego.1
T-W-8Ochrona i restytucja muraw kserotermicznych i wrzosowisk.1
T-W-9Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych w restytucji ekosystemów półnaturalnych.1
T-W-10Restytucja cennych zbiorowisk leśnych.1
T-W-11Bierna i czynna ochrona drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.1
T-W-12Specyfika restytucji ekosystemów górskich.1
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2praca własna studenta7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach terenowych2
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach projektowych6
A-P-3praca własna studenta7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2studia literatury14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O25_W01Uzyskanie wiedzy o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą zawodu planisty, w tym przepisów prawnych i procedur sporządzania dokumentów planistycznych, a także o trendach rozwojowych i istotnych nowych osiągnięciach związanych z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o podstawach przyrodniczych, planowaniu i realizacji przedsięwzięć w zakresie restytucji zdegradowanych ekosystemów. Zdobycie umiejętności kreaytywnego zastosowania technik i technologii w rezrytucji ekosystemów i kwalifikacji do pracy zespołowej.
Treści programoweT-W-1Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody.
T-W-2Uwarunkowania formalne i prawne restytucji.
T-W-12Specyfika restytucji ekosystemów górskich.
T-W-4Techniczne i biologiczne metody restytucji ekosystemów wodnych.
T-W-3System klasyfikacji siedlisk Natura 2000.
T-W-5Odtwarzanie torfowisk i dolinowych kompleksów aluwialnych.
T-W-6Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej.
T-W-7Aktywne kształtowanie kompleksów siedlisk wybrzeża morskiego.
T-W-8Ochrona i restytucja muraw kserotermicznych i wrzosowisk.
T-W-9Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych w restytucji ekosystemów półnaturalnych.
T-W-10Restytucja cennych zbiorowisk leśnych.
T-W-11Bierna i czynna ochrona drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.
T-P-1Zapoznanie się z realizacjami przedsięwzięć związanych z restytucją ekosystemów w różnych układach krajobrazowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O25_U01Nabywa umiejętności oceny potrzeb, zakresu i efektów realizacji działań restytucyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o podstawach przyrodniczych, planowaniu i realizacji przedsięwzięć w zakresie restytucji zdegradowanych ekosystemów. Zdobycie umiejętności kreaytywnego zastosowania technik i technologii w rezrytucji ekosystemów i kwalifikacji do pracy zespołowej.
Treści programoweT-P-2Opracowanie i przedstawienie projektu restytucji przyrodniczej i technicznej wybranego obiektu.
Metody nauczaniaM-3Przygotowanie projektu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie opracuje projekt ilustrujący elementarne umiejętności formułowania celów i doboru metod restytucji ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O25_K01Zdobycie kwalifikacji do pracy zespołowej w zakresie oceny potrzeb, skali i efektów realizacji działań restytucyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
GP2_2A_K04Odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o podstawach przyrodniczych, planowaniu i realizacji przedsięwzięć w zakresie restytucji zdegradowanych ekosystemów. Zdobycie umiejętności kreaytywnego zastosowania technik i technologii w rezrytucji ekosystemów i kwalifikacji do pracy zespołowej.
Treści programoweT-A-1Prezentacje na tematy związane z problemami planowania i realizacji restytucji w różnych ekosystemach.
T-P-2Opracowanie i przedstawienie projektu restytucji przyrodniczej i technicznej wybranego obiektu.
Metody nauczaniaM-2Przygotowanie prezentacji
M-3Przygotowanie projektu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotuje w zespole i przedstawi projekt dokumentujący na poziomie elementarnym kompetencje do wyboru metod i oceny skuteczności projektów restytucyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0