Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Alternatywny styl życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alternatywny styl życia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 8 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z podstaw socjologii ze studiów I stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1to trzeba określić cele

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie prezentacji na wybrany temat w zakresie alternatywnych stylów życia w oparciu o wyniki przeprowadzonych analiz.8
8
wykłady
T-W-1Pojęcie normy społecznej. Czym jest alternatywny styl życia? Źródła alternatywnego stylu życia. Modele alternatywnego stylu życia. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Konsumpcjonizm i jego alternatywy. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Akceptacja społeczna dla alternatywnych styli życia w Polsce i na świecie. Omówienie przykładowych praktyk alternatywnego stylu życia.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-A-2Praca własna studenta7
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studia literatury7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja; konsultacja pracy przygotowywanej przez studenta.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne. Ćwiczenia audytoryjne: ocena referatów, ocena aktywności studenta podczas zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA2_W01
nabycie wiedzy o relacjach i więziach społecznych
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA2_U01
Student/ka umie rozpoznać i analizować różne zjawiska społeczne w kontekście rozmaitych alternatywnych stylów życia.
GP2_2A_U08, GP2_2A_U02R2A_U01, R2A_U03, T2A_U01, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U12InzA2_U01, InzA2_U04, InzA2_U05C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA2_K01
Ma potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
GP2_2A_K01R2A_K01, R2A_K07, T2A_K01C-1T-A-1, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA2_W01
nabycie wiedzy o relacjach i więziach społecznych
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA2_U01
Student/ka umie rozpoznać i analizować różne zjawiska społeczne w kontekście rozmaitych alternatywnych stylów życia.
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA2_K01
Ma potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogunia-Borowska M., Barwy codzienności: analiza socjologiczna., Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 2009, 2009
  2. Muszyński W., Nowy wspaniały świat?: moda, konsumpcja i rozrywka jako nowe style życia., Wyd. Adam Marszałek, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Giddens A., Socjologia., Wyd. PWN, Warszawa, 2005
  2. Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności., Wyd. Znak, Kraków, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie prezentacji na wybrany temat w zakresie alternatywnych stylów życia w oparciu o wyniki przeprowadzonych analiz.8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie normy społecznej. Czym jest alternatywny styl życia? Źródła alternatywnego stylu życia. Modele alternatywnego stylu życia. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Konsumpcjonizm i jego alternatywy. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Akceptacja społeczna dla alternatywnych styli życia w Polsce i na świecie. Omówienie przykładowych praktyk alternatywnego stylu życia.8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-A-2Praca własna studenta7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studia literatury7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OA2_W01nabycie wiedzy o relacjach i więziach społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1to trzeba określić cele
Treści programoweT-W-1Pojęcie normy społecznej. Czym jest alternatywny styl życia? Źródła alternatywnego stylu życia. Modele alternatywnego stylu życia. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Konsumpcjonizm i jego alternatywy. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Akceptacja społeczna dla alternatywnych styli życia w Polsce i na świecie. Omówienie przykładowych praktyk alternatywnego stylu życia.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja; konsultacja pracy przygotowywanej przez studenta.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne. Ćwiczenia audytoryjne: ocena referatów, ocena aktywności studenta podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OA2_U01Student/ka umie rozpoznać i analizować różne zjawiska społeczne w kontekście rozmaitych alternatywnych stylów życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U08Posiada umiejętność przeprowadzenia analiz i interpretacji zagadnień gospodarczych i środowiskowych w ujęciu przestrzennym.
GP2_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym na poziomie B2+, w zakresie gospodarki przestrzennej, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski, formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
T2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1to trzeba określić cele
Treści programoweT-A-1Przygotowanie prezentacji na wybrany temat w zakresie alternatywnych stylów życia w oparciu o wyniki przeprowadzonych analiz.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja; konsultacja pracy przygotowywanej przez studenta.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne. Ćwiczenia audytoryjne: ocena referatów, ocena aktywności studenta podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OA2_K01Ma potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, a także uczenia się przez całe życie, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1to trzeba określić cele
Treści programoweT-A-1Przygotowanie prezentacji na wybrany temat w zakresie alternatywnych stylów życia w oparciu o wyniki przeprowadzonych analiz.
T-W-1Pojęcie normy społecznej. Czym jest alternatywny styl życia? Źródła alternatywnego stylu życia. Modele alternatywnego stylu życia. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Konsumpcjonizm i jego alternatywy. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Akceptacja społeczna dla alternatywnych styli życia w Polsce i na świecie. Omówienie przykładowych praktyk alternatywnego stylu życia.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja; konsultacja pracy przygotowywanej przez studenta.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne. Ćwiczenia audytoryjne: ocena referatów, ocena aktywności studenta podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0