Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GP_1A_OB3_U01 | W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień degradacji terenu oraz dobrać odpowiednie zabiegi rekultywacyjne |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GP_1A_U07 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP |
---|
GP_1A_U13 | analizuje uwarunkowania środowiskowe przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej |
GP_1A_U15 | ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego elementów |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-4 | Zapoznanie studenta ze sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych i zdewastowanych |
---|
C-3 | Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów |
C-2 | Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi rekultywacji gruntów |
Treści programowe | T-W-2 | Degradacja fizyczna gruntów w postaci zniszczenia ich struktury, zagęszczenia, nieodpowiednich stosunków wodno-powietrznych - przyczyny, konsekwencje, zabiegi rekultywacyjne |
---|
T-W-5 | Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich, soli, związków organicznych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy fito- i bioremediacji w oczyszczaniu terenów |
T-W-7 | Rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin, prace budowlane oraz składowanie odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów |
T-W-6 | Przesłanki i fazy rekultywacji terenów bezglebowych (nieużytków przyrodniczych i gospodarczych) |
T-W-4 | Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne |
T-W-3 | Problem degradacji kwasowej i alkalizacji gruntów - przyczyny i skutki oraz regulacja odczynu |
T-A-1 | Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów rekultywacyjnych |
T-A-4 | Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o obowiązujące zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i użytkowania terenów |
T-A-5 | Określanie klasy i stopnia zabudowy technicznej gleb miejskich. Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin, zdrowie zwierząt i ludzi |
T-A-6 | Określenie rodzaju i stopnia degradacji lub dewastacji terenu przez działania wydobywcze w oparciu o konkretny przykład obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
T-A-3 | Zapoznanie z metodą określania potencjalnego zagrożenia terenów erozją wodną |
T-A-2 | Ocena stopnia zakwaszenia gruntów. Neutralizacja kwasowości przez wapnowanie - dobór formy i dawki nawozu wapniowego |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne) |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Praca w grupach |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie określonym nazwą przedmiotu |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |