Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe
Sylabus przedmiotu Topoklimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Topoklimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z meteorologii i klimatologii oraz ochrony środowiska atmosferycznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Modyfikacja lokalnych warunków klimatycznych środowiska zurbanizowanego Charakterystyka warunków biotopoklimatycznych obszarów uzdrowiiskowych |
C-2 | Ocena możliwości działania na rzecz ochrony klimatu obszarów miejskich. |
C-3 | Waloryzacja i ocena czasowej i przestrzennej zmienności warunków biotopoklimatycznych obszarów uzdrowiskowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła danych o lokalnych warunkach klimatycznych i bioklimatycznych. Kryteria wydzielania okresów klimatoterapeutycznych. | 2 |
T-A-2 | Klasyfikacje topo- i bioklimatyczne. Zasady sporządzania i interpretacja analitycznych, syntetycznych i bonitacyjnych map topo- i bioklimatycznych. | 2 |
T-A-3 | Deformacja warunków termicznych, anemometrycznych, aerosanitarnych i bio-klimatycznych (struktura roczna, sezonowa lub dobowa) w wybranym mieście – indywidualne opracowania studentów. | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klimatologia miast i uzdrowisk - przedmiot, kierunki i metody badań. Podstawowe założenia polityki rozwoju miast i uzdrowisk. | 2 |
T-W-2 | Geograficzne i synoptyczne czynniki kształtujące lokalne warunki topoklimatyczne i biotopoklimatyczne obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Cechy powierzchni czynnej i struktura dolnej troposfery nad miastem. | 2 |
T-W-3 | Antropogeniczna emisja zanieczyszczeń i jej wpływ na bilans promieniowania krótko- i długofalowego. Antropogeniczna emisja ciepła. Wymiana ciepła pomiędzy podłożem i atmosferą. Uwarunkowania oraz charakterystyka natężenia oraz struktury czasowej miejskiej wyspy ciepła. Tendencje temperatury powietrza miast europejskich i obszarów uzdrowisk. | 4 |
T-W-4 | Modyfikacja ruchu powietrza w obszarach zabudowanych. Bryza miejska. Rola warunków anemometrycznych w kształtowaniu biotopokliimatu miast i uzdrwisk | 2 |
T-W-5 | Atmosferyczne ogniwo obiegu wody w obszarach zurbanizowanych. . Zagrożenia zdrowia i jakości życia ludzi oraz infrastruktury miejskiej oraz korzyści wynikające ze zmian klimatu. Rola zieleni w systemie klimatycznym miasta. Ochrona i melioracja topoklimatu. | 2 |
T-W-6 | Metody i wskaźniki waloryzacji i oceny oceny przestrzennego zróżnicowania warunków biotopoklimatyczych. Klimatyczno-fizjologiczna typologia klimatów uzdrowisk. Walory klimatyczne uzdrowisk nizinnych, nadmorskich, podgórskich i górskich. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | Realizacja indywidualnych zadań praktycznych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Analiza wyników iindywidualnych opracowań studentów i ich konfrontacja z literaturą. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_27.2_W01 ma wiedzę o modyfikacji lokalnych warunków klimatycznych środowiska zurbanizowanego oraz potencjale leczniczym klimatu i możliwościach jego wykorzystania w lecznictwie uzdrowiskowym. | GP2_2A_W03, GP2_2A_W04 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_27.2_U01 Potrafi pozyskiwać, opracowywać i interpretować dane meteorologiczne i klimatyczne i wykorzystać je dla potrzeb oceny i działań na rzecz ochrony topo- i bioklimatu miast i uzdrowisk, jako elementu miejskiej polityki przestrzennej w warunkach zachodzących zmian klimatu. | GP2_2A_U03, GP2_2A_U07 | R2A_U02, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, T2A_U02, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17 | InzA2_U02, InzA2_U03 | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_27.2_K01 Ma świadomość konieczności podnoszenia kwaliifikacji z zakresu środowiska atmosferycznego niezbędnych dla potrzeb racjonalnego zagospodarowania i ochrony środowiska geograficznego, potrafi pracować w grupie. | GP2_2A_K03 | R2A_K02, T2A_K03 | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-3 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_27.2_W01 ma wiedzę o modyfikacji lokalnych warunków klimatycznych środowiska zurbanizowanego oraz potencjale leczniczym klimatu i możliwościach jego wykorzystania w lecznictwie uzdrowiskowym. | 2,0 | |
3,0 | Student opisuje modyfikacje warunków termicznych ianemometrycznych pod wpływem zabudowy miejskiej. Wymienia główne elementy waloryzacji biotopoklimatycznej uzdrowisk | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_27.2_U01 Potrafi pozyskiwać, opracowywać i interpretować dane meteorologiczne i klimatyczne i wykorzystać je dla potrzeb oceny i działań na rzecz ochrony topo- i bioklimatu miast i uzdrowisk, jako elementu miejskiej polityki przestrzennej w warunkach zachodzących zmian klimatu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przygotować podstawową charakterystykę przynajmniej dwóch elementów topoklimatu, niezbędnych dla potrzeb kształtowania i ochrony obszarów miejskich i uzdrowiskowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_27.2_K01 Ma świadomość konieczności podnoszenia kwaliifikacji z zakresu środowiska atmosferycznego niezbędnych dla potrzeb racjonalnego zagospodarowania i ochrony środowiska geograficznego, potrafi pracować w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewinska J, Klimat miasta. Zasoby, zagrozenia, kształtowanie., Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej., Kraków, 2000
- Liszewski S (red.), Geografia urbanistyczna., Wyd. Nauk. PWN., Warszawa, 2012, rozdział: Klimat miast
- Teresa Kozłowska-Szczęsna Krzysztof Błażejczyk Barbara Krawczyk, Bioklimatologia człowieka. Metody i ich zastosowanie w badaniach bioklimatu Polski, POLSKA AKADEMIA NAUK INSTYTUT GEOGRAFII I PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA Monografie, 1, Warszawa, 1997, cz. II i III
Literatura dodatkowa
- Paszynski J, Miara K., Skoczek J., Wymiana energii miedzy atmosfera a podłozem jako podstawa kartowania topoklimatycznego., Dokumentacja Geogr., 14., IGiPZ PAN Warszawa, 1999
- Fortuniak K., Miejska wyspa ciepła. podstawy energetyczne, studia eksperymentalne, modele numeryczne i statystyczne., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego., Łódź, 2003
- Kłysik K., Wibig J., Fortuniak K., Klimat i bioklimat miast., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego., Łódź, 2008
- Boryczka J., Stopa-Boryczka M., Wagrowska M., Błazek E., Skrzypczuk J., Atlas współzaleznosci parametrów meteorologicznych i geograficznych w Polsce. XII Ocieplenia i ochłodzenia klimatu miast w Europie., Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego., Warszawa, 1999