Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)
Sylabus przedmiotu Indywidualne zajęcia opiekuna naukowego lub promotora z doktorantem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria rolnicza | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Indywidualne zajęcia opiekuna naukowego lub promotora z doktorantem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|---|---|---|---|---|---|
seminaria | S | 1 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 2 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 3 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 4 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 5 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 6 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 7 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 8 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość problemów zastosowania techniki w rolnictwie i leśnictwie. |
W-2 | Przynajmniej dostateczna znajomość języka angielskiego umożliwiająca studiowanie piśmiennictwa światowego z zakresu tematyki doktoratu. |
W-3 | Zalecana umiejętność korzystania z techniki komuterowej w zakresie przydatnym w działalności naukowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wdrożenie doktoranta w studia piśmiennictwa z zakresu światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i pomoc w uwzględnieniu ich w realizacji jego badań zwiazanych z rozprawą doktorską. |
C-2 | Pomoc doktorantowi w zaplanowaniu i terminowym wykonaniu badań eksperymentalnych. |
C-3 | Wdrożenie doktoranta do: publikowania wyników własnych badan i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych, starań o ubieganie się o pobyty naukowe w ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych oraz zdobywania środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych. |
C-4 | Pomoc w prawidłowym, zgodnym z metodologią badań naukowych, zredagowaniu tekstu rozprawy oraz przygotowaniu jej obrony. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Nawiązanie kontaktów i współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce i za granica zajmującymi się podobna problematyka naukowa. Celem tej współpracy ma być przedyskutowanie wybranych metod badawczych do swojej pracy doktorskiej, zdobycie literatury oraz domówienie się co do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny doktoranta i jej studiowanie. | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Wstępne opracowanie wyników z pierwszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji, bądź posteru lub publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badan (granty naukowe). | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Dalsze pogłębianie wiedzy z zakresu wybranego tematu badawczego oraz z pokrewnych dziedzin. Bieżące konsultacje z promotorem na temat pojawiających się problemów w trakcie kontynuowania badan i redakcji pracy. | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Otwarcie przewodu doktorskiego i wystąpienie przed Komisja Przewodu Doktorskiego. Przygotowanie własnych wyników w formie prezentacji z zaproponowaniem właściwego tematu rozprawy, celów i hipotez oraz metod badawczych wraz z podaniem wstępnych wyników badan. Przedstawienie harmonogramu dalszych prac zmierzających do sfinalizowania. | 8 |
8 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Identyfikacja zainteresowań naukowych i preferencji doktoranta w czasie konsultacji. Nakreślenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Zobligowanie doktoranta do zapoznania się z osiągnieciami wybitnych naukowców z wybranej dziedziny. Zapoznanie go z problematyką czasopism naukowych zagranicznych i krajowych związanych z wybraną dziedziną. | 8 |
8 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Wstępne badania doktoranta pod kontrola promotora, z wykorzystaniem poznanych metod (terenowych i laboratoryjnych). Zapoznanie doktoranta ze sposobami opracowywania uzyskanych wyników badan metoda statystyczna, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Rozpoczęcie badan według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy. | 8 |
8 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Ostateczne opracowanie wyników badan i przedstawienie ich w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Końcowe konsultacje doktoranta z promotorem, dotyczące pojawiających się problemów przy redakcji pracy. Zakończenie redakcji pracy i przekazanie jej do recenzji. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowanie się doktoranta do dysertacji i przedstawienie pracy przed Komisja. | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Systematyczne konsultacje doktoranta z promotorem, dokładna analiza uzyskanych wyników, dyskusja nad ich interpretacja. Zakończenie badan naukowych. Przedstawienie uzyskanych wyników na jednej z konferencji naukowej. | 8 |
8 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia audytoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ciągła ocena postępów realizacji pracy doktorskiej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_D02_W01 Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu tematyki doktoratu pozwalającą na interpretację wybranych procesów i wybór odpowiednich metod badawczych z obszaru studiowanej dyscypliny naukowej, a także przygotowywania publikacji prezentujących wyniki badań własnych. | TRL_3A_W01 | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_D02_U01 Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, na podstawie najnowszej literatury przedmiotu, pozwalającą na formułowanie nowych myśli i koncepcji oraz proponowanie nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych, a także prowadzenia badań i interpretacji wyników. | TRL_3A_U01, TRL_3A_U06, TRL_3A_U09 | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_D02_K01 Ma świadomość potrzeby szerzenia najnowszej wiedzy naukowej oraz znaczenia kontaktów z wiodącymi ośrodkami badawczymi oraz wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki przez co przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej. | TRL_3A_K04 | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_D02_W01 Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu tematyki doktoratu pozwalającą na interpretację wybranych procesów i wybór odpowiednich metod badawczych z obszaru studiowanej dyscypliny naukowej, a także przygotowywania publikacji prezentujących wyniki badań własnych. | 2,0 | |
3,0 | Student systematycznie i terminowo wykonuje stawiane mu na bieżąco zadania i poszerza swoją więdzę z zakresu tematyki doktoratu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_D02_U01 Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, na podstawie najnowszej literatury przedmiotu, pozwalającą na formułowanie nowych myśli i koncepcji oraz proponowanie nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych, a także prowadzenia badań i interpretacji wyników. | 2,0 | |
3,0 | Student na bieżąco wykazuje zaangażowanie w planowaniu eksperymentów związanych z realizacją pracy doktorskiej oraz proponowaniu rozwiązań zaistniałych problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_D02_K01 Ma świadomość potrzeby szerzenia najnowszej wiedzy naukowej oraz znaczenia kontaktów z wiodącymi ośrodkami badawczymi oraz wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki przez co przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Ocena bieżącego zaangażowania studenta w nawiązywaniu kontaktów naukowych oraz udziału w przedsięwzięciach, których celem jest prezentowanie wyników badań własnych oraz popularyzacji nauki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kolman R., Poradnik dla doktorantów i habilitantów, Oficyna Wydawnicza Osrodka Postepu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2000
- Mendel T., Metodyka pisania prac doktorskich, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznan, 1999
Literatura dodatkowa
- Rawa T., Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1999
- Wojciechowicz B. (red.), Praca promotora z doktorantem: materiały konwersatorium, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997