Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy gleboznawstwa i podłoża ogrodnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy gleboznawstwa i podłoża ogrodnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,25zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii, fizyki, mikrobiologii i geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów powstawania gleb i podłoży ogrodniczych oraz ich podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyliczanie retencji wodnych dla gleb o różnym składzie granulometrycznym według krzywych pF oraz niektórych właściwości wodno-powietrznych gleb2
T-A-2Opis cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych2
T-A-3Okreslenie przynależności systematycznej gleb według ich morfologii na monolitach skrzynkowych2
T-A-4Prace studyjne w oparciu o mapy klasyfikacyjne i glebowo-rolnicze2
T-A-5Rozpoznawanie podłoży ogrodniczych2
10
laboratoria
T-L-1Oznaczanie po cechach fizycznych skał osadowych oraz szacunkowa ocena ich wartości glebotwórczej2
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz ocena właściwości fizycznych i chemicznych poszczególnych frakcji i grup granulometrycznych2
T-L-3Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczną i potencjometryczną, ocena aktywności mikrobiologicznej oraz przyswajalności składników pokarmowych2
T-L-4Oznacznie kwasowości hydrolitycznej i wyliczanie dawki nawozu wapniowego oraz oznaczanie sumy zasad metodą Kappena. Ocena właściwości sorpcyjnych gleb2
T-L-5Ocena organoleptyczna substratów do podłoży ogrodniczych2
10
wykłady
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych2
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości skał ze szczególnym uwzględnieniem skał osadowych i ich przydatność glebotwórcza oraz do produkcji podłoży ogrodniczych2
T-W-3Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami chemicznymi i wodno-powietrznymi gleb oraz podłoży ogrodniczych2
T-W-4Właściwości fizyczne, ze szczególnym uwzględnieniem właściwości wodno-powietrznych, gleb oraz podłoży ogrodniczych2
T-W-5Rodzaje kwasowości, wpływ odczynu na właściwości chemiczne, fizyczne i mikrobiologiczne gleby, sposoby regulacji odczynu gleb2
T-W-6Próchnica i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-7Czynniki glebotwórcze, powstawanie i morfologia gleb. Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski oraz ich charakterystyka2
T-W-8Zasady wyceny wartości rolniczej gleb na podstawie klasy bonitacyjnej i kompleksu przydatności rolniczej gleb2
T-W-9Substraty do podłoży ogrodniczych i ich właściwości2
T-W-10Rodzaje podłoży ogrodniczych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia3
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury związanej z tematyką wykładów4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedstawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Praca w grupach ćwiczeniowych
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena z poszczególnych rozdziałów tematycznych wykładów i ćwiczeń adytoryjnych. Ocena pracy w grupach laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C04_W01
W zakresie wiedzy student potrafi scharakteryzować podstawowe skały osadowe i substraty do podłoży ogrodniczych. Zna podstawowe procesy kształtujące właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Ptrafi określić przynależność systematyczną gleb oraz scharakteryzować podłoża ogrodnicze
MR_1A_W03, MR_1A_W06, MR_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C04_U01
Student potrafi rozpoznać skały osadowe, substraty do podłoży ogrodniczych oraz typy gleb. Potrafi określić i kształtować właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz podłoży ogrodniczych.
MR_1A_U09, MR_1A_U10R1A_U05, R1A_U06InzA_U02, InzA_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C04_K01
Rozumie procesy powstawania gleb i procesy kształtujące właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Potyrafi kształtować właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz podłoży ogrodniczych. Potrafi przygotować podłoża ogrodnicze
MR_1A_K01, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C04_W01
W zakresie wiedzy student potrafi scharakteryzować podstawowe skały osadowe i substraty do podłoży ogrodniczych. Zna podstawowe procesy kształtujące właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Ptrafi określić przynależność systematyczną gleb oraz scharakteryzować podłoża ogrodnicze
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie rozukmienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C04_U01
Student potrafi rozpoznać skały osadowe, substraty do podłoży ogrodniczych oraz typy gleb. Potrafi określić i kształtować właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz podłoży ogrodniczych.
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C04_K01
Rozumie procesy powstawania gleb i procesy kształtujące właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Potyrafi kształtować właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz podłoży ogrodniczych. Potrafi przygotować podłoża ogrodnicze
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański B., Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, 1995
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z, Gleboznawstwo z elementami geologii., Akademia rolnicza w Szczecinie, 1997
  3. Mocek A., Drzymała P., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys gleboznawstwa, Ar Lublin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyliczanie retencji wodnych dla gleb o różnym składzie granulometrycznym według krzywych pF oraz niektórych właściwości wodno-powietrznych gleb2
T-A-2Opis cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych2
T-A-3Okreslenie przynależności systematycznej gleb według ich morfologii na monolitach skrzynkowych2
T-A-4Prace studyjne w oparciu o mapy klasyfikacyjne i glebowo-rolnicze2
T-A-5Rozpoznawanie podłoży ogrodniczych2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie po cechach fizycznych skał osadowych oraz szacunkowa ocena ich wartości glebotwórczej2
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz ocena właściwości fizycznych i chemicznych poszczególnych frakcji i grup granulometrycznych2
T-L-3Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczną i potencjometryczną, ocena aktywności mikrobiologicznej oraz przyswajalności składników pokarmowych2
T-L-4Oznacznie kwasowości hydrolitycznej i wyliczanie dawki nawozu wapniowego oraz oznaczanie sumy zasad metodą Kappena. Ocena właściwości sorpcyjnych gleb2
T-L-5Ocena organoleptyczna substratów do podłoży ogrodniczych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych2
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości skał ze szczególnym uwzględnieniem skał osadowych i ich przydatność glebotwórcza oraz do produkcji podłoży ogrodniczych2
T-W-3Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami chemicznymi i wodno-powietrznymi gleb oraz podłoży ogrodniczych2
T-W-4Właściwości fizyczne, ze szczególnym uwzględnieniem właściwości wodno-powietrznych, gleb oraz podłoży ogrodniczych2
T-W-5Rodzaje kwasowości, wpływ odczynu na właściwości chemiczne, fizyczne i mikrobiologiczne gleby, sposoby regulacji odczynu gleb2
T-W-6Próchnica i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-7Czynniki glebotwórcze, powstawanie i morfologia gleb. Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski oraz ich charakterystyka2
T-W-8Zasady wyceny wartości rolniczej gleb na podstawie klasy bonitacyjnej i kompleksu przydatności rolniczej gleb2
T-W-9Substraty do podłoży ogrodniczych i ich właściwości2
T-W-10Rodzaje podłoży ogrodniczych2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury związanej z tematyką wykładów4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C04_W01W zakresie wiedzy student potrafi scharakteryzować podstawowe skały osadowe i substraty do podłoży ogrodniczych. Zna podstawowe procesy kształtujące właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Ptrafi określić przynależność systematyczną gleb oraz scharakteryzować podłoża ogrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości, surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
MR_1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie oraz rozwój obszarów wiejskich i miejskich w zakresie rolnictwa, ogrodnictwa i terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów powstawania gleb i podłoży ogrodniczych oraz ich podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych.
Treści programoweT-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości skał ze szczególnym uwzględnieniem skał osadowych i ich przydatność glebotwórcza oraz do produkcji podłoży ogrodniczych
T-W-3Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami chemicznymi i wodno-powietrznymi gleb oraz podłoży ogrodniczych
T-W-4Właściwości fizyczne, ze szczególnym uwzględnieniem właściwości wodno-powietrznych, gleb oraz podłoży ogrodniczych
T-W-5Rodzaje kwasowości, wpływ odczynu na właściwości chemiczne, fizyczne i mikrobiologiczne gleby, sposoby regulacji odczynu gleb
T-W-6Próchnica i właściwości sorpcyjne gleb
T-W-7Czynniki glebotwórcze, powstawanie i morfologia gleb. Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski oraz ich charakterystyka
T-W-8Zasady wyceny wartości rolniczej gleb na podstawie klasy bonitacyjnej i kompleksu przydatności rolniczej gleb
T-W-9Substraty do podłoży ogrodniczych i ich właściwości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedstawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Praca w grupach ćwiczeniowych
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie rozukmienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C04_U01Student potrafi rozpoznać skały osadowe, substraty do podłoży ogrodniczych oraz typy gleb. Potrafi określić i kształtować właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz podłoży ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U10potrafi posługiwać się podstawowymi technikami w ocenie stanu zdrowotności roślin i kondycji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów powstawania gleb i podłoży ogrodniczych oraz ich podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych.
Treści programoweT-A-1Wyliczanie retencji wodnych dla gleb o różnym składzie granulometrycznym według krzywych pF oraz niektórych właściwości wodno-powietrznych gleb
T-A-2Opis cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych
T-A-3Okreslenie przynależności systematycznej gleb według ich morfologii na monolitach skrzynkowych
T-A-4Prace studyjne w oparciu o mapy klasyfikacyjne i glebowo-rolnicze
T-A-5Rozpoznawanie podłoży ogrodniczych
T-L-1Oznaczanie po cechach fizycznych skał osadowych oraz szacunkowa ocena ich wartości glebotwórczej
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz ocena właściwości fizycznych i chemicznych poszczególnych frakcji i grup granulometrycznych
T-L-3Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczną i potencjometryczną, ocena aktywności mikrobiologicznej oraz przyswajalności składników pokarmowych
T-L-4Oznacznie kwasowości hydrolitycznej i wyliczanie dawki nawozu wapniowego oraz oznaczanie sumy zasad metodą Kappena. Ocena właściwości sorpcyjnych gleb
T-L-5Ocena organoleptyczna substratów do podłoży ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedstawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Praca w grupach ćwiczeniowych
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C04_K01Rozumie procesy powstawania gleb i procesy kształtujące właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Potyrafi kształtować właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz podłoży ogrodniczych. Potrafi przygotować podłoża ogrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów powstawania gleb i podłoży ogrodniczych oraz ich podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych.
Treści programoweT-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości skał ze szczególnym uwzględnieniem skał osadowych i ich przydatność glebotwórcza oraz do produkcji podłoży ogrodniczych
T-W-3Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami chemicznymi i wodno-powietrznymi gleb oraz podłoży ogrodniczych
T-W-4Właściwości fizyczne, ze szczególnym uwzględnieniem właściwości wodno-powietrznych, gleb oraz podłoży ogrodniczych
T-W-5Rodzaje kwasowości, wpływ odczynu na właściwości chemiczne, fizyczne i mikrobiologiczne gleby, sposoby regulacji odczynu gleb
T-W-6Próchnica i właściwości sorpcyjne gleb
T-W-7Czynniki glebotwórcze, powstawanie i morfologia gleb. Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski oraz ich charakterystyka
T-W-8Zasady wyceny wartości rolniczej gleb na podstawie klasy bonitacyjnej i kompleksu przydatności rolniczej gleb
T-W-9Substraty do podłoży ogrodniczych i ich właściwości
T-W-10Rodzaje podłoży ogrodniczych
T-A-1Wyliczanie retencji wodnych dla gleb o różnym składzie granulometrycznym według krzywych pF oraz niektórych właściwości wodno-powietrznych gleb
T-A-2Opis cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych
T-A-3Okreslenie przynależności systematycznej gleb według ich morfologii na monolitach skrzynkowych
T-A-4Prace studyjne w oparciu o mapy klasyfikacyjne i glebowo-rolnicze
T-A-5Rozpoznawanie podłoży ogrodniczych
T-L-1Oznaczanie po cechach fizycznych skał osadowych oraz szacunkowa ocena ich wartości glebotwórczej
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz ocena właściwości fizycznych i chemicznych poszczególnych frakcji i grup granulometrycznych
T-L-3Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczną i potencjometryczną, ocena aktywności mikrobiologicznej oraz przyswajalności składników pokarmowych
T-L-4Oznacznie kwasowości hydrolitycznej i wyliczanie dawki nawozu wapniowego oraz oznaczanie sumy zasad metodą Kappena. Ocena właściwości sorpcyjnych gleb
T-L-5Ocena organoleptyczna substratów do podłoży ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedstawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Praca w grupach ćwiczeniowych
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0