Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Fizjologiczne i biochemiczne podstawy odporności roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologiczne i biochemiczne podstawy odporności roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, fizjologii roślin oraz biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie mechanizmów obronnych roślin w warunnkach stresów abiotycznych i biotycznych |
C-2 | Poznanie metod analizy stresów środowiskowych. |
C-3 | Poznanie związków chemicznych odpowiedzialnych za wykształcenie odporności roślin na stresy abiotyczne i biotyczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody stosowane do badań fizjologicznej reakcji roślin na stresy abiotyczne. | 2 |
T-A-2 | Parametry gospodarki wodnej w warunkach deficytu wody | 2 |
T-A-3 | Obserwacja dysfunkcji podstawowych procesów fizjologicznych w warunkach stresu oraz interpretacja uzyskanych wyników. | 6 |
T-A-4 | Metody oznaczania i funkcje metabolitów wtórnych roślin | 5 |
T-A-5 | Metody oznaczania i funkcje mechanizmów antyoksydacyjnych w komórkach roślin | 5 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie wybranych parametrów fizjologicznych w tkance roślinnej poddanej stresom abiotycznym. | 3 |
T-L-2 | Obserwacja różnic w gęstości aparatów szparkowych oraz pigmentacji liści u roślin rosnących w pełnym nasłonecznieniu i zacienieniu. | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie aktywności enzymów antyoksydacyjnych | 3 |
T-L-4 | Oznaczanie niskocząsteczkowych antyutleniaczy | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Reakcja organizmu roślinnego na stres (adaptacja, aklimatyzacja). Strategie dostosowawcze roślin do niekorzystnych czynników środowiska (unikanie i tolerowanie stresu). | 2 |
T-W-2 | Rola błon biologicznych, białek stresowych i hormonów w reakcji roslin na stresy środowiskowe. | 2 |
T-W-3 | Mechanizmy odpowiedzi roślin na stresowe czynniki abiotyczne (deficyt wody lub tlenu, zasolenie, niską i wysoką temperaturę, nadmiar promieniowania czynnego fotosyntetycznie, czynniki stresowe pochodzenia antropogenicznego) | 8 |
T-W-4 | Reakcja roślin na działanie patogenów i szkodników. Charakterystyka mechanizmów odporności czynnej (reakcja nadwrażliwości HR, bariery strukturalne). Udział kwasu salicylowego, jasmonowego nadtlenku wodoru i etylenu w odporności systemicznej indukowanej lub nabytej. | 3 |
T-W-5 | Wady i zalety metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu - pierwiastek życia i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu i wolnych rodników | 4 |
T-W-6 | Wpływ reaktywnych form tlenu na organizm roślinny. Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne. Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych | 5 |
T-W-7 | Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych | 2 |
T-W-8 | Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Związki fenolowe i mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 3 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-4 | studiowanie wskazanej literatury | 8 |
A-L-5 | dokończenie konspektów ćwiczeń | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 4 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 13 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 12 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy zespołowej i rzetelności wykonywanych przez studentów zadań |
S-3 | Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C21_W01 Zna reakcje organizmu roślinnego na stres. | MR_1A_W01, MR_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
MR_1A_C21_W02 Wybiera właściwe metody oceny stanu zdrowotności roślin. | MR_1A_W05 | R1A_W03, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-8, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-1 |
MR_1A_C21_W03 Zna i charakteryzuje mechanizmy obronne roślin na abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska. Definiuje związki chemiczne odpowiedzialne za reakcje odpornościowe w roślinie. | MR_1A_W10 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C21_U01 Posiada umiejętność dobierania i wykorzystania metod oceny stanu zdrowotności roślin. | MR_1A_U09, MR_1A_U11 | R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07 | C-2, C-3 | T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
MR_1A_C21_U02 Posiada umiejętność wyciągania wniosków oraz opisywania wyników dotyczących oceny stanu zdrowotności roślin | MR_1A_U09, MR_1A_U11 | R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C21_K01 Ma świadomość aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej wpływu czynników abiotycznych i biotcznych na zdrowotność roślin. | MR_1A_K01, MR_1A_K04, MR_1A_K07 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C21_W01 Zna reakcje organizmu roślinnego na stres. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia reakcje roślin na stresowe czynniki abiotyczne i biotyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MR_1A_C21_W02 Wybiera właściwe metody oceny stanu zdrowotności roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia metody stosowane do oceny stanu zdrowotnoąci roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MR_1A_C21_W03 Zna i charakteryzuje mechanizmy obronne roślin na abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska. Definiuje związki chemiczne odpowiedzialne za reakcje odpornościowe w roślinie. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia mechanizmy odpowiedzi roślin na stresowe czynniki środowiskowe oraz definiuje związki chemiczne odpowiedzialne za reakcje odpornościowe w roślinie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C21_U01 Posiada umiejętność dobierania i wykorzystania metod oceny stanu zdrowotności roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób dostateczny potrafi wykorzystać metody stosowane w ocenie stanu zdrowotności roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MR_1A_C21_U02 Posiada umiejętność wyciągania wniosków oraz opisywania wyników dotyczących oceny stanu zdrowotności roślin | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie opisać uzyskane wyniki dotyczące oceny stanu zdrowotności roslin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C21_K01 Ma świadomość aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej wpływu czynników abiotycznych i biotcznych na zdrowotność roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada świadomość aktualizowania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koczowska I., Górecki R., Fizjologiczne podstawy odporności roślin na choroby, ART, 1999
- Starck Z., Chołuj D., Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska, SGGW, Warszawa, 1995
- Kozłowska M., Fizjologia roślin - od teorii do nauk stosowanych, PWRiL, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- Kozłowska M., Konieczny G., Biologia odporności roślin na patogeny i szkodniki, AR Poznań, Poznań, 2003
- Kreeb K., Ekofizjologia roślin, PWN, Warszawa, 1979
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2003