Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanizmy molekularne odporności roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizmy molekularne odporności roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw biotechnologii oraz metod inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z rodzajami stresów abiotycznych i biotycznych oraz ich wpływem na hodowlę roślin
C-2poznanie podstawowych mechanizmów odporności roślin
C-3przedstawienie metod oraz sposobów stosowanych w zwiększeniu odporności, czy też tolerancji roślin na czynniki wywołujące stres biotyczny lub abiotyczny
C-4przedstawienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz metod biotechnologicznych mających na celu zwiększenie odporności roślin na czynniki stresowe

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Stres solny i mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji oraz metody inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności roslin na suszę.2
T-A-2Stres suszy, mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji i inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności roślin na suszę.2
T-A-3Reakcja roslinna zwiększone stężenie metali ciężkich w podłożu. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na ten czynnik stresowy. Metody selekcji i inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności na stres wywołany metalami ciężkimi.2
T-A-4Reakcja roślin na wysoką i niska temperaturę. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód i wysoką temperaturę. Metody selekcji i metody inżynierii genetycznej stosowane do poprawy tolerancji na stres temperaturowy.2
T-A-5Prezentacje studentów z wybranego zagadnienia, test zaliczający forme przedmiotu.2
10
wykłady
T-W-1Hodowlia odpornościowa i jej znaczenie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Kierunki współczesnej hodowli odpornościowej.2
T-W-2Molekularne, fizjologiczne i biochemiczne mechanizmy tolerancji roślin na czynniki wywołujące stresy.3
T-W-3Charakterystyka ważnych z punktu widzenia hodowli roślin chorób i szkodników uprawnych. Dziedziczenie. metody hodowli.2
T-W-4Stresy abiotyczne. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na czynniki abiotyczne. Selekcja w kierunku tolerancji na stres suszy, zasolenia, wysokiej i niskiej temperatury.4
T-W-5Czynniki abiotyczne powodujące niedobór makro- i mikroelementów w roślinie. Mechanizmy determinujące tolerancję na niedobór mikro- i makroelementów. Metody inżynierii genetycznej wykorzystywane w celu poprawy tolerancji na stres wywołany niedoborami pokarmowymi.3
T-W-6Charakterystyka metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roślin na choroby. Selekcja z wykorzystaniem kultur in vitro. Transformacje genetyczne.2
T-W-7Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roslin na czynniki wywołujące stres.2
T-W-8Przedstawienie i dyskusja na treściami referatów. Sprawdzian pisemny z realizowanej formy zajęć.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3przygotowanie sie do testu sprawdzającego10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2przygotowanie i wygłoszenie referatu na zadany temat2
A-W-3samodzielne studiowanie literatury4
A-W-4przygotowanie sie do sprawdzianu pisemnego zaliczajacego dana formę zajęć4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych przez studentów i ich omówienie
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O24_W01
Student definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod stosowanych do poprawy odporności roslin na stresy wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcji i wykorzystania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizacji ich negatywnego skutku.
MR_1A_W01, MR_1A_W04, MR_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O24_U01
Student zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.
MR_1A_U09, MR_1A_U11R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07C-4T-W-3, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O24_K01
Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
MR_1A_K01, MR_1A_K04, MR_1A_K07R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-4T-W-8, T-A-5M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O24_W01
Student definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod stosowanych do poprawy odporności roslin na stresy wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcji i wykorzystania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizacji ich negatywnego skutku.
2,0Student nie zna definicji i metod hodowli roslin stosowanych w poprawianiu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Nie zna źródeł odporności i nie opisuje metod ich selekcjonowania oraz wykorzystaniaw hodowli odpornościowej.
3,0student w stopniu podstawowym zna definicję i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu podstawowym zna źródła odporności. W stopniu podtsawowym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
3,5Student w stopniu zadowalającym zna definicję i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu zadowalającym zna źródła odporności. W stopniu zadowalającym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli roślin.
4,0Student w stopniu dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roslin wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. W stopniu dobrym zna źródła odporności. W stopniu dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornosciowej.
4,5Student w stopniu ponad dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. W stopniu ponad dobrym zna źródła odporności. W stopniu ponad dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna definicję i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. W stopniu bardzo dobrym zna źródła odporności. W stopniu bardzo dobrymzna metody ich slekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O24_U01
Student zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.
2,0Student nie potrafi opisać mechanizmów odpowiedzi roślin na stresy wywołane działaniem czynników biotycznych i abiotycznych. Nie potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stresy wywołane działaniem czynników biotycznych i abiotycznych. potrafi w stopniu podstawowym dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym opisać mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych jak i abiotycznych. Potrafi w stopniu zadowalającym dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany przez czynniki abiotyczne jak i biotyczne. Potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb poprawy odporności czy tolerancji roślin na stres.
4,5Student w stopniu ponad dobrym opisuje mecjanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych jak i abiotycznych. potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla ppotrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji na stres.
5,0Student bardzo dobrze potrafi opisać mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych jak i abiotycznych. Bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i bardzo dobrze rozumie znaczenie wyboru technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O24_K01
Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
2,0Student nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejetności w celu stosowania i wykorzystania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2002, Rozdział 8: Reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe
  2. Michalik B., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roslin, Drukpol sc, Kraków, 1996
  3. Michalik B, Hodowla roslin, PWRiL, Poznań, 2009, Część 3: Biotechnologia w hodowli roslin

Literatura dodatkowa

  1. Ashraf M., Harris PJC, Abiotic stresses- Plant resistance trough breeding and molecular approaches, Food Product Press- Haworth Press, New York, 2005
  2. Autorzy prac naukowych o tematyce związanej ze stresami abiotycznymi i biotycznymi u roślin, Wydawnictwa naukowe, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Stres solny i mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji oraz metody inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności roslin na suszę.2
T-A-2Stres suszy, mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji i inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności roślin na suszę.2
T-A-3Reakcja roslinna zwiększone stężenie metali ciężkich w podłożu. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na ten czynnik stresowy. Metody selekcji i inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności na stres wywołany metalami ciężkimi.2
T-A-4Reakcja roślin na wysoką i niska temperaturę. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód i wysoką temperaturę. Metody selekcji i metody inżynierii genetycznej stosowane do poprawy tolerancji na stres temperaturowy.2
T-A-5Prezentacje studentów z wybranego zagadnienia, test zaliczający forme przedmiotu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hodowlia odpornościowa i jej znaczenie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Kierunki współczesnej hodowli odpornościowej.2
T-W-2Molekularne, fizjologiczne i biochemiczne mechanizmy tolerancji roślin na czynniki wywołujące stresy.3
T-W-3Charakterystyka ważnych z punktu widzenia hodowli roślin chorób i szkodników uprawnych. Dziedziczenie. metody hodowli.2
T-W-4Stresy abiotyczne. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na czynniki abiotyczne. Selekcja w kierunku tolerancji na stres suszy, zasolenia, wysokiej i niskiej temperatury.4
T-W-5Czynniki abiotyczne powodujące niedobór makro- i mikroelementów w roślinie. Mechanizmy determinujące tolerancję na niedobór mikro- i makroelementów. Metody inżynierii genetycznej wykorzystywane w celu poprawy tolerancji na stres wywołany niedoborami pokarmowymi.3
T-W-6Charakterystyka metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roślin na choroby. Selekcja z wykorzystaniem kultur in vitro. Transformacje genetyczne.2
T-W-7Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roslin na czynniki wywołujące stres.2
T-W-8Przedstawienie i dyskusja na treściami referatów. Sprawdzian pisemny z realizowanej formy zajęć.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3przygotowanie sie do testu sprawdzającego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2przygotowanie i wygłoszenie referatu na zadany temat2
A-W-3samodzielne studiowanie literatury4
A-W-4przygotowanie sie do sprawdzianu pisemnego zaliczajacego dana formę zajęć4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O24_W01Student definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod stosowanych do poprawy odporności roslin na stresy wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcji i wykorzystania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizacji ich negatywnego skutku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie biologii, chemii, biochemii, genetyki, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w biosferze, w ekosystemach naturalnych i uprawnych
MR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik i mechanizmów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z rodzajami stresów abiotycznych i biotycznych oraz ich wpływem na hodowlę roślin
C-2poznanie podstawowych mechanizmów odporności roślin
C-3przedstawienie metod oraz sposobów stosowanych w zwiększeniu odporności, czy też tolerancji roślin na czynniki wywołujące stres biotyczny lub abiotyczny
Treści programoweT-W-1Hodowlia odpornościowa i jej znaczenie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Kierunki współczesnej hodowli odpornościowej.
T-W-2Molekularne, fizjologiczne i biochemiczne mechanizmy tolerancji roślin na czynniki wywołujące stresy.
T-W-4Stresy abiotyczne. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na czynniki abiotyczne. Selekcja w kierunku tolerancji na stres suszy, zasolenia, wysokiej i niskiej temperatury.
T-W-5Czynniki abiotyczne powodujące niedobór makro- i mikroelementów w roślinie. Mechanizmy determinujące tolerancję na niedobór mikro- i makroelementów. Metody inżynierii genetycznej wykorzystywane w celu poprawy tolerancji na stres wywołany niedoborami pokarmowymi.
T-W-6Charakterystyka metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roślin na choroby. Selekcja z wykorzystaniem kultur in vitro. Transformacje genetyczne.
T-W-7Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roslin na czynniki wywołujące stres.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych przez studentów i ich omówienie
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna definicji i metod hodowli roslin stosowanych w poprawianiu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Nie zna źródeł odporności i nie opisuje metod ich selekcjonowania oraz wykorzystaniaw hodowli odpornościowej.
3,0student w stopniu podstawowym zna definicję i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu podstawowym zna źródła odporności. W stopniu podtsawowym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
3,5Student w stopniu zadowalającym zna definicję i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu zadowalającym zna źródła odporności. W stopniu zadowalającym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli roślin.
4,0Student w stopniu dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roslin wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. W stopniu dobrym zna źródła odporności. W stopniu dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornosciowej.
4,5Student w stopniu ponad dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. W stopniu ponad dobrym zna źródła odporności. W stopniu ponad dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna definicję i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. W stopniu bardzo dobrym zna źródła odporności. W stopniu bardzo dobrymzna metody ich slekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O24_U01Student zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4przedstawienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz metod biotechnologicznych mających na celu zwiększenie odporności roślin na czynniki stresowe
Treści programoweT-W-3Charakterystyka ważnych z punktu widzenia hodowli roślin chorób i szkodników uprawnych. Dziedziczenie. metody hodowli.
T-W-7Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roslin na czynniki wywołujące stres.
T-A-1Stres solny i mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji oraz metody inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności roslin na suszę.
T-A-2Stres suszy, mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji i inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności roślin na suszę.
T-A-3Reakcja roslinna zwiększone stężenie metali ciężkich w podłożu. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na ten czynnik stresowy. Metody selekcji i inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności na stres wywołany metalami ciężkimi.
T-A-4Reakcja roślin na wysoką i niska temperaturę. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód i wysoką temperaturę. Metody selekcji i metody inżynierii genetycznej stosowane do poprawy tolerancji na stres temperaturowy.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych przez studentów i ich omówienie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać mechanizmów odpowiedzi roślin na stresy wywołane działaniem czynników biotycznych i abiotycznych. Nie potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stresy wywołane działaniem czynników biotycznych i abiotycznych. potrafi w stopniu podstawowym dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym opisać mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych jak i abiotycznych. Potrafi w stopniu zadowalającym dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany przez czynniki abiotyczne jak i biotyczne. Potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb poprawy odporności czy tolerancji roślin na stres.
4,5Student w stopniu ponad dobrym opisuje mecjanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych jak i abiotycznych. potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla ppotrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji na stres.
5,0Student bardzo dobrze potrafi opisać mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych jak i abiotycznych. Bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i bardzo dobrze rozumie znaczenie wyboru technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O24_K01Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
MR_1A_K07ma świadomość społecznych i etycznych aspektów stosowania inżynierii genetycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z rodzajami stresów abiotycznych i biotycznych oraz ich wpływem na hodowlę roślin
C-4przedstawienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz metod biotechnologicznych mających na celu zwiększenie odporności roślin na czynniki stresowe
Treści programoweT-W-8Przedstawienie i dyskusja na treściami referatów. Sprawdzian pisemny z realizowanej formy zajęć.
T-A-5Prezentacje studentów z wybranego zagadnienia, test zaliczający forme przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych przez studentów i ich omówienie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejetności w celu stosowania i wykorzystania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy.