Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Hydrochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrochemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z analizą chemiczną wskaźników jakości wód powierzchniowych i podziemnych. |
C-2 | Dostarczenie podstawowych informacji o źródłach zanieczyszczenia wód i przekazanie wiedzy umożliwiającej ocenę zależności pomiędzy występującymi w wodach rozpuszczonymi substancjami chemicznymi. |
C-3 | Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | WODA W PRZYRODZIE - Chemiczne własności wody - Budowa cząsteczki wody. Fizyczne własności wody – Gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe, ciepło właściwe, kohezja, adhezja. Charakterystyka roztworów wodnych. Skład wód występujących w przyrodzie. | 2 |
T-K-2 | CHEMIZM I SKŁAD WÓD POWIERZCHNIOWYCH, PODZIEMNYCH I MORSKICH- Punktowe, liniowe i obszarowe obiekty hydrograficzne. Czynniki kształtujące skład wody. Skład chemiczny. Geneza i rodzaje wód podziemnych. Procesy wpływające na skład wód podziemnych (strefy aeracji i saturacji). Substancje występujące w wodach podziemnych Zasolenie wody morskiej, gazy w wodzie morskiej, właściwości optyczne wody morskiej. Cyrkulacja wód, morza śródlądowe. | 2 |
T-K-3 | SEDYMENTACJA I ADSORPCJA - Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji -Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu (selen, arsen). FLOTACJA I KOAGULACJA -Rodzaje flotacji i jej przebieg. Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki. Dawkowanie reagentów do wody i komory mieszania. FILTRACJA I ODKWASZANIE WODY -Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiał filtracyjny. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody. WYMIANA JONOWA -Charakterystyka jonitów – kationity i anionity, cykl pracy jonitu. Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody. | 3 |
T-K-4 | ZASTOSOWANIE UTLENIANIA CHEMICZNEGO W OCZYSZCZANIU WODY - Podstawy fizykochemiczne utleniania chemicznego. Zastosowanie utleniania w oczyszczaniu wody, uboczne produkty utleniania chemicznego (UPU). Usuwanie z wody żelaza i manganu. OSMOZA, PROCESY MEMBRANOWE - Osmoza, ciśnienie osmotyczne roztworu. Charakterystyka procesów membranowych oraz membran. Odwrócona osmoza (RO), ultrafiltracja (UF), elektrodializa (ED), nanofiltry. DEZYNFEKCJA WODY Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji chemiczne metody dezynfekcji chlorowanie i ozonowanie. KOROZYJNOŚĆ WÓD USUWANIE Z WODY DOMIESZEK I ZANIECZYSZCZEŃ SPECYFICZNYCH - Podstawy teoretyczne korozji i jej skutki, wpływ składu chemicznego wody na korozję. Ocena korozyjności wody, stabilizacja wody wodociągowej. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na cele bytowe. Usuwanie glonów. Usuwanie związków azotowych – azotanów i azotu amonowego. Usuwanie metali ciężkich i radionuklidów i fluorków. | 5 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-K-2 | Samodzielne opanowanie materiału | 7 |
A-K-3 | Bieżąca analiza ustaw i rozporządzeń dotyczących studiowanej tematyki. | 5 |
A-K-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie konwersatoriów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C03-2_W01 Znajomość składu chemicznego zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych i morskich. | OS_3A_W01 | — | C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2 | M-1, M-2 | S-1 |
OS_3A_C03-2_W05 Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.Znajomość wszystkich procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody. | OS_3A_W05 | — | C-3 | T-K-3, T-K-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C03-2_U01 Opanowanie umiejętności zastosowania odpowiednich procesów jednostkowych do uzdatniania wody | OS_3A_U01 | — | C-3 | T-K-3, T-K-4 | M-1, M-2 | S-1 |
OS_3A_C03-2_U09 Opanowanie umiejętności stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych w procesach uzdatniania wody | OS_3A_U09 | — | C-3 | T-K-3, T-K-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C03-2_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody | OS_3A_K01 | — | C-2 | T-K-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C03-2_W01 Znajomość składu chemicznego zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych i morskich. | 2,0 | |
3,0 | Studen zna w stopniu dostatecznym chemizm zanieczyszczeń występujących w wodach oraz posiada umiejętność zastosowania odpowiednich procesów jednostkowych w uzdatnianiu wody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_3A_C03-2_W05 Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.Znajomość wszystkich procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada znajomośc jednostkowych procesów stosowanych w uzdatnianiu wody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C03-2_U01 Opanowanie umiejętności zastosowania odpowiednich procesów jednostkowych do uzdatniania wody | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność zastosowania poszczegółnych procesów jednostkowych w uzdatnianiu wody opanowana w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_3A_C03-2_U09 Opanowanie umiejętności stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych w procesach uzdatniania wody | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy technologii najnowszych metod stosowanych podczas uzdatniania wody. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C03-2_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność oceny stanu zanieczyszczenia środowiska odnośnie wód. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowal A.L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2011, 5
- Gibczyńska M., Hydrochemia, ZUT, Szczecin, 2013, 1
- Aktualne rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie klasyfikacji i monitoringu wód powierzchniowych i podziemnych, 2014
Literatura dodatkowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2011
- Adamski W., Modelowanie systemów oczyszczania wód, PWN, Warszawa, 2002, 1