Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość chemii ogólnej i matematyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie przez studentów wiadomosci dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujących w środowisku Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących w środowisku przemian chemicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym. |
C-3 | Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń. |
C-4 | Przyswojenie przez studentów wiadomosci dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujących w środowisku Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku. |
C-5 | Zapoznanie studentów z podstawowymi techniki laboratoryjnej oraz z metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych grup kationów, anionów i soli. | 6 |
T-L-2 | Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i kompleksometryczne. | 6 |
T-L-3 | Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych. | 4 |
T-L-4 | Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. | 2 |
T-W-2 | Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązanie wodorowe. | 2 |
T-W-3 | Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna) | 1 |
T-W-4 | Zjawiska zachodzace w roztworach – Rozpuszczania, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe | 3 |
T-W-5 | Podstawy elektrochemii. Korozja | 1 |
T-W-6 | Wstęp do chemii organicznej- systematyczny przegląd związków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych | 1 |
T-W-7 | Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne. | 2 |
T-W-8 | Związki organiczne jednofunkcyjne –właściwości alkoholi, fenole, aldehydów, ketonów kwasów karboksylowych i ich pochodne (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy | 2 |
T-W-9 | Izomeria zwiazków organicznych | 1 |
T-W-10 | Związki organiczne wielofunkcyjne monosacharydy, oligo i polisacharydy, aminokwasy– budowa i własności chemiczne | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie wiedzy podstawiowej do ćwieczeń | 17 |
A-L-2 | Udział w zajęciach | 18 |
A-L-3 | Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych | 25 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Samodzielne wykonywanie przez studenta analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz pomiarów pH. Ćwiczenia przy tablicy i samodzielne wykonywanie przez studenta obliczeń oraz zapisywanie równań chemicznych stanowiących opis i uzupełnienie do przeprowadzonych badań. |
M-3 | Koordynowanie samodzielnego wykonywania przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów. |
M-4 | Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: PIsemne zaliczenie wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B03_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku | OS_1A_W02 | R1A_W01 | — | C-4 | T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-4 | M-1 | S-5, S-4 |
OS_1A_B03_W02 Student zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska | OS_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-4 | T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-4 | M-1 | S-5, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B03_U01 Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. | OS_1A_U05 | R1A_U04 | InzA_U03, InzA_U08 | C-3, C-5 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
OS_1A_B03_U02 Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | OS_1A_U05 | R1A_U04 | InzA_U03, InzA_U08 | C-3, C-5 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B03_K01 Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań. | OS_1A_K02, OS_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-4, M-3 | S-1 |
OS_1A_B03_K02 Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz jest zorientowany na ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie. | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-4 | T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-4 | M-1 | S-5, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B03_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku | |
4,5 | Student ma dużą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku | |
OS_1A_B03_W02 Student zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska | 2,0 | Student nie zna ogólnych właściwości chemicznych podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska |
3,0 | Student ma niewielka wiedzę w zakresie ogólnych właściwości chemicznych podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska | |
3,5 | Student w sposób dostateczny zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska | |
4,0 | Student dobrze zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska | |
4,5 | Student ma bardzo dobrą wiedzę z niewielkimi brakami w zakresie ogólnych właściwości chemicznych podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B03_U01 Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych. NIe opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej i nie umie ich stosować podaczas analiz chemicznych. |
3,0 | Student w niewielkim stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych. | |
3,5 | Student w dostatecznym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych. | |
4,0 | Student w ogólnym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych. | |
4,5 | Student w dobrym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych. | |
5,0 | Student w bardzo dobrym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych. | |
OS_1A_B03_U02 Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | 2,0 | Student nie umie interpretować wyników przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wniosków, a także potrafi ocenić ich dokładności |
3,0 | Student posiada niwieiką umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W niewielkim stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań. | |
3,5 | Student posiada dostateczną umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W dostatecznym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W dobrym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą z niewielkimi brakami umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W dobrym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W bardzo dobrym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B03_K01 Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań. | 2,0 | Student nie jest kompetenty do pracy w grupie. Nie jest odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz nie przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań. |
3,0 | Student w niewielkim stopniu jest kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Raczej nie przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań. | |
3,5 | Student jest raczej kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Zazwyczaj przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań | |
4,0 | Student jest zazwyczaj kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Prawie zawsze przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań | |
4,5 | Student jest prawie zawsze kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Zawsze przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań | |
5,0 | Student jest zawsze kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Zawsze przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań | |
OS_1A_B03_K02 Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz jest zorientowany na ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie. | 2,0 | Student nie ma świadomości ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz nie ma świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie. |
3,0 | Student ma niewielką świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie. | |
3,5 | Student ma ogólną świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie. | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie. | |
4,5 | Student ma dużą świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie. |
Literatura podstawowa
- Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1
- Cox P.A., Chemia nieorganiczna T.1 i 2, PWN, Warszawa, 2006, 1
- Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009, 4
Literatura dodatkowa
- 2011