Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Botanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach | 1 |
T-A-2 | Rozmnażanie wegetatywne roślin. | 1 |
T-A-3 | Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych. | 6 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu. | 2 |
T-L-2 | Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych | 2 |
T-L-3 | Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych. | 2 |
T-L-4 | Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych rośllin i arkuszy zielnikowych. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy taksonomi roślin. | 1 |
T-W-2 | Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne | 1 |
T-W-3 | Mszaki, paprotniki i rośliny nagonasienne - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego | 2 |
T-W-4 | Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin. | 4 |
T-W-5 | Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione. | 8 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 12 |
A-A-4 | zbiór materiału roślinnego na ćwiczenia i do sporządzenia zielnika | 10 |
A-A-5 | sporządzenie i opracowanie zielnika | 10 |
A-A-6 | przygotowanie do zaliczenia zajęć | 14 |
A-A-7 | zaliczenie zajęć | 4 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 15 |
A-L-4 | zbiór roślin jako materiału ćwiczeniowego i zielnikowego | 11 |
A-L-5 | opracowanie materiału zielnikowego | 12 |
A-L-6 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-L-7 | zaliczenie zajęć | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | samodzielne studiowawnie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B05_W01 Potrafi wymienić i zdefiniować cech systematyczne taksonów różnej rangi | OS_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
OS_1A_B05_W02 Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy. | OS_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03 | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B05_U01 Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych | OS_1A_U08 | R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U06 | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-A-3 | M-1, M-3 | S-3 |
OS_1A_B05_U02 Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-W-5, T-A-3 | M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B05_K01 W wyniku przepriowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki | OS_1A_K01, OS_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B05_W01 Potrafi wymienić i zdefiniować cech systematyczne taksonów różnej rangi | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów różnej rangi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_B05_W02 Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy. | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić ważniejsze gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich główne cechy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B05_U01 Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych | 2,0 | |
3,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 45-50 gatunków, nazwać je po polsku, a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmniej połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_B05_U02 Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane | 2,0 | |
3,0 | potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować jeden gatunek rośliny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B05_K01 W wyniku przepriowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki | 2,0 | |
3,0 | ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejetności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu podstawowym; czasami rozumie i przestrzega zasady etyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, PWN, Warszawa, 2003
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005