Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Hydrologia i gospodarowanie wodą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia i gospodarowanie wodą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 2,00,62egzamin
laboratoriaL3 6 1,00,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy meteorologi i klimatologi. Podstawy gleboznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
C-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.2
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.2
T-A-3Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu1
T-A-4Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie.Tachoidy2
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi1
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne1
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.2
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.1
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.2
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW)1
T-W-6Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania.1
T-W-7Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.2
T-W-8Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje.2
12
laboratoria
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni2
A-A-3Określanie charekkterystyk geometri zlewni, oblicznie wskaźników kształtu zlewni3
A-A-4Określanie parametrów zlewni, sieci rzecznej3
A-A-5Przydotowanie do sprawdzianów okresowych, częściowych.3
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia końcowego, sprawdzian4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych6
A-W-4Zapoznaie się z problematyką realizacj RDW w Polsce8
A-W-5Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii.18
60
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykłady konwersatoryjne.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_W01
zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
OS_1A_W08R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-A-5M-2, M-4, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_U01
opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-2, C-1T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-A-6, T-A-1M-2, M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_K01
potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-6, T-A-3, T-A-5M-2, M-4, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_W01
zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
2,0
3,0Student posiada ograniczona wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, charakteryzuje tylko liniowe obiektuy hydrologiczne, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_U01
opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne w zlewni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_K01
potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu uczestniczy w opracowanaich wykonywanych przez zespół, tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić zastosowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia T I i II, Wyd. SGGW, Warszawa, 1996
  2. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, III zmienione, uzupełnione
  3. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
  4. praca zbiorowa pod red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009, I

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Wodna - miesięcznik, NOT, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.2
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.2
T-A-3Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu1
T-A-4Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie.Tachoidy2
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi1
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne1
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.2
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.1
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.2
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW)1
T-W-6Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania.1
T-W-7Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.2
T-W-8Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje.2
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni2
A-A-3Określanie charekkterystyk geometri zlewni, oblicznie wskaźników kształtu zlewni3
A-A-4Określanie parametrów zlewni, sieci rzecznej3
A-A-5Przydotowanie do sprawdzianów okresowych, częściowych.3
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia końcowego, sprawdzian4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych6
A-W-4Zapoznaie się z problematyką realizacj RDW w Polsce8
A-W-5Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C06_W01zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-7Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW)
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi
Metody nauczaniaM-2Wykłady konwersatoryjne.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczona wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, charakteryzuje tylko liniowe obiektuy hydrologiczne, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C06_U01opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-7Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.
T-W-8Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje.
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW)
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.
Metody nauczaniaM-2Wykłady konwersatoryjne.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne w zlewni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C06_K01potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW)
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna
T-A-3Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi
Metody nauczaniaM-2Wykłady konwersatoryjne.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu uczestniczy w opracowanaich wykonywanych przez zespół, tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić zastosowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0