Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki nawożenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze skutki nawożenia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, chemia ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych |
C-2 | wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od uwarunkowań środowiskowych i gatunku uprawianej rośliny |
C-3 | wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów |
C-4 | zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na środowisko i jakość plonów roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady diagnostyki potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Sporządzanie map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki. | 1 |
T-A-2 | Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek. | 1 |
T-A-3 | Określanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie jako wskaźnik potrzeb nawozowych roślin i zagrożenia środowiska | 2 |
T-A-4 | Bilans substancji organicznej w glebie jako element oceny jej degradacji | 1 |
T-A-5 | Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny rozwoju nawożenia. Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce | 2 |
T-W-2 | Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych | 2 |
T-W-3 | Asortyment, produkcja, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych | 2 |
T-W-4 | Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych ze szczególnym uwzględnieniem nawożenia zrównoważonego | 2 |
T-W-5 | Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko | 2 |
T-W-6 | Nawożenie a jakość plonów roślin | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | samodzielna praca studenta, interpretacja wyników | 8 |
A-A-3 | dyskusja dydaktyczna | 6 |
A-A-4 | umiejętność powiązania wiedzy pozyskiwanej w trakcie wykładu z wiedzą wcześniej zdobytą z innych przedmiotów | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Samodzielna praca studenta | 10 |
A-W-3 | Przytotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki nawozów mineralnych i organicznych , polepszaczy glebowych, materiału roślinnego) |
M-4 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D06_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu asprtymentu nawozów naturalnych , organicznych i mineralnych wykorzystywanych do prowadzenia zrównowazonej gospodarki nawozowej w środowisku | OS_1A_W08 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-4, M-1 | S-1 |
OS_1A_D06_W02 Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i mineralno-organicznych na środowisko i na jakość plonów rośliin | OS_1A_W11 | R1A_W05 | — | C-4, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-A-5 | M-2, M-4, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D06_U01 Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów i potrzeby nawoozwe roślin oraz sporządzić projekt nawożenia roślin uprawnych | OS_1A_U05 | R1A_U04 | InzA_U03, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D06_K01 Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem nawożenia w środowisku i jego przyrodniczymi skutkami | OS_1A_K05 | R1A_K05 | — | C-4, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1 | M-2, M-4, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D06_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu asprtymentu nawozów naturalnych , organicznych i mineralnych wykorzystywanych do prowadzenia zrównowazonej gospodarki nawozowej w środowisku | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami nawożenia |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska i roślin | |
OS_1A_D06_W02 Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i mineralno-organicznych na środowisko i na jakość plonów rośliin | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami nawożenia |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia | |
5,0 | Student posiada poszerzona wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska i roślin |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D06_U01 Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów i potrzeby nawoozwe roślin oraz sporządzić projekt nawożenia roślin uprawnych | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia | |
3,5 | Student posiada zadowalające (połowiczne) umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D06_K01 Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem nawożenia w środowisku i jego przyrodniczymi skutkami | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o przyrodniczych skutkach nawożenia |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o przyrodniczych skutkach nawożenia | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o przyrodniczych skutkach nawożenia | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia | |
5,0 | Student podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa bardzo odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma głęboką świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia |
Literatura podstawowa
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2, PWRi, Poznań, 2009
- Gorlach E., Mazur T., Chemia rolna., PWN, Warszawa, 2001
- Krzywy E. 2007, Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Krzywy-Gawrońska E, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, E. Krzywego, J. Łabętowicza, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Warszawa, 2011
- Ustawa o nawozach i nawożeniu z dnia 10 lipca 2007 r, Dz U nr 147, poz. 1033, 2007
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, 2008
- Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Wydaw. MR i RW oraz Ministerstwa Środowiska, 2004