Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji.
C-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
C-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne2
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .4
T-W-3Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.2
T-W-4Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.1
T-W-5Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.2
T-W-6Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego.2
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Przygotowanie do zajęć20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
M-6Gry dydaktyczne
M-7Anegdota
M-8Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D13_W01
Posiada wiedzę zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źródła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska.
OS_1A_W08, OS_1A_W11R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-6, M-1, M-3, M-5, M-7, M-4, M-2S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D13_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych oraz społecznych posługując sie współczesnymi metodami informatycznymi. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych.
OS_1A_U02, OS_1A_U09R1A_U02, R1A_U03, R1A_U07InzA_U04C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-6, M-1, M-3, M-5, M-7, M-4, M-2S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D13_K01
Po zrealizowaniu przedmiotu bedzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi przedstawić swoje poglądy i w razie potrzeby zrewidować je.
OS_1A_K02, OS_1A_K06R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-6, M-1, M-3, M-5, M-7, M-4, M-2, M-8S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D13_W01
Posiada wiedzę zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źródła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska.
2,0
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na poziomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D13_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych oraz społecznych posługując sie współczesnymi metodami informatycznymi. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych.
2,0
3,0Postrafi wymienić chociaż kilka zjawisk przyrodniczych i społecznych otaczającego świata, dostrzega stałość i powtarzalność zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. Zna rozwiązania techniczne możlwe do rozwiązania danego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D13_K01
Po zrealizowaniu przedmiotu bedzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi przedstawić swoje poglądy i w razie potrzeby zrewidować je.
2,0
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Graniczny M., Mizerski W., Katastrofy przyrodnicze., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
  2. Czerny M., Łuczak R., Makowski J., Globalistyka. Procesy lokalne i ich konsekwencje., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne2
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .4
T-W-3Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.2
T-W-4Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.1
T-W-5Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.2
T-W-6Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego.2
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Przygotowanie do zajęć20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D13_W01Posiada wiedzę zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źródła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
C-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji.
Treści programoweT-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .
T-W-3Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.
T-W-4Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.
T-W-5Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny.
T-W-6Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego.
Metody nauczaniaM-6Gry dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film
M-5Metoda projektów
M-7Anegdota
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na poziomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D13_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych oraz społecznych posługując sie współczesnymi metodami informatycznymi. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
C-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji.
Treści programoweT-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .
T-W-3Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.
T-W-4Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.
T-W-5Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny.
T-W-6Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego.
Metody nauczaniaM-6Gry dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film
M-5Metoda projektów
M-7Anegdota
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postrafi wymienić chociaż kilka zjawisk przyrodniczych i społecznych otaczającego świata, dostrzega stałość i powtarzalność zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. Zna rozwiązania techniczne możlwe do rozwiązania danego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D13_K01Po zrealizowaniu przedmiotu bedzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi przedstawić swoje poglądy i w razie potrzeby zrewidować je.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
C-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.
Treści programoweT-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .
T-W-3Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.
T-W-4Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.
T-W-5Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny.
T-W-6Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego.
Metody nauczaniaM-6Gry dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film
M-5Metoda projektów
M-7Anegdota
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
M-8Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
3,5
4,0
4,5
5,0