Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie żyzności gruntów rekultywowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie żyzności gruntów rekultywowanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na poziomie szkoły średniej o ochronie środowiska . |
W-2 | Podstawy gleboznawstwa i chemii ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów. |
C-2 | Poznanie wiedzy z zakresu konieczności rekultywowania gruntów i możliwości zwiększania ich żyzności |
C-3 | Zdobycie umiejętności doboru materiałów (nawozów, odpadów) do użyźniania gruntów w zależności od ich rodzaju i przeznaczenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza aktów prawnych związanych z gospodarką nawozową. | 1 |
T-A-2 | Przegląd próbek nawozów mineralnych. | 2 |
T-A-3 | Obliczanie wielkości dawek nawozów mineralnych | 2 |
T-A-4 | Obliczanie dawek nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w celu określenia przewidywanej poprawy żyzności gruntu | 2 |
T-A-5 | Projekt nawożenia gruntów rekultywowanych. | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne: definicje i rodzaje żyzności, czynniki kształtujące żyzność gleb i gruntów. | 1 |
T-W-2 | Gleby i grunty jako środowisko odżywcze i źrodło skladników dla roślin. Formy i przemiany makro- i mikroskladników. | 1 |
T-W-3 | Asortyment i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych | 1 |
T-W-4 | Wartość nawozowa nawozów naturalnych (obornik, gnojówka, gnojowica, pomiot ptasi). | 1 |
T-W-5 | Przyrodnicze wykorzystanie komunalnych osadów ściekowych i kompostów z ich udziałem. | 1 |
T-W-6 | Przydatność do użyźniania gruntów różnych odpadów przemysłowych (z przemysłu energetycznego, spożywczego i in.). | 1 |
T-W-7 | Przydatność węgla brunatnego do rekultywacji gleb zdegradowanych. | 1 |
T-W-8 | Przyrodnicze skutki użyźniania gruntów rekultywowanych nawozami mineralnymi, naturalnymi, organicznymi i organiczno-mineralnymi oraz odpadami | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej | 5 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Samodzielna praca studenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne) |
M-5 | Praca w grupach |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
M-7 | Anegdota |
M-8 | Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-9 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-10 | Interpretacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym |
S-4 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole, |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawożenia wykonanych w czasie ćwiczeń |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O04-1_W01 Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów. | OS_1A_W09, OS_1A_W12, OS_1A_W10, OS_1A_W08 | R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | — | M-6, M-4, M-1, M-3, M-7, M-5, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
OS_1A_O04-1_W02 Student zna asortyment i właściwości nawozwów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym przydatnych do kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | — | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-5 | M-3, M-5, M-8 | S-6, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O04-1_U01 Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów | OS_1A_U02, OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03 | InzA_U02 | C-1 | — | M-6, M-4, M-1, M-3, M-7, M-5, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
OS_1A_O04-1_U02 Student posiada umiejętności opracowania projektu nawożenia gruntów rekultywowanych z wykorzystaniem nawozów i odpadów. Umie obliczyć dawaki nawozów i odpadów. | — | — | — | C-3 | T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1 | M-8, M-9, M-10 | S-5, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O04-1_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. | OS_1A_K01, OS_1A_K02, OS_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01 | C-1 | — | M-6, M-4, M-1, M-3, M-7, M-5, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
OS_1A_O04-1_K02 Student zna akty prawne z zakresu stosowania nawozów i odpadów w kształtowaniu żyzności gruntów rekultywowanych oraz jest świadom przyrodniczych skutków nawożenia w użyznianiu gruntów | — | — | — | C-3 | T-A-1, T-W-8 | M-5, M-8 | S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O04-1_W01 Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie o ocenie stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_O04-1_W02 Student zna asortyment i właściwości nawozwów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym przydatnych do kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O04-1_U01 Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów | 2,0 | |
3,0 | Potrafi pod kierunkiem nauczyciela wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_O04-1_U02 Student posiada umiejętności opracowania projektu nawożenia gruntów rekultywowanych z wykorzystaniem nawozów i odpadów. Umie obliczyć dawaki nawozów i odpadów. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O04-1_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_O04-1_K02 Student zna akty prawne z zakresu stosowania nawozów i odpadów w kształtowaniu żyzności gruntów rekultywowanych oraz jest świadom przyrodniczych skutków nawożenia w użyznianiu gruntów | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma podstawową świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Traczewska Teodora Małgorzata, Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Oficyna Wyd.Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych, tom 1 i 2., PWRiL, Poznań, 2008
- Zimny Henryk, Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadium Grzegorczyk, Warszawa, 2006
- Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, J. Łabętowicza, E. Krzywego, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Warszawa, 2011
- Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Publikacje WIOŚ
- Rekultywacyjne i nawozowe użytkowanie odpadów organicznych., Inżynieria Ekologiczna, 2003
- Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, PZ, Zielona Góra, Zieliona Góra, 1999
- Akty prawne ze strony internetowej: Sejm.gov.pl, 2003