Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia fizyczne w środowisku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia fizyczne w środowisku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,50,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość fizyki, matematyki, biologii, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystywania wiedzy o fizycznych zagrożeniach w środowisku do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagadnienia teoretyczne związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku- drgania i fale mechaniczne, podstawy akustyki, pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne.1
T-A-2Zadania rachunkowe związane z działaniem hałasu i pól: elektrycznego, magnetycznego i elektromagnetycznego.1
T-A-3Zagadnienia teoretyczne i zadania związane z promieniowaniem jonizującym.1
T-A-4Prezentacja pracy własnej studentów dotycząca zagrożeń fizycznych w środowisku w oparciu o wybrane przykłady z województwa zachodniopomorskiego.2
T-A-5Zaliczenie przedmiotu.1
6
wykłady
T-W-1Zagrożenia fizyczne w środowisku- wstęp,pochodzenie zagrożeń fizycznych i ich podział.1
T-W-2Zagrożenia związane z hałasem, hałasem infradźwiękowym i ultradźwiękowym, drganiami mechanicznymi.2
T-W-3Pola elektromagnetyczne, zagrożenia związane z działaniem silnych pól elektrycznych, magnetycznych i elektromagnetycznych.1
T-W-4Promieniowanie jonizujące, pierwiastki radioaktywne, skutki napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym.2
T-W-5Zmiany klimatyczne- zagrożenia związane z aerozolami, dwutlenkiem wegla, parą wodną i innymi gazami cieplarnianymi w atmosferze. Zagrożenia związane z ciepłem z konwersji energii dokonywanej przez człowieka.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.14
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia.9
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.34
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.14
A-W-5Zaliczenie wykładów.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne- praca samodzielna i w grupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia zajęć audytoryjnych. Ocena pracy studentów na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_W01
Student zna i rozumie, definiuje opisuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. Student zna prawa i zasady fizyczne i używa ich prawidłowo przy rozwiązywaniu zadań problemowych i rachunkowych związanych z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. Zna i prawidłowo stosuje wzory, jednostki i wielkości fizyczne.
OS_2A_W01R2A_W01, R2A_W03C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_U01
Student potrafi opisać podstawowe zjawiska związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku.
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
OS_2A_C07_U02
Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych.
OS_2A_U02R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_K01
Student jest świadomy zagrożeń fizycznych w środowisku. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
OS_2A_K01R2A_K01, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_W01
Student zna i rozumie, definiuje opisuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. Student zna prawa i zasady fizyczne i używa ich prawidłowo przy rozwiązywaniu zadań problemowych i rachunkowych związanych z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. Zna i prawidłowo stosuje wzory, jednostki i wielkości fizyczne.
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga podstawowe wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje typowe zadania rachunkowe.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje zadania rachunkowe.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. Rozwiązuje i wyjaśnia zadania rachunkowe.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. Rozwiązuje i wyjaśnia zadania rachunkowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_U01
Student potrafi opisać podstawowe zjawiska związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności.
OS_2A_C07_U02
Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału związanego z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Nie potrafi interpretować i wyciągać wniosków na podstawie wyników.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Potrafi w sposób zadowalający prezentować i wyjaśniać wyniki swojej pracy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Efektywnie prezentuje i wyjaśnia wyniki swojej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_K01
Student jest świadomy zagrożeń fizycznych w środowisku. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Halliday D. ,Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006, tomy 1-5
  2. Brzóstowicz A., Ćwiczenia rachunkowe i problemowe z fizyki, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2005, wyd.2
  3. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  4. red. Bieszczeda S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo- rolniczego., Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1998, wyd. 2

Literatura dodatkowa

  1. Hewit P. G., Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010
  2. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo OŚWIATA, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagadnienia teoretyczne związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku- drgania i fale mechaniczne, podstawy akustyki, pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne.1
T-A-2Zadania rachunkowe związane z działaniem hałasu i pól: elektrycznego, magnetycznego i elektromagnetycznego.1
T-A-3Zagadnienia teoretyczne i zadania związane z promieniowaniem jonizującym.1
T-A-4Prezentacja pracy własnej studentów dotycząca zagrożeń fizycznych w środowisku w oparciu o wybrane przykłady z województwa zachodniopomorskiego.2
T-A-5Zaliczenie przedmiotu.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia fizyczne w środowisku- wstęp,pochodzenie zagrożeń fizycznych i ich podział.1
T-W-2Zagrożenia związane z hałasem, hałasem infradźwiękowym i ultradźwiękowym, drganiami mechanicznymi.2
T-W-3Pola elektromagnetyczne, zagrożenia związane z działaniem silnych pól elektrycznych, magnetycznych i elektromagnetycznych.1
T-W-4Promieniowanie jonizujące, pierwiastki radioaktywne, skutki napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym.2
T-W-5Zmiany klimatyczne- zagrożenia związane z aerozolami, dwutlenkiem wegla, parą wodną i innymi gazami cieplarnianymi w atmosferze. Zagrożenia związane z ciepłem z konwersji energii dokonywanej przez człowieka.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.14
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.34
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.14
A-W-5Zaliczenie wykładów.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C07_W01Student zna i rozumie, definiuje opisuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. Student zna prawa i zasady fizyczne i używa ich prawidłowo przy rozwiązywaniu zadań problemowych i rachunkowych związanych z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. Zna i prawidłowo stosuje wzory, jednostki i wielkości fizyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystywania wiedzy o fizycznych zagrożeniach w środowisku do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych.
Treści programoweT-W-2Zagrożenia związane z hałasem, hałasem infradźwiękowym i ultradźwiękowym, drganiami mechanicznymi.
T-W-5Zmiany klimatyczne- zagrożenia związane z aerozolami, dwutlenkiem wegla, parą wodną i innymi gazami cieplarnianymi w atmosferze. Zagrożenia związane z ciepłem z konwersji energii dokonywanej przez człowieka.
T-W-4Promieniowanie jonizujące, pierwiastki radioaktywne, skutki napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym.
T-W-1Zagrożenia fizyczne w środowisku- wstęp,pochodzenie zagrożeń fizycznych i ich podział.
T-W-3Pola elektromagnetyczne, zagrożenia związane z działaniem silnych pól elektrycznych, magnetycznych i elektromagnetycznych.
T-A-3Zagadnienia teoretyczne i zadania związane z promieniowaniem jonizującym.
T-A-4Prezentacja pracy własnej studentów dotycząca zagrożeń fizycznych w środowisku w oparciu o wybrane przykłady z województwa zachodniopomorskiego.
T-A-5Zaliczenie przedmiotu.
T-A-2Zadania rachunkowe związane z działaniem hałasu i pól: elektrycznego, magnetycznego i elektromagnetycznego.
T-A-1Zagadnienia teoretyczne związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku- drgania i fale mechaniczne, podstawy akustyki, pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne- praca samodzielna i w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia zajęć audytoryjnych. Ocena pracy studentów na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga podstawowe wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje typowe zadania rachunkowe.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje zadania rachunkowe.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. Rozwiązuje i wyjaśnia zadania rachunkowe.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. Rozwiązuje i wyjaśnia zadania rachunkowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C07_U01Student potrafi opisać podstawowe zjawiska związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystywania wiedzy o fizycznych zagrożeniach w środowisku do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych.
Treści programoweT-W-2Zagrożenia związane z hałasem, hałasem infradźwiękowym i ultradźwiękowym, drganiami mechanicznymi.
T-W-5Zmiany klimatyczne- zagrożenia związane z aerozolami, dwutlenkiem wegla, parą wodną i innymi gazami cieplarnianymi w atmosferze. Zagrożenia związane z ciepłem z konwersji energii dokonywanej przez człowieka.
T-W-4Promieniowanie jonizujące, pierwiastki radioaktywne, skutki napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym.
T-W-1Zagrożenia fizyczne w środowisku- wstęp,pochodzenie zagrożeń fizycznych i ich podział.
T-W-3Pola elektromagnetyczne, zagrożenia związane z działaniem silnych pól elektrycznych, magnetycznych i elektromagnetycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne- praca samodzielna i w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia zajęć audytoryjnych. Ocena pracy studentów na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C07_U02Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
Treści programoweT-W-2Zagrożenia związane z hałasem, hałasem infradźwiękowym i ultradźwiękowym, drganiami mechanicznymi.
T-W-5Zmiany klimatyczne- zagrożenia związane z aerozolami, dwutlenkiem wegla, parą wodną i innymi gazami cieplarnianymi w atmosferze. Zagrożenia związane z ciepłem z konwersji energii dokonywanej przez człowieka.
T-W-4Promieniowanie jonizujące, pierwiastki radioaktywne, skutki napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym.
T-W-1Zagrożenia fizyczne w środowisku- wstęp,pochodzenie zagrożeń fizycznych i ich podział.
T-W-3Pola elektromagnetyczne, zagrożenia związane z działaniem silnych pól elektrycznych, magnetycznych i elektromagnetycznych.
T-A-3Zagadnienia teoretyczne i zadania związane z promieniowaniem jonizującym.
T-A-4Prezentacja pracy własnej studentów dotycząca zagrożeń fizycznych w środowisku w oparciu o wybrane przykłady z województwa zachodniopomorskiego.
T-A-5Zaliczenie przedmiotu.
T-A-2Zadania rachunkowe związane z działaniem hałasu i pól: elektrycznego, magnetycznego i elektromagnetycznego.
T-A-1Zagadnienia teoretyczne związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku- drgania i fale mechaniczne, podstawy akustyki, pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne- praca samodzielna i w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia zajęć audytoryjnych. Ocena pracy studentów na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału związanego z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Nie potrafi interpretować i wyciągać wniosków na podstawie wyników.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Potrafi w sposób zadowalający prezentować i wyjaśniać wyniki swojej pracy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Efektywnie prezentuje i wyjaśnia wyniki swojej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C07_K01Student jest świadomy zagrożeń fizycznych w środowisku. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystywania wiedzy o fizycznych zagrożeniach w środowisku do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych.
Treści programoweT-W-2Zagrożenia związane z hałasem, hałasem infradźwiękowym i ultradźwiękowym, drganiami mechanicznymi.
T-W-5Zmiany klimatyczne- zagrożenia związane z aerozolami, dwutlenkiem wegla, parą wodną i innymi gazami cieplarnianymi w atmosferze. Zagrożenia związane z ciepłem z konwersji energii dokonywanej przez człowieka.
T-W-4Promieniowanie jonizujące, pierwiastki radioaktywne, skutki napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym.
T-W-1Zagrożenia fizyczne w środowisku- wstęp,pochodzenie zagrożeń fizycznych i ich podział.
T-W-3Pola elektromagnetyczne, zagrożenia związane z działaniem silnych pól elektrycznych, magnetycznych i elektromagnetycznych.
T-A-3Zagadnienia teoretyczne i zadania związane z promieniowaniem jonizującym.
T-A-4Prezentacja pracy własnej studentów dotycząca zagrożeń fizycznych w środowisku w oparciu o wybrane przykłady z województwa zachodniopomorskiego.
T-A-5Zaliczenie przedmiotu.
T-A-2Zadania rachunkowe związane z działaniem hałasu i pól: elektrycznego, magnetycznego i elektromagnetycznego.
T-A-1Zagadnienia teoretyczne związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku- drgania i fale mechaniczne, podstawy akustyki, pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne- praca samodzielna i w grupach.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia zajęć audytoryjnych. Ocena pracy studentów na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.