Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_C21_K01 | Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_K01 | Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. |
---|
OS_1A_K02 | Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych |
OS_1A_K03 | Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. |
OS_1A_K06 | Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
---|
R1A_K02 | potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
R1A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
R1A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
R1A_K06 | ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
R1A_K07 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu |
R1A_K08 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_K01 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczeń wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody. |
---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze standardami jakości wody na cele bytowo-gospodarcze w oparciu o aktualne akty prawne. |
Treści programowe | T-W-1 | Chemiczne i fizyczne własności wody. Charakterystyka roztworów wodnych. |
---|
T-W-2 | Standardy jakości wody na cele bytowo-gospodarcze (akty prawne). Rodzaje zanieczyszczeń i procesy ich usuwania. |
T-W-3 | Procesy jednostkowe uzdatniania wody. Mieszanie. Napowietrzanie i odpędzanie. Flokulacja. Sedymentacja - podstawy teoretyczne procesu (opadanie swobodne, zakłocone i zawiesin kłaczkowatych), osadniki. Koagulacja - chemizm procesu, stosowane koagulanty i ich dawki. Flotacja -rodzaje flotacji i jej przebieg. Filtracja - typy filtracji, procesy zachodzace w złożu filtracyjnym. Wymiana jonowa -charakterystyka jonitów, cykl pracy jonitu. Chemiczne strącanie. Adsorpcja - chemiczn i fizyczna, matemtyczny opis procesu, adsorbenty. Procesy membranowe -klasyfikacja, transport masy przez membranę. Dezynfekcja wody- cel i istota dezynfekcji, fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie. |
T-A-5 | Chemiczne procesy oczyszczania wody - przykładowe obliczenia |
T-A-2 | pH, zasadowość i kwasowość, twardość wód naturalnych. |
T-A-1 | Stężenia roztworów, ładunki zanieczyszczeń. |
T-A-3 | Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody. |
T-A-6 | Zajęcia terenowe w stacji uzdatniania wód. |
T-W-4 | Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód na terenie Szczecina. |
T-A-4 | Fizyczne procesy oczyszczania wody - przykładowe obliczenia |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
---|
M-2 | Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody, pokaz wybranych metod analizy wody, ćwiczenia obliczeniowe dotyczące wybranych procesów jednostkowych oczyszczania wody |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów |
---|
S-2 | Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenic stan środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |