Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Oczyszczanie ścieków i zagospodarowanie odpadów z oczyszczalni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oczyszczanie ścieków i zagospodarowanie odpadów z oczyszczalni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL4 10 2,00,25zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczysczalni
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów
C-3Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
C-4Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcznia ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek osadów ściekowych do analiz chemicznych.2
T-A-2Metoda oznaczania ChZT, azotu i fosforu ściekach. Obliczenie dawek ścieków do użyźniania i nawadniania gleb2
T-A-3Metale ciężkie w osadach ściekowych w Polsce i krajach UE. Charakterystyka wybranych metali: kadm, nikiel, ołów, miedź, cynk, chrom, rtęć. Normy zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach. N2
T-A-4Obliczanie poziomu nawożenia osadem ściekowym. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych.2
T-A-5Metody utylizacji osadów ściekowych.2
T-A-6Odbiorniki ścieków: wymagania stawiane ściekom odprowadzanym do środowiska, grunt jako odbiornik ścieków, skład biologiczny gruntów, czas przepływu wody przez strefę aeracji.2
T-A-7Wody jako odbiornik ścieków: wody płynące śródlądowe, wody morskie.2
T-A-8Ocena oddziaływania oczyszczalni ścieków na środowisko1
15
laboratoria
T-L-1Oznaczanie zawiesin ogólnych i łatwo opadających w ściekach komunalnych i przemysłowych oraz odczynu i zasolenia. Interpretacja wyników.2
T-L-2Oznaczanie ortofosforanów oraz tlenu rozpuszczalnego w ściekach . Interpretacja uzyskabnych wyników.2
T-L-3Opracowanie projektu wykorzystania ścieków, osadów ściekowych i kompostów do nawożenia gleb i roślin2
T-L-4Badanie osadu czynnego, morfologia kłaczków, rozwój bakterii wolno pływających1
T-L-5Badania sanitarne osadu ściekowego: ogólna liczebność bakterii, miano coli, miano fekalne.1
T-L-6Identyfikacja wyizolowanych szczepów bakterii, grzybów i promieniowców z osadu ściekowego2
10
wykłady
T-W-1Akty prawne dotyczące ścieków i osadów ściekowych. Definicje ścieków, podział, własciwości fizyczne i chemiczne.4
T-W-2Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczna, odnowa wody)4
T-W-3Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - metody nawadniania i nawożenia roślin, dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami.3
T-W-4Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE3
T-W-5Podział, charakterystyka chemiczna i właściwości sanitarne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania. Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych.6
T-W-6Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków: podstawy metabolizmu komórkowego2
T-W-7Modele procesów biochemicznych: ogólne równanie przemian, hydroliza substancji organicznych, modele szybkości wzrostu drobnoustrojów, szybkość usuwania zanieczyszczeń i powstawanie produktów3
T-W-8Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu2
T-W-9Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych.2
T-W-10Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielene studiowanie zagadnień ćwiczeniowych oraz przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Studiowanie literatury przedmiotowej10
A-A-3wykonanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodziele przygortowanie do zaliczenia pisemnego20
A-L-3Dokończenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-4Samodziele studiowanie literatury15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury przedmiotowej10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-4konsultacje przedmiotowe5
A-W-5dokończenie sprawozdań z wykładów5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów itp)
M-4Praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D11_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych
OS_1A_W07, OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W05C-1, C-2, C-4T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-A-8, T-A-5M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D11_U01
W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko
OS_1A_U06, OS_1A_U09R1A_U05, R1A_U07InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D11_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych
OS_1A_K03R1A_K03C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-6, T-L-5M-2, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D11_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi i umie definiować podstawowe pojęcia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D11_U01
W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D11_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S.Barana, J. Łabętowicz , E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów., PWRiL, Warszawa, 2011, I
  2. J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008, I
  3. J. Bień, Osady ściekowe. Praktyka i teoria, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
  4. E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2009
  5. J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, ARKADY, Warszawa, 2002, I

Literatura dodatkowa

  1. E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodaraka ściekami i osadami ściekowymi, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek osadów ściekowych do analiz chemicznych.2
T-A-2Metoda oznaczania ChZT, azotu i fosforu ściekach. Obliczenie dawek ścieków do użyźniania i nawadniania gleb2
T-A-3Metale ciężkie w osadach ściekowych w Polsce i krajach UE. Charakterystyka wybranych metali: kadm, nikiel, ołów, miedź, cynk, chrom, rtęć. Normy zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach. N2
T-A-4Obliczanie poziomu nawożenia osadem ściekowym. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych.2
T-A-5Metody utylizacji osadów ściekowych.2
T-A-6Odbiorniki ścieków: wymagania stawiane ściekom odprowadzanym do środowiska, grunt jako odbiornik ścieków, skład biologiczny gruntów, czas przepływu wody przez strefę aeracji.2
T-A-7Wody jako odbiornik ścieków: wody płynące śródlądowe, wody morskie.2
T-A-8Ocena oddziaływania oczyszczalni ścieków na środowisko1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie zawiesin ogólnych i łatwo opadających w ściekach komunalnych i przemysłowych oraz odczynu i zasolenia. Interpretacja wyników.2
T-L-2Oznaczanie ortofosforanów oraz tlenu rozpuszczalnego w ściekach . Interpretacja uzyskabnych wyników.2
T-L-3Opracowanie projektu wykorzystania ścieków, osadów ściekowych i kompostów do nawożenia gleb i roślin2
T-L-4Badanie osadu czynnego, morfologia kłaczków, rozwój bakterii wolno pływających1
T-L-5Badania sanitarne osadu ściekowego: ogólna liczebność bakterii, miano coli, miano fekalne.1
T-L-6Identyfikacja wyizolowanych szczepów bakterii, grzybów i promieniowców z osadu ściekowego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akty prawne dotyczące ścieków i osadów ściekowych. Definicje ścieków, podział, własciwości fizyczne i chemiczne.4
T-W-2Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczna, odnowa wody)4
T-W-3Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - metody nawadniania i nawożenia roślin, dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami.3
T-W-4Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE3
T-W-5Podział, charakterystyka chemiczna i właściwości sanitarne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania. Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych.6
T-W-6Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków: podstawy metabolizmu komórkowego2
T-W-7Modele procesów biochemicznych: ogólne równanie przemian, hydroliza substancji organicznych, modele szybkości wzrostu drobnoustrojów, szybkość usuwania zanieczyszczeń i powstawanie produktów3
T-W-8Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu2
T-W-9Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych.2
T-W-10Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielene studiowanie zagadnień ćwiczeniowych oraz przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Studiowanie literatury przedmiotowej10
A-A-3wykonanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodziele przygortowanie do zaliczenia pisemnego20
A-L-3Dokończenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-4Samodziele studiowanie literatury15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury przedmiotowej10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-4konsultacje przedmiotowe5
A-W-5dokończenie sprawozdań z wykładów5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczysczalni
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów
C-4Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcznia ścieków
Treści programoweT-W-6Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków: podstawy metabolizmu komórkowego
T-W-7Modele procesów biochemicznych: ogólne równanie przemian, hydroliza substancji organicznych, modele szybkości wzrostu drobnoustrojów, szybkość usuwania zanieczyszczeń i powstawanie produktów
T-W-8Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu
T-W-9Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych.
T-W-10Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów.
T-W-4Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE
T-A-8Ocena oddziaływania oczyszczalni ścieków na środowisko
T-A-5Metody utylizacji osadów ściekowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi i umie definiować podstawowe pojęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_U01W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczysczalni
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów
Treści programoweT-W-8Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu
T-W-9Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych.
T-W-10Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów.
T-W-3Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - metody nawadniania i nawożenia roślin, dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami.
T-W-5Podział, charakterystyka chemiczna i właściwości sanitarne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania. Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych.
T-A-3Metale ciężkie w osadach ściekowych w Polsce i krajach UE. Charakterystyka wybranych metali: kadm, nikiel, ołów, miedź, cynk, chrom, rtęć. Normy zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach. N
T-A-4Obliczanie poziomu nawożenia osadem ściekowym. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych.
T-A-1Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek osadów ściekowych do analiz chemicznych.
T-L-3Opracowanie projektu wykorzystania ścieków, osadów ściekowych i kompostów do nawożenia gleb i roślin
T-L-4Badanie osadu czynnego, morfologia kłaczków, rozwój bakterii wolno pływających
T-L-2Oznaczanie ortofosforanów oraz tlenu rozpuszczalnego w ściekach . Interpretacja uzyskabnych wyników.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów itp)
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczysczalni
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów
Treści programoweT-W-1Akty prawne dotyczące ścieków i osadów ściekowych. Definicje ścieków, podział, własciwości fizyczne i chemiczne.
T-W-2Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczna, odnowa wody)
T-A-2Metoda oznaczania ChZT, azotu i fosforu ściekach. Obliczenie dawek ścieków do użyźniania i nawadniania gleb
T-A-6Odbiorniki ścieków: wymagania stawiane ściekom odprowadzanym do środowiska, grunt jako odbiornik ścieków, skład biologiczny gruntów, czas przepływu wody przez strefę aeracji.
T-A-7Wody jako odbiornik ścieków: wody płynące śródlądowe, wody morskie.
T-L-1Oznaczanie zawiesin ogólnych i łatwo opadających w ściekach komunalnych i przemysłowych oraz odczynu i zasolenia. Interpretacja wyników.
T-L-6Identyfikacja wyizolowanych szczepów bakterii, grzybów i promieniowców z osadu ściekowego
T-L-5Badania sanitarne osadu ściekowego: ogólna liczebność bakterii, miano coli, miano fekalne.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0