Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_D13_W01 | Posiada wiedzę zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źródła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_W08 | Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska. |
---|
OS_1A_W11 | Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
---|
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji. Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie. Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska. |
---|
Treści programowe | T-W-4 | Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. |
---|
T-W-1 | Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju. |
T-W-11 | Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny. Plan Marshalla, zespół konwencji dotyczących broni jądrowych. skażenia radioaktywne, skażenia biologiczne. Ocena skażenia radioaktywnego i skażenia biologicznego środowiska |
T-W-12 | Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego. kryterium zysku, partnerstwa – pomoc krajów uprzemysłowionych na rzecz rozwijających się, kryterium sprawiedliwości – koszty środowiskowe – promocja czystej produkcji i użytkowania wyrobu, ekopodatki, – wzorce konsumpcji – wstrzemięźliwość i samoograniczanie się, długotrwałe i wielokrotne użytkowanie dóbr trwałych – recykling, całkowite zużycie, rozwój ekokonsumpcji i ekoprodukcji. |
T-W-3 | Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne |
T-W-9 | Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. |
T-W-13 | Współczesne mierniki oddziaływania człowieka na środowisko - ekostopa, ślad wodny i węglowy |
T-W-2 | Polityka ekologiczna państwa Polskiego: system ochrony środowiska, uchwały Sejmu i Senatu, strategia rozwoju Polski, zagospodarowanie przestrzenne kraju. Strategia zrównoważonego rozwoju, programy regionalne, Lokalna Agenda 21, realizacja zadań ekorozwoju w Polsce |
T-W-5 | Globalne problemy środowiskowe: zanik różnorodności biologicznej, konwencja o różnorodności biologicznej. |
T-W-6 | Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce. |
T-W-7 | Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). |
T-W-8 | Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski . |
T-W-10 | Globalne problemy środowiskowe: lasy tropikalne, lasy w krajach uprzemysłowionych, ubytek lasów. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Film |
M-4 | Anegdota |
M-5 | Praca w grupach |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
---|
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na poziomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka, potrafi podać przykłady potrafi wymienić zasady zrównoważonego rozwoju. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |