Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia jakości wód obszarów wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia jakości wód obszarów wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia, Chemia środowiska, Meteorologia i klimatologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznanie i ustalenie przyczyn i źródeł zanieczyszczenia środowiska wodnego obszarów wiejskich
C-2Sposoby ochrony wód powierzchniowych i podziemnych na obszarach wiejskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenia projektowe-Nawozy naturalne i mineralne-ich migracja w środowisku wodnym2
T-A-2Ocena stanu środowiska wodnego na podstawie danych o jakości wód powierzchniowych5
T-A-3Ocena strat biogenów z systemów odwadnaijacych - drenowanie3
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień ochrony śrdowiska wodnego, wody podziemne i wody powierzchniowe2
T-W-2Skład i właściwości wód podziemnych i powierzchniowych1
T-W-3Pochodzenie i właściwości zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych1
T-W-4Jakość wód powierzchniowych i podziemnych, zasady klasyfikacji2
T-W-5Emisja zanieczyszczeń z zagrody wiejskiej2
T-W-6Zanieczyszczenia obszarowe i rozproszone ze źródeł rolniczych. Monitoring wód powierzchniowych2
T-W-7Gospodarka wodno-ściekowa i jej wpływ na jakość wód obszarów wiejskich2
T-W-8Straty składników z systemów odwadniajcych1
T-W-9Dyrektywa Azotanowa i jej wdrażanie. Zasady ochrony wód powierzchniowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje prac projektowych6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, demonstarcje prezentacji4
A-A-4Studiowanie literatury na temat zagrożeń środowiska wodnego na obszarach wiejskich6
A-A-5Zapozanie sięz Dyrektywami odnośnie spraw wody- Ramowa I Azotanowa4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady3
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie do kolokwium końcowego5
A-W-5Zapoznanie się aktualnymi publikacjami na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich -raporty WIOŚ5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z kolokwium zaliczającego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_W01
posiada wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, umie objaśnić zjawiska zagrożeń jakości wody pochodzącymi ze źródeł punktowych i obszarowych terenów wiejskich.
OS_1A_W10R1A_W07InzA_W04C-1, C-2T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-A-2, T-A-3M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_U01
umie zinterpretować wyniki badań jakości wód podziemnych i powierzchniowych na obszarach wiejskich wykorzystując dane z WIOŚ i innych instytucji monitorujących jakość wód
OS_1A_U01, OS_1A_U02R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03InzA_U02C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_K01
aktywnie dba o jakość środowiska wodnego obszarów wiejskich przez postępowanie przyjazne dla środowiska
OS_1A_K03, OS_1A_K04R1A_K03, R1A_K04C-2T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-A-3M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_W01
posiada wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, umie objaśnić zjawiska zagrożeń jakości wody pochodzącymi ze źródeł punktowych i obszarowych terenów wiejskich.
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, zna podstawowe źródła zagrożeń jakości wód, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_U01
umie zinterpretować wyniki badań jakości wód podziemnych i powierzchniowych na obszarach wiejskich wykorzystując dane z WIOŚ i innych instytucji monitorujących jakość wód
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wyniki badań jakości wód powierzchniowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_K01
aktywnie dba o jakość środowiska wodnego obszarów wiejskich przez postępowanie przyjazne dla środowiska
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu uczestniczy w działąniach związanych z ochroną środowiska wodnego obszarów wiejskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paluch J., Pulikowski K., Trybała M., Ochrona wód i gleb, AR Wrocław, Wrocław, 2001
  2. Praca zb. red. Bieszczad S., Sobota. J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, AR Wrocław, Wrocław, 1993
  3. Chełmicki W., Woda, zasoby degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001
  4. Praca zb. red, Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, MRiRW, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne, Gospodarka Wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenia projektowe-Nawozy naturalne i mineralne-ich migracja w środowisku wodnym2
T-A-2Ocena stanu środowiska wodnego na podstawie danych o jakości wód powierzchniowych5
T-A-3Ocena strat biogenów z systemów odwadnaijacych - drenowanie3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień ochrony śrdowiska wodnego, wody podziemne i wody powierzchniowe2
T-W-2Skład i właściwości wód podziemnych i powierzchniowych1
T-W-3Pochodzenie i właściwości zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych1
T-W-4Jakość wód powierzchniowych i podziemnych, zasady klasyfikacji2
T-W-5Emisja zanieczyszczeń z zagrody wiejskiej2
T-W-6Zanieczyszczenia obszarowe i rozproszone ze źródeł rolniczych. Monitoring wód powierzchniowych2
T-W-7Gospodarka wodno-ściekowa i jej wpływ na jakość wód obszarów wiejskich2
T-W-8Straty składników z systemów odwadniajcych1
T-W-9Dyrektywa Azotanowa i jej wdrażanie. Zasady ochrony wód powierzchniowych2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje prac projektowych6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, demonstarcje prezentacji4
A-A-4Studiowanie literatury na temat zagrożeń środowiska wodnego na obszarach wiejskich6
A-A-5Zapozanie sięz Dyrektywami odnośnie spraw wody- Ramowa I Azotanowa4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady3
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie do kolokwium końcowego5
A-W-5Zapoznanie się aktualnymi publikacjami na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich -raporty WIOŚ5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-2_W01posiada wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, umie objaśnić zjawiska zagrożeń jakości wody pochodzącymi ze źródeł punktowych i obszarowych terenów wiejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Rozpoznanie i ustalenie przyczyn i źródeł zanieczyszczenia środowiska wodnego obszarów wiejskich
C-2Sposoby ochrony wód powierzchniowych i podziemnych na obszarach wiejskich
Treści programoweT-W-9Dyrektywa Azotanowa i jej wdrażanie. Zasady ochrony wód powierzchniowych
T-W-6Zanieczyszczenia obszarowe i rozproszone ze źródeł rolniczych. Monitoring wód powierzchniowych
T-W-5Emisja zanieczyszczeń z zagrody wiejskiej
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień ochrony śrdowiska wodnego, wody podziemne i wody powierzchniowe
T-W-4Jakość wód powierzchniowych i podziemnych, zasady klasyfikacji
T-W-7Gospodarka wodno-ściekowa i jej wpływ na jakość wód obszarów wiejskich
T-W-2Skład i właściwości wód podziemnych i powierzchniowych
T-W-8Straty składników z systemów odwadniajcych
T-W-3Pochodzenie i właściwości zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych
T-A-2Ocena stanu środowiska wodnego na podstawie danych o jakości wód powierzchniowych
T-A-3Ocena strat biogenów z systemów odwadnaijacych - drenowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z kolokwium zaliczającego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, zna podstawowe źródła zagrożeń jakości wód, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-2_U01umie zinterpretować wyniki badań jakości wód podziemnych i powierzchniowych na obszarach wiejskich wykorzystując dane z WIOŚ i innych instytucji monitorujących jakość wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Rozpoznanie i ustalenie przyczyn i źródeł zanieczyszczenia środowiska wodnego obszarów wiejskich
C-2Sposoby ochrony wód powierzchniowych i podziemnych na obszarach wiejskich
Treści programoweT-W-6Zanieczyszczenia obszarowe i rozproszone ze źródeł rolniczych. Monitoring wód powierzchniowych
T-W-5Emisja zanieczyszczeń z zagrody wiejskiej
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień ochrony śrdowiska wodnego, wody podziemne i wody powierzchniowe
T-W-4Jakość wód powierzchniowych i podziemnych, zasady klasyfikacji
T-W-7Gospodarka wodno-ściekowa i jej wpływ na jakość wód obszarów wiejskich
T-W-2Skład i właściwości wód podziemnych i powierzchniowych
T-W-8Straty składników z systemów odwadniajcych
T-W-3Pochodzenie i właściwości zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych
T-A-2Ocena stanu środowiska wodnego na podstawie danych o jakości wód powierzchniowych
T-A-1Ćwiczenia projektowe-Nawozy naturalne i mineralne-ich migracja w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z kolokwium zaliczającego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wyniki badań jakości wód powierzchniowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-2_K01aktywnie dba o jakość środowiska wodnego obszarów wiejskich przez postępowanie przyjazne dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Sposoby ochrony wód powierzchniowych i podziemnych na obszarach wiejskich
Treści programoweT-W-6Zanieczyszczenia obszarowe i rozproszone ze źródeł rolniczych. Monitoring wód powierzchniowych
T-W-8Straty składników z systemów odwadniajcych
T-W-3Pochodzenie i właściwości zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych
T-A-3Ocena strat biogenów z systemów odwadnaijacych - drenowanie
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z kolokwium zaliczającego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu uczestniczy w działąniach związanych z ochroną środowiska wodnego obszarów wiejskich
3,5
4,0
4,5
5,0