Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona zasobów genowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zasobów genowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o ochronie zasobów genowych roślin i zwierząt, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej organizmów żywych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów2
T-A-2Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków roślinnych w Polsce i na świecie.4
T-A-3Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków zwierzęcych w Polsce i na świecie.4
10
wykłady
T-W-1Stan zasobów genetycznych i potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin i zwierząt w Polsce i na świecie.2
T-W-2Ochrona zasobów genowych in situ i ex situ2
T-W-3Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania materiałów genetycznych.2
T-W-4Strategia i programy ochrony roślinnych i zwierzęcych zasobów genowych w Polsce i na świecie.4
T-W-5Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie zasobów genowych.2
T-W-6Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów. Aspekty prawne i ekonomiczne wykorzystania materiałów.2
T-W-7sprawdzian pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach10
A-A-2poszukiwanie materiałów i przygotowanie prezentacji multimedialnej20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów, przygotowanie do sprawdzianu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-3_W01
Objaśnianie zjawiska bioróżnorodności i jej roli w przyrodzie. Omawianie sposobów ochrony zasobów genowych. Znajomość gatunków objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
OS_1A_W06, OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-3_U01
Umiejętność wskazywania czynników i skutków zmniejszania bioróżnorodności. Umiejętność analizy programów ochrony zasobów genowych
OS_1A_U01, OS_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-3_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i nabycie przekonania o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne
OS_1A_K01, OS_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-3_W01
Objaśnianie zjawiska bioróżnorodności i jej roli w przyrodzie. Omawianie sposobów ochrony zasobów genowych. Znajomość gatunków objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
2,0
3,0Student definiuje pojęcie bioróżnorodności i krótko omawia jej rolę w przyrodzie. Wymienia i krótko omawia sposoby ochrony zasobów genowych. Zna po kilka gatunków roślin i zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-3_U01
Umiejętność wskazywania czynników i skutków zmniejszania bioróżnorodności. Umiejętność analizy programów ochrony zasobów genowych
2,0
3,0Student umie wskazać czynniki i skutki zmniejszania bioróżnorodności. Umie dokonać analizy programów ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-3_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i nabycie przekonania o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne
2,0
3,0Student ma świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Freeland J. R., Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Litwińczuk Z. (red), Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, 2011
  3. Andrzejewski R., Weigle A. (red.), Różnorodność biologiczna Polski, NFOŚ, Warszawa, 2003
  4. Symonides E., Różnorodność biologiczna na poziomie gatunkowym., NFOŚ, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Gliwicz J., Konwencja o różnorodności biologicznej: koncepcja, badania, strategia., NFOŚ, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów2
T-A-2Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków roślinnych w Polsce i na świecie.4
T-A-3Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków zwierzęcych w Polsce i na świecie.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan zasobów genetycznych i potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin i zwierząt w Polsce i na świecie.2
T-W-2Ochrona zasobów genowych in situ i ex situ2
T-W-3Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania materiałów genetycznych.2
T-W-4Strategia i programy ochrony roślinnych i zwierzęcych zasobów genowych w Polsce i na świecie.4
T-W-5Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie zasobów genowych.2
T-W-6Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów. Aspekty prawne i ekonomiczne wykorzystania materiałów.2
T-W-7sprawdzian pisemny1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach10
A-A-2poszukiwanie materiałów i przygotowanie prezentacji multimedialnej20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów, przygotowanie do sprawdzianu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-3_W01Objaśnianie zjawiska bioróżnorodności i jej roli w przyrodzie. Omawianie sposobów ochrony zasobów genowych. Znajomość gatunków objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o ochronie zasobów genowych roślin i zwierząt, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej organizmów żywych.
Treści programoweT-A-1Metody przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów
T-W-1Stan zasobów genetycznych i potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin i zwierząt w Polsce i na świecie.
T-W-2Ochrona zasobów genowych in situ i ex situ
T-W-3Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania materiałów genetycznych.
T-W-5Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie zasobów genowych.
T-W-4Strategia i programy ochrony roślinnych i zwierzęcych zasobów genowych w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje pojęcie bioróżnorodności i krótko omawia jej rolę w przyrodzie. Wymienia i krótko omawia sposoby ochrony zasobów genowych. Zna po kilka gatunków roślin i zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-3_U01Umiejętność wskazywania czynników i skutków zmniejszania bioróżnorodności. Umiejętność analizy programów ochrony zasobów genowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o ochronie zasobów genowych roślin i zwierząt, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej organizmów żywych.
Treści programoweT-A-2Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków roślinnych w Polsce i na świecie.
T-A-1Metody przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów
T-A-3Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków zwierzęcych w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wskazać czynniki i skutki zmniejszania bioróżnorodności. Umie dokonać analizy programów ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-3_K01Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i nabycie przekonania o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o ochronie zasobów genowych roślin i zwierząt, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej organizmów żywych.
Treści programoweT-A-2Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków roślinnych w Polsce i na świecie.
T-A-3Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków zwierzęcych w Polsce i na świecie.
T-W-1Stan zasobów genetycznych i potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin i zwierząt w Polsce i na świecie.
T-W-5Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie zasobów genowych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0