Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Prawo administracyjne w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo administracyjne w ochronie środowiska
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>, Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajmość prawa ochrony środowiska
W-2student powinien posiadać podstawowa wiedzę w zakresie proawoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska
C-2Nauka prawidłowej konstrukcji dokumentów
C-3zapoznanie studentów z zasadmi prawa ochrony środowiska
C-4ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej3
T-W-2Prawo administracyjne5
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca na platformie e-learningowej10
A-W-3konsultacje5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca - okresowa ocena osiagnięć studenta
S-2Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena oparta o test wiedzy wykładowej obejmujący zagadnienia prawne ochrony środowiska

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D08-oz_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: poprawnie używać prawnych definicji związanych z procedurami administaracyjnymi w ochronie środowiska. ędzie umiał formułować pisma urzędowe oraz prawidłowo konstruować decyzje administracyjne.
OS_2A_W04, OS_2A_W10R2A_W02, R2A_W08
OS_2A_D08-oz_W02
Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
C-4M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D08-oz_U01
Student będzie miał zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych i rozwiązywania problemów z zakresu procedór administracyjnych stosowanych w ochronie środowiska. Student powinien umieć: analizować, decydować, dobierać, formułować i tworzyć poprawne pisma administracyjne.
OS_2A_U01, OS_2A_U04, OS_2A_U08R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U08, R2A_U09
OS_2A_D08-oz_U02
Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
C-4M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D08-oz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postrzeganie relacji między rozstrzyganym problemem środowiskowym a możliwościami administracyjnymi, pozna procedury administracyjne oraz uzyska zdolność samodzielnego opracowywania pism i decyzji administracyjnych.
OS_2A_K02, OS_2A_K05, OS_2A_K06R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K08
OS_2A_D08-oz_K02
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
C-4M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D08-oz_W02
Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
2,0
3,0student zna kilka podstawowych definicji i regulacji prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D08-oz_U02
Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
2,0
3,0student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D08-oz_K02
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
2,0
3,0student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kodeks postępowania administracyjnego, isap.gov.pl, 2015
  2. Bar M., i in., Leksykon prawa ochrony środowiska, Lex, Warszawa, 2012
  3. Radecki W., Instytucje prawa ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Sługocki Janusz, Prawo administracyjne Zagadnienia ustrojowe, Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
  2. Joanna Brylak, Wstęp do nauki o państwie i prawie, Difin Edukacja, Warszawa, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej3
T-W-2Prawo administracyjne5
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca na platformie e-learningowej10
A-W-3konsultacje5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D08-oz_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: poprawnie używać prawnych definicji związanych z procedurami administaracyjnymi w ochronie środowiska. ędzie umiał formułować pisma urzędowe oraz prawidłowo konstruować decyzje administracyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W04Zna pogłębione definicje oraz regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona środowiska. Zna zaawansowane regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować zaawansowane metody zarządzania środowiskiem.
OS_2A_W10Zna i rozumie poszerzone pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Zna i potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D08-oz_W02Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena oparta o test wiedzy wykładowej obejmujący zagadnienia prawne ochrony środowiska
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna kilka podstawowych definicji i regulacji prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D08-oz_U01Student będzie miał zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych i rozwiązywania problemów z zakresu procedór administracyjnych stosowanych w ochronie środowiska. Student powinien umieć: analizować, decydować, dobierać, formułować i tworzyć poprawne pisma administracyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
OS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D08-oz_U02Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D08-oz_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postrzeganie relacji między rozstrzyganym problemem środowiskowym a możliwościami administracyjnymi, pozna procedury administracyjne oraz uzyska zdolność samodzielnego opracowywania pism i decyzji administracyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D08-oz_K02Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0