Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Procedury prawne i administracyjne w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procedury prawne i administracyjne w ochronie środowiska
Specjalność Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajmość prawa ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska
C-2Nauka prawidłowej konstrukcji dokumentów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ustrój samorządu terytorialnego2
T-W-2Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej3
T-W-3Prawo administracyjne3
T-W-4Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3praca na platformie e-learningowej10
A-W-4konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca - okresowa ocena osiagnięć studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B05rek_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: poprawnie używać prawnych definicji związanych z procedurami administaracyjnymi w ochronie środowiska. ędzie umiał formułować pisma urzędowe oraz prawidłowo konstruować decyzje administracyjne.
OS_2A_W04, OS_2A_W10R2A_W02, R2A_W08

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B05rek_U01
Student będzie miał zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych i rozwiązywania problemów z zakresu procedór administracyjnych stosowanych w ochronie środowiska. Student powinien umieć: analizować, decydować, dobierać, formułować i tworzyć poprawne pisma administracyjne.
OS_2A_U01, OS_2A_U04, OS_2A_U08R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U08, R2A_U09

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B05rek_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postrzeganie relacji między rozstrzyganym problemem środowiskowym a możliwościami administracyjnymi, pozna procedury administracyjne oraz uzyska zdolność samodzielnego opracowywania pism i decyzji administracyjnych.
OS_2A_K02, OS_2A_K05, OS_2A_K06R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K08

Literatura podstawowa

  1. Kodeks postępowania administracyjnego, isap.gov.pl, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Sługocki Janusz, Prawo administracyjne Zagadnienia ustrojowe, Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
  2. Joanna Brylak, Wstęp do nauki o państwie i prawie, Difin Edukacja, Warszawa, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustrój samorządu terytorialnego2
T-W-2Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej3
T-W-3Prawo administracyjne3
T-W-4Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3praca na platformie e-learningowej10
A-W-4konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B05rek_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: poprawnie używać prawnych definicji związanych z procedurami administaracyjnymi w ochronie środowiska. ędzie umiał formułować pisma urzędowe oraz prawidłowo konstruować decyzje administracyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W04Zna pogłębione definicje oraz regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona środowiska. Zna zaawansowane regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować zaawansowane metody zarządzania środowiskiem.
OS_2A_W10Zna i rozumie poszerzone pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Zna i potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B05rek_U01Student będzie miał zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych i rozwiązywania problemów z zakresu procedór administracyjnych stosowanych w ochronie środowiska. Student powinien umieć: analizować, decydować, dobierać, formułować i tworzyć poprawne pisma administracyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
OS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B05rek_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postrzeganie relacji między rozstrzyganym problemem środowiskowym a możliwościami administracyjnymi, pozna procedury administracyjne oraz uzyska zdolność samodzielnego opracowywania pism i decyzji administracyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy