Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne w instalacjach OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały eksploatacyjne w instalacjach OZE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w procesach pozyskiwania surowców i ich przetwarzania w instalacjach OZE

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-3Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych w zależności od stawianych wymagań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ewolucja maszyn w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów oraz eksploatacyjnych2
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia2
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw4
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju4
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział3
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział4
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie4
T-W-8Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości4
T-W-9Środki myjące – rodzaje, właściwości3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu16
A-W-4Konsultacje4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O032_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w pozyskiwaniu (produkcji) OZE oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
OZE_1A_W19R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-2, C-1T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-9M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O032_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
OZE_1A_U11R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-9M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O032_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
OZE_1A_K04, OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-9M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O032_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w pozyskiwaniu (produkcji) OZE oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O032_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać materiały eksploatacyjne do warunków eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O032_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zwierzycki W, Oleje, paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, ITE, Radom, 2001
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Baczewski K., Kołdoński T., Paliwa do silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja maszyn w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów oraz eksploatacyjnych2
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia2
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw4
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju4
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział3
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział4
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie4
T-W-8Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości4
T-W-9Środki myjące – rodzaje, właściwości3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu16
A-W-4Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O032_W01Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w pozyskiwaniu (produkcji) OZE oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W19ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z obszaru nauki o materiałach, obejmującą strukturę i właściwości materiałów technicznych, stale, staliwa i żeliwa, stopy metali nieżelaznych, metalurgię proszków, tworzywa sztuczne, materiały ceramiczne i węglowe, kompozyty, drewno i inne materiały naturalne, niezbędną dla właściwego stosowania materiałów w technice;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-8Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw
T-W-1Ewolucja maszyn w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów oraz eksploatacyjnych
T-W-9Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O032_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U11potrafi wykorzystać poznaną wiedzę z obszaru nauki o materiałach, grafiki inżynierskiej, części maszyn i maszynoznawstwa, wytwórczych procedur technologicznych, a także obsługi i utrzymania maszyn i urządzeń do: 1) właściwego stosowania materiałów w technice, 2) czytania rysunków technicznych, odwzorowywania i wymiarowania elementów maszyn i urządzeń, w tym z zastosowaniem programu CAD, 3) analizy pracy mechanizmów i prawidłowego doboru części oraz zespołów w urządzeniach, a także projektowania i wykonywania obliczeń wytrzymałościowych dla prostych elementów, 4) doboru wytwórczych procedur technologicznych dla prostych elementów maszyn i urządzeń, 5) planowania i nadzorowania systemów użytkowania i utrzymania maszyn w dobrym stanie technicznym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-8Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw
T-W-1Ewolucja maszyn w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów oraz eksploatacyjnych
T-W-9Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać materiały eksploatacyjne do warunków eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O032_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-8Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw
T-W-1Ewolucja maszyn w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów oraz eksploatacyjnych
T-W-9Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0