Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się studentów z podstawowymi procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie |
C-2 | Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi) |
C-3 | Poznanie i umięjętne wykorzystanie czynników wewnętrznych umożliwiających skoordynowany wzrost i rozwój roślin |
C-4 | Zdobycie umiejętności pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie | 2 |
T-A-2 | Objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych dla roślin ogrodniczych | 2 |
T-A-3 | Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji ogrodniczej | 1 |
T-A-4 | Reakcje ruchowe roślin | 1 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Procesy dyfuzji, pęcznnienia i osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji | 2 |
T-L-2 | Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobii w miękiszu asymilacyjnym oraz oznaczanie intensywności oddychania | 2 |
T-L-3 | Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy | 1 |
T-L-4 | Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodna i mineralna roślin | 3 |
T-W-2 | Fotosynteza i oddychanie oraz czynniki wpływające na te procesy | 2 |
T-W-3 | Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roślin | 2 |
T-W-4 | Procesy wzrostu i rozoju roślin | 1 |
T-W-5 | Klasyfikacja ruchów roślinnych i ich znaczenie | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 9 |
A-A-3 | Opracowanie konspektów z ćwiczeń audytoryjnych | 9 |
A-A-4 | Studiowanie fachowej literatury | 4 |
A-A-5 | konsultacje | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie się do wejściówki | 4 |
A-L-4 | Opracowanie i dokończenie konspektów z zajęć laboratoryjnych | 8 |
A-L-5 | Czytanie wskazanej literatury | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do pisemnego egzaminu | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie pracy na wybrany temat | 6 |
A-W-3 | Studiowanie fachowej literatury | 4 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
A-W-5 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Pokaz, demonstracja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B08_W01 Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | OG_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-1 |
OG_1A_B08_W02 Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach | OG_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W05 | C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
OG_1A_B08_W03 Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną | OG_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W05 | C-3 | T-W-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B08_U01 Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego tematu z zakresu fizjologii roślin ogrodniczych | OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
OG_1A_B08_U02 Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin ogrodniczych, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-4, M-1, M-2 | S-2, S-3 |
OG_1A_C13_U01 Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wrostu i rozwoju roślin | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-L-4 | M-4, M-1, M-2 | S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B08_K01 Potrafi współpracować w grupie i brać odpowiedzialność za wykonane zadanie | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-4, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B08_W01 Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | 2,0 | |
3,0 | Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_B08_W02 Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_B08_W03 Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną | 2,0 | |
3,0 | zna nie wszystkie składniki niezbędne dla roślin i wyjaśnia podstawową rolę niektórych z nich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B08_U01 Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego tematu z zakresu fizjologii roślin ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | korzysta z nielicznych źródeł informacji w celu opracowania konkretnie zadanego tematu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_B08_U02 Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin ogrodniczych, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C13_U01 Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wrostu i rozwoju roślin | 2,0 | |
3,0 | potrafi w dostateczny sposób wyjaśnić wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na wzrost i rozwój roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B08_K01 Potrafi współpracować w grupie i brać odpowiedzialność za wykonane zadanie | 2,0 | |
3,0 | stara się współpracować z grupą w czasie zajęć i brać częściową odpowiedzialność za wykonane zadanie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Naukowe AR Szczecin, Szczecin, 2002
- Piskornik Z., Fizjologia roślin dla wydziałów ogrodniczych. Cz i i II, Wydawnictwo AR Kraków, Kraków, 1994
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000