Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Zasady kompozycji i dekoracji wnętrz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zasady kompozycji i dekoracji wnętrz
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 1,50,33zaliczenie
wykładyW4 18 2,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, fizjologii i systematyce roślin, znajomość podstawowych gatunków roślin ozdobnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wartością dekoracyjną roślin ozdobnych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi stylami i zasadami kompozycji roślinnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Historia dekoracji wnętrz materiałem roślinnym1
T-A-2Materiałoznawstwo i techniki stosowane w dekoracjach roślinnych2
T-A-3Zasady projektowania dekoracji roślinnych do określonych stylów wnętrz2
T-A-4Dekoracje o charakterze okolicznościowym2
T-A-5Dekoracje wielkoformatowe sal, hotelii, centrów handlowych.2
9
wykłady
T-W-1Asortyment roślin stosowanych w dekoracjach roślinnych5
T-W-2Dzieje dekoracji roślinnych5
T-W-3Elementy kompozycji roślinnej4
T-W-4Style kompozycji roślinnych4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie opracowania wybranego tematu15
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści programowych15
A-W-3konsultacje10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć20
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja,pokaz)
M-4Metody praktyczne (pokaz, wystawa)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: projekt

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O02-2_W01
Umie dobierać rośliny ozodbne do dekoracji wnętrz
OG_1A_W15, OG_1A_W20R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O02-2_U01
Proponuje rodzaj kompozycji do dekoracji określonych wnętrz
OG_1A_U03, OG_1A_U08, OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O02-2_K01
student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie wiedzy na temat dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi
OG_1A_K01, OG_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O02-2_W01
Umie dobierać rośliny ozodbne do dekoracji wnętrz
2,0
3,0student umie wykorzystywać podstawowe gatunki roślin ozdobnych do dekoracji wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O02-2_U01
Proponuje rodzaj kompozycji do dekoracji określonych wnętrz
2,0
3,0student potrafi dobrać w stopniu podstawowym okreśłony typ dekoracji do wybranego wnętrza
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O02-2_K01
student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie wiedzy na temat dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi
2,0
3,0student w stopniu podstawowym ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie wiedzy na temat dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Walther Beate, Kompozycje kwiatowe, Weltbild, Stuttgart, 2010
  2. Łukaszewska A., Skutnik E., Przewodnik florysty, SGGW, Warszawa, 2003
  3. Nizińska A., Bukieciarstwo i dekoracje roślinne, Hortpress, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Nizińska A., ABC Florystyk, Hortpress, Warszawa, 2008
  2. branżowe czasopisma, Florum, Nasz dom i ogród – flora, Florysta, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Historia dekoracji wnętrz materiałem roślinnym1
T-A-2Materiałoznawstwo i techniki stosowane w dekoracjach roślinnych2
T-A-3Zasady projektowania dekoracji roślinnych do określonych stylów wnętrz2
T-A-4Dekoracje o charakterze okolicznościowym2
T-A-5Dekoracje wielkoformatowe sal, hotelii, centrów handlowych.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Asortyment roślin stosowanych w dekoracjach roślinnych5
T-W-2Dzieje dekoracji roślinnych5
T-W-3Elementy kompozycji roślinnej4
T-W-4Style kompozycji roślinnych4
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie opracowania wybranego tematu15
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści programowych15
A-W-3konsultacje10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O02-2_W01Umie dobierać rośliny ozodbne do dekoracji wnętrz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
OG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi stylami i zasadami kompozycji roślinnych
C-1Zapoznanie studentów z wartością dekoracyjną roślin ozdobnych
Treści programoweT-W-1Asortyment roślin stosowanych w dekoracjach roślinnych
T-W-2Dzieje dekoracji roślinnych
T-W-3Elementy kompozycji roślinnej
T-W-4Style kompozycji roślinnych
T-A-2Materiałoznawstwo i techniki stosowane w dekoracjach roślinnych
T-A-1Historia dekoracji wnętrz materiałem roślinnym
T-A-4Dekoracje o charakterze okolicznościowym
T-A-3Zasady projektowania dekoracji roślinnych do określonych stylów wnętrz
T-A-5Dekoracje wielkoformatowe sal, hotelii, centrów handlowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz, wystawa)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja,pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: projekt
S-1Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie wykorzystywać podstawowe gatunki roślin ozdobnych do dekoracji wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O02-2_U01Proponuje rodzaj kompozycji do dekoracji określonych wnętrz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi stylami i zasadami kompozycji roślinnych
C-1Zapoznanie studentów z wartością dekoracyjną roślin ozdobnych
Treści programoweT-W-1Asortyment roślin stosowanych w dekoracjach roślinnych
T-W-2Dzieje dekoracji roślinnych
T-W-3Elementy kompozycji roślinnej
T-W-4Style kompozycji roślinnych
T-A-2Materiałoznawstwo i techniki stosowane w dekoracjach roślinnych
T-A-1Historia dekoracji wnętrz materiałem roślinnym
T-A-4Dekoracje o charakterze okolicznościowym
T-A-3Zasady projektowania dekoracji roślinnych do określonych stylów wnętrz
T-A-5Dekoracje wielkoformatowe sal, hotelii, centrów handlowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz, wystawa)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja,pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: projekt
S-1Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi dobrać w stopniu podstawowym okreśłony typ dekoracji do wybranego wnętrza
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O02-2_K01student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie wiedzy na temat dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi stylami i zasadami kompozycji roślinnych
C-1Zapoznanie studentów z wartością dekoracyjną roślin ozdobnych
Treści programoweT-W-1Asortyment roślin stosowanych w dekoracjach roślinnych
T-W-2Dzieje dekoracji roślinnych
T-W-3Elementy kompozycji roślinnej
T-W-4Style kompozycji roślinnych
T-A-2Materiałoznawstwo i techniki stosowane w dekoracjach roślinnych
T-A-1Historia dekoracji wnętrz materiałem roślinnym
T-A-4Dekoracje o charakterze okolicznościowym
T-A-3Zasady projektowania dekoracji roślinnych do określonych stylów wnętrz
T-A-5Dekoracje wielkoformatowe sal, hotelii, centrów handlowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz, wystawa)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja,pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie wiedzy na temat dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi
3,5
4,0
4,5
5,0