Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne
Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii i ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Waloryzacja przyrodnicza jako podstawa oceny różnorodności biologicznej w krajobrazie | 2 |
T-A-2 | Rola gatunków wskaźnikowych w ocenie stanu siedlisk przyrodniczych | 2 |
T-A-3 | Gatunki inwazyjne zagrożeniem dla lokalnej różnorodności biologicznej - studium przypadku | 1 |
T-A-4 | Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwosci i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie. | 2 |
T-A-5 | Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów integrowanej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w róznych warunkach glebowych przy zróznicowanym składzie zbiorowisk chwastów. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów | 1 |
T-W-2 | Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata | 2 |
T-W-3 | Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej | 1 |
T-W-4 | Krajobraz kulturowy - rodzaje, formy antropopresji i ich zagrożenie dla różnorodności biologicznej | 2 |
T-W-5 | Rola europejskiej sieci ekologicznej Natura2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej | 2 |
T-W-6 | Rola monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej | 1 |
T-W-7 | Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności, a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów | 2 |
T-W-8 | Czynniki oddziaływujące na produkcje nasion chwastów i reprodukcje z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływajace na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby | 2 |
T-W-9 | Stan i stopień zachwaszczenia łanu - zmiany różnorodności gatunkowej i liczebności chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastów, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości. | 2 |
T-W-10 | Metody ograniczania zachwaszczenia: zapobiegawcza,agrotechniczno-mechaniczana, ściółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin przy zachowaniu różnorodność gatunkowej agrocenoz | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
A-A-3 | konsultacje | 10 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 11 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | konsultacje | 10 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie treści programowych | 15 |
A-W-4 | przygotowanie pisemnego opracowania wybranego temtau | 15 |
A-W-5 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 15 |
A-W-6 | zaliczenie pisemne | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | studium przypadku |
M-3 | analiza materiałów źródłowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: esej |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena formująca: prezentacja ustna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O04-1_W01 Definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym | OG_1A_W10 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-A-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O04-1_U01 prezentuje ustnie własne opracowania materiałów źródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych | OG_1A_U18 | R1A_U01, R1A_U05 | InzA_U01, InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O04-1_K01 student ma świadomość zagrożeń dla różnorodności biologicznej wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów | OG_1A_K04 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O04-1_W01 Definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O04-1_U01 prezentuje ustnie własne opracowania materiałów źródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych | 2,0 | |
3,0 | student przedstawia ustnie opracowanie materiałów źródłowych dotyczącyce zagrożeń dla zachjowania właściwego stanu sieldiska przyrodniczego na wybranym przykładzie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O04-1_K01 student ma świadomość zagrożeń dla różnorodności biologicznej wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów | 2,0 | |
3,0 | student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzejewski R., Weigle A., Różnorodność biologiczna Polski, Wyd. NFOŚ, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniw.Warszawskiego, Warszawa, 2008