Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Zielarstwo

Sylabus przedmiotu Ekonomika i organizacja produkcji rolniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika i organizacja produkcji rolniczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 2,00,33zaliczenie
wykładyW3 18 3,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw produkcji roślinnej.
W-2Znajomość podstaw produkcji zwierzęcej.
W-3Znajomość podstaw produkcji ogrodniczej.
W-4Znajomość podstaw ekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-2Umiejętność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Planowanie produkcji rolniczej i ogrodniczej. Dochody w rolnictwie.2
T-A-2Metody obliczania jednostkowych kosztów produkcji rolniczej i ogrodniczej. Kalkulacje rolnicze i ogrodnicze.2
T-A-3Bilans gospodarstwa rolnego i ogrodniczego. Grupy producenckie.2
T-A-4Marketing w działalności rolniczej i ogrodniczej. Analiza rynków rolnych i ogrodniczych.1
T-A-5Wielkość ekonomiczna gospodarstwa rolniczego i ogrodniczego. Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie.1
T-A-6Wytyczne projektowania wybranej działalności gospodarczej w obszarze produkcji rolniczej i ogrodniczej.1
9
wykłady
T-W-1Pojęcie i organizacja agrobiznesu. Organizacja usług produkcyjnych w rolnictwie/ogrodnictwie. Struktura agrobiznesu- zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo, obrót.3
T-W-2Czynniki wytwórcze i zasoby - ziemia, praca, kapitał, przedsiębiorczość. Podmioty - gospodarstwo rolne, gospodarstwo ogrodnicze, techniczne przedsiebiorstwo usługowe. Organizacja gospodarstwa rolnego, ogrodniczego, agrofirmy.3
T-W-3Projektowanie procesów w produkcji rolniczej. Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej. Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.3
T-W-4Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta. Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej/ogrodniczej.3
T-W-5Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym. Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym/ogrodniczym3
T-W-6Innowacje jako funkcja rozwoju gospodarstwa rolnego (ogrodniczego). Elementy biznes planu.3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie projektu40
A-A-3Przygotowanie prezentacji.11
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów.30
A-W-4Konsultacje30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-3Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne pierwszej części wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_W07
Definiuje poprawnie aspekty środowiskowe, stosowania techniki rolniczej oraz ekonomiczne funkcjonowania gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
OG_1A_W07R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_U10
Potrafi ogólnie fomułować problemy związane z prowadzeniem produkcji rolniczej/ogrodniczej stosując wiedzę o ekonomicznych aspektach rynku.
OG_1A_U10R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-4, T-W-3M-2, M-1, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_K06
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
OG_1A_K06R1A_K03, R1A_K04, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1, C-2T-W-5, T-W-3M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_W07
Definiuje poprawnie aspekty środowiskowe, stosowania techniki rolniczej oraz ekonomiczne funkcjonowania gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
2,0Student nie potrafi wykorzystać podstawowej wiedzy do omówienia postawionego zadania.
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko część wiedzy do omówienia postawionego zadania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje pełną wiedzę w przedmiocie do omówienia postawionego zdania.
4,0Student posługując się pełną wiedzą w przedmiocie potrafi również dokonywać analizy porównawczej.
4,5Student posiada pełną wiedzę w przedmiocie, stosuje analizę porównawczą oraz identyfikuje poprawnie narzędzia do rozwiązywania postawionego problemu.
5,0Student posiada pełną wiedzę w przedmiocie, stosuje analizę porównawczą, identyfikuje narzędzia do rozwiązania problemu oraz posługuje się aparatem do wnioskowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_U10
Potrafi ogólnie fomułować problemy związane z prowadzeniem produkcji rolniczej/ogrodniczej stosując wiedzę o ekonomicznych aspektach rynku.
2,0Student nie potrafi definiowac podstawowych zagdanień z obszaru ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia z obszaru ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5Student potrafi zdefiniować oraz analizować treści podstawowych zgadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,0Student potrafi zdefiniować, analizować oraz prowadzić dyskusję na temat podstawowych zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,5Student potrafi zdefiniować, analizować, dyskutować, wnioskować w obszarze podstawowych zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
5,0Student potrafi określić zakres zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej oraz dokonac weryfikacji po dyskusji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_K06
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie potrafi samodzielnie łączyć omawianych zagadnień.
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznawać procesy regulujące obszar ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5Student potrafi rozpoznawać i systematyzować działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektowac działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,5Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i wskazywać kierunki działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
5,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i oceniać podejmowane decyzje w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.

Literatura podstawowa

  1. Worobjow L., Spychalski G., Podstawy ekonomiki, organizacji i zarządzania w produkcji ogrodniczej, Wyd. AR, Szczecin, 2002
  2. Fereniec J., Ekonomika i organizacja rolnictwa, Key Text, Warszawa, 1999
  3. Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn rolniczych, Wyd. IBMER, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Heijman W., Krzyżanowska Z., Gędek S., Kowalski Z., Ekonomika rolnictwa, Zarys teorii, Wyd. Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa, 1997
  2. Zajączkowski M., Zasady marketingowe w agrobiznesie, Wyd. AR, Szczecin, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Planowanie produkcji rolniczej i ogrodniczej. Dochody w rolnictwie.2
T-A-2Metody obliczania jednostkowych kosztów produkcji rolniczej i ogrodniczej. Kalkulacje rolnicze i ogrodnicze.2
T-A-3Bilans gospodarstwa rolnego i ogrodniczego. Grupy producenckie.2
T-A-4Marketing w działalności rolniczej i ogrodniczej. Analiza rynków rolnych i ogrodniczych.1
T-A-5Wielkość ekonomiczna gospodarstwa rolniczego i ogrodniczego. Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie.1
T-A-6Wytyczne projektowania wybranej działalności gospodarczej w obszarze produkcji rolniczej i ogrodniczej.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i organizacja agrobiznesu. Organizacja usług produkcyjnych w rolnictwie/ogrodnictwie. Struktura agrobiznesu- zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo, obrót.3
T-W-2Czynniki wytwórcze i zasoby - ziemia, praca, kapitał, przedsiębiorczość. Podmioty - gospodarstwo rolne, gospodarstwo ogrodnicze, techniczne przedsiebiorstwo usługowe. Organizacja gospodarstwa rolnego, ogrodniczego, agrofirmy.3
T-W-3Projektowanie procesów w produkcji rolniczej. Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej. Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.3
T-W-4Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta. Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej/ogrodniczej.3
T-W-5Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym. Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym/ogrodniczym3
T-W-6Innowacje jako funkcja rozwoju gospodarstwa rolnego (ogrodniczego). Elementy biznes planu.3
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie projektu40
A-A-3Przygotowanie prezentacji.11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów.30
A-W-4Konsultacje30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C04_W07Definiuje poprawnie aspekty środowiskowe, stosowania techniki rolniczej oraz ekonomiczne funkcjonowania gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-2Umiejętność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-A-5Wielkość ekonomiczna gospodarstwa rolniczego i ogrodniczego. Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie.
T-A-1Planowanie produkcji rolniczej i ogrodniczej. Dochody w rolnictwie.
T-A-3Bilans gospodarstwa rolnego i ogrodniczego. Grupy producenckie.
T-A-4Marketing w działalności rolniczej i ogrodniczej. Analiza rynków rolnych i ogrodniczych.
T-A-2Metody obliczania jednostkowych kosztów produkcji rolniczej i ogrodniczej. Kalkulacje rolnicze i ogrodnicze.
T-A-6Wytyczne projektowania wybranej działalności gospodarczej w obszarze produkcji rolniczej i ogrodniczej.
T-W-2Czynniki wytwórcze i zasoby - ziemia, praca, kapitał, przedsiębiorczość. Podmioty - gospodarstwo rolne, gospodarstwo ogrodnicze, techniczne przedsiebiorstwo usługowe. Organizacja gospodarstwa rolnego, ogrodniczego, agrofirmy.
T-W-4Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta. Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej/ogrodniczej.
T-W-1Pojęcie i organizacja agrobiznesu. Organizacja usług produkcyjnych w rolnictwie/ogrodnictwie. Struktura agrobiznesu- zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo, obrót.
T-W-5Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym. Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym/ogrodniczym
T-W-3Projektowanie procesów w produkcji rolniczej. Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej. Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.
T-W-6Innowacje jako funkcja rozwoju gospodarstwa rolnego (ogrodniczego). Elementy biznes planu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne pierwszej części wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać podstawowej wiedzy do omówienia postawionego zadania.
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko część wiedzy do omówienia postawionego zadania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje pełną wiedzę w przedmiocie do omówienia postawionego zdania.
4,0Student posługując się pełną wiedzą w przedmiocie potrafi również dokonywać analizy porównawczej.
4,5Student posiada pełną wiedzę w przedmiocie, stosuje analizę porównawczą oraz identyfikuje poprawnie narzędzia do rozwiązywania postawionego problemu.
5,0Student posiada pełną wiedzę w przedmiocie, stosuje analizę porównawczą, identyfikuje narzędzia do rozwiązania problemu oraz posługuje się aparatem do wnioskowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C04_U10Potrafi ogólnie fomułować problemy związane z prowadzeniem produkcji rolniczej/ogrodniczej stosując wiedzę o ekonomicznych aspektach rynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-2Umiejętność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-W-4Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta. Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej/ogrodniczej.
T-W-3Projektowanie procesów w produkcji rolniczej. Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej. Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiowac podstawowych zagdanień z obszaru ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia z obszaru ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5Student potrafi zdefiniować oraz analizować treści podstawowych zgadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,0Student potrafi zdefiniować, analizować oraz prowadzić dyskusję na temat podstawowych zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,5Student potrafi zdefiniować, analizować, dyskutować, wnioskować w obszarze podstawowych zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
5,0Student potrafi określić zakres zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej oraz dokonac weryfikacji po dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C04_K06Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-2Umiejętność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-W-5Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym. Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym/ogrodniczym
T-W-3Projektowanie procesów w produkcji rolniczej. Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej. Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne pierwszej części wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie łączyć omawianych zagadnień.
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznawać procesy regulujące obszar ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5Student potrafi rozpoznawać i systematyzować działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektowac działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,5Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i wskazywać kierunki działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
5,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i oceniać podejmowane decyzje w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.