Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OG_1A_C08_W01 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OG_1A_W06 | student ma wiedzę z zakresu genetyki i biotechnologii, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
R1A_W08 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej |
R1A_W09 | zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W04 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia |
---|
Treści programowe | T-W-3 | Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. |
---|
T-W-8 | Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek. |
T-W-6 | Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe. |
T-W-7 | Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych. |
T-W-2 | Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli. Rekombinacja genów i cech. |
T-W-5 | Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą. Transgresja. Odziedziczalność. |
T-W-1 | Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy. |
T-W-4 | Determinacja płci. Dziedziczenie genów sprzężonych. |
Metody nauczania | M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
---|
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie zna podstawowych mechanizmów dziedziczenia cech |
3,0 | Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka w stopniu podstawowym |
3,5 | Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka w stopniu wyższym niż podstawowy |
4,0 | Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka w stopniu dobrym |
4,5 | Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka w stopniu wyższym niż dobry |
5,0 | Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka w stopniu bardzo dobrym |