Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Zielarstwo
Sylabus przedmiotu Nasiennictwo i szkółkarstwo roślin ogrodniczych i zielarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nasiennictwo i szkółkarstwo roślin ogrodniczych i zielarskich | ||
Specjalność | Zielarstwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin. |
W-2 | Znajomość podstawowych grup i gatunków roślin ozdobnych, warzywnych, zielarskich i sadowniczych. |
W-3 | Znajomość podstaw biologii roślin, oddziaływania środowiska klimatyczno-glebowego na rośliny ozdobne, warzywne, zielarskie i sadownicze oraz zasad uprawy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych. |
C-2 | Zapoznanie z odpowiednimi metodami uprawy w szkółce wybranych gatunków roślin ogrodniczych. |
C-3 | Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego. |
C-4 | Zapoznanie z organizacją produkcji nasiennej w Polsce i na świecie. |
C-5 | Rozróżnianie i rozpoznawanie materiału siewnego najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka owoców i nasion wybranych roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich. | 2 |
T-A-2 | Uprawa wybranych gatunków roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich na nasiona. Produkcja nasion odmian mieszańcowych. Suszenie, czyszczenie i zbiór nasion. Przechowywanie i uszlachetnianie materiału siewnego roślin ogrodniczych. | 3 |
T-A-3 | Uprawa bylin w szkółce. Środki produkcji i technologie. | 1 |
T-A-4 | Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport. | 6 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyka i ocena materiału siewnego wybranych gatunków roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich. Dokumentacja oceny polowej i laboratoryjnej. | 3 |
T-L-2 | Okulizacja i szczepienie-metody i terminy. Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek. | 3 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polski i światowy rynek nasion roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich. Zadania i zakres nasiennictwa. | 2 |
T-W-2 | Agrotechniczne podstawy produkcji nasiennej wybranych gatunków warzyw, roślin ozdobnych i zielarskich (uprawa gleby, zmianowanie, nawadnianie, izolacja przestrzenna, przechowywanie materiału). Zabiegi pielęgnacyjne w uprawach nasiennych. | 6 |
T-W-3 | Projektowanie i organizacja szkółki bylin. Rodzaje szkółek w zależności od lokalizacji i wyposażenia. Zakładanie i prowadzenie matecznika bylin. | 3 |
T-W-4 | Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie. | 11 |
22 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | Konsultacje | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 22 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury związanej z tematyką wykładu. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 11 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny |
M-2 | Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych |
M-3 | Metody praktyczne – prezentacja, pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Praca kontrolna |
S-3 | Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D05-zi_W01 Ma wiedzę na temat założenia i prowadzenia szkółki. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-A-4, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
OG_1A_D05-zi_W02 Ma wiedzę o generatywnym i wegetatywnym rozmnażaniu roślin sadowniczych. Zna podkładki stosowane w sadownictwie. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-A-4, T-W-4, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_D05-zi_W03 Charakteryzuje i rozpoznaje nasienniki oraz materiał siewny wybranych gatunków roślin ogrodniczych. | OG_1A_W12 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-5 | T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
OG_1A_D05-zi_W04 Potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe. | OG_1A_W12 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D05-zi_U01 Posiada umiejetność prowadzenia i organizacji szkółki bylin i roślin sadowniczych | OG_1A_U03, OG_1A_U07 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-A-4, T-W-4, T-L-2, T-A-3, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
OG_1A_D05-zi_U02 Potrafi wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski. | OG_1A_U07 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-A-4, T-W-4, T-L-2 | M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_D05-zi_U03 Umie prowadzić dokumentację szkółkarską. | OG_1A_U07 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-3 | T-A-4, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OG_1A_D05-zi_U04 Posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego. | OG_1A_U05, OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-4 | T-W-2, T-A-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D05-zi_K01 Świadomie ocenia metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin. | OG_1A_K07 | R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1, C-3 | T-A-4, T-W-4, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_D05-zi_K02 Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych. | OG_1A_K07 | R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-2, C-3 | T-A-4, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OG_1A_D05-zi_K03 Przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego. | OG_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-A-4, T-W-4, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_D05-zi_K04 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-A-4, T-W-4, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
OG_1A_D05-zi_K05 Świadomie ocenia potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa i nasiennictwa. | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D05-zi_W01 Ma wiedzę na temat założenia i prowadzenia szkółki. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawową tematykę zwiazaną z założeniem i prowadzeniem szkółki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_W02 Ma wiedzę o generatywnym i wegetatywnym rozmnażaniu roślin sadowniczych. Zna podkładki stosowane w sadownictwie. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat rozmnażania roślin sadowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_W03 Charakteryzuje i rozpoznaje nasienniki oraz materiał siewny wybranych gatunków roślin ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Charakteryzuje i rozpoznaje nasienniki oraz materiał siewny podstawowych gatunków roślin ogrodniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_W04 Potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wskazać i zaproponować dla podstawowych gatunków roślin ogrodniczych zalecenia uprawowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D05-zi_U01 Posiada umiejetność prowadzenia i organizacji szkółki bylin i roślin sadowniczych | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawowa umiejetność organizacji i prowadzenia szkółki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_U02 Potrafi wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność produkcji materiału szkółkarskiego wysokiej jakości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_U03 Umie prowadzić dokumentację szkółkarską. | 2,0 | |
3,0 | tudent w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność prowadzenia dokumentacji szkółkarskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_U04 Posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D05-zi_K01 Świadomie ocenia metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student dostatecznie świadomie ocenia metody rozmnażania poszczególnych grup roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_K02 Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych. | 2,0 | |
3,0 | Jest dostatecznie zorientowany w aktualnych normach branżowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_K03 Przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_K04 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi zorganizować pracę w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_K05 Świadomie ocenia potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa i nasiennictwa. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym dostrzega potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa i nasiennictwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Duczmal K.W., Tucholska H., Nasiennictwo T.1 i 2., PWRiL, Poznań, 2003
- Duczmal K.W., Nasiennictwo ogrodnicze, AR Poznań, Poznań, 1993
- Orłowski M., Słodkowski P., Uprawa warzyw na nasiona, AR Szczecin, Szczecin, 2003
- Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
- Rejman A., Szkółkarstwo roślin sadowniczych, PWRiL, Warszawa, 2002
- Czynczyk A., Szkółkarstwo sadownicze., PWRiL, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Tonecki J., Łukaszewska A.J., Rozmnażanie roślin ozdobnych, SGGW, Warszawa, 1996
- Lista metod badań laboratorium oceny nasion, PIORIN, Warszawa, 2010
- Marcinkowski J., Katalog bylin polecanych przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2010
- Szkółkarstwo, Plantpress, 2011