Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Zielarstwo

Sylabus przedmiotu Rolnicze surowce energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rolnicze surowce energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,50,33zaliczenie
wykładyW3 18 2,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, techniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu uprawy roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów
C-2Przedstawienie studentom podstawowej technologii zakładania plantacji, uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji oraz zbioru

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Charakterystyka zbiorowisk roślinnych przydatnych na cele energetyczne. Opracowanie technologii i agrotechniki dla wybranych gatunków roślin energetycznych.9
9
wykłady
T-W-1Rośliny energetyczne i perspektywy ich wykorzystania. Możliwości wykorzystania surowców roślinnych do celów nieżywnościowych (non-food) oraz jako źródeł biomasy i biopaliw. Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce. Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany. Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru roślin energetycznych jednorocznych. Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych: oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole. Rolnicze surowce do produkcji biogazu. Porównanie wydajności biogazu i wartości energetycznej. Technologia uprawy roli, zakładania plantacji, pielęgnowania i zbioru wieloletnich roślin energetycznych.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach9
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń12
A-A-3Udział w konsultacjach9
A-A-4Przygotowanie pracy (prezentacji) do zaliczenia treści ćwiczeń15
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów24
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych9
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian (referat)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-1_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
OG_1A_W18R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-1_U01
Student umie dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-1_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i rolniczych surowców
OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-1_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
2,0
3,0Ma ogólną wiedzę z zakresu rozpoznawania i technologii uprawy podstawowych gatunków roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-1_U01
Student umie dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie opracować kartę technologiczną podstawowych roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-1_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i rolniczych surowców
2,0
3,0Ogólnie interesuje się biomasą jako źródłem energii odnawialnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kościk B., Rośliny energetyczne, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 2003, Praca zbiorowa pod redakcją B. Kościka
  2. Szczukowski S., Tworkowski J., Stolarski M., Kwiatkowski J., Krzyżaniak M., Lajszner W., Graban Ł., Wieloletnie rośliny energetyczne, Multico Oficyna Wydawnicza, Olsztyn, 2012, Seria Technologie Energii Odnawialnej

Literatura dodatkowa

  1. Boelcke B. Bury M., Produkcja drewna energetycznego na gruntach ornych - wyniki badań z terenu północno-wschodnich Niemiec, Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2006, Koszalińskie Studia i Materiały, z. 9, s. 109-118
  2. Czyż H., Bury M., Walory wierzby krzewiastej i możliwości wykorzystania jej jako źródło biomasy. s. 55-64, Wydawnictwo Hogben, Szczecin, 2005, [w:] P. Lewandowski (red.). Energia odnawialna na Pomorzu Zachodnim. Energia z biomasy szansą na rozwój. Uwarunkowania i prognozy. s. 55-64
  3. Czyż H., Bury M., Możliwości uprawy ślazowca pensylwńskiego (Sida hermaphrodita Rusby) na gruntach ornych wyłączonych z użytkowania rolniczego, Wydawnictwo Hogben, Szczecin, 2006, [w:] P. Lewandowski (red.). Produkcja energii z surowców odnawialnych na Pomorzu Zachodnim. s. 237-249
  4. Gradziuk P. (red.), Biopaliwa, AR Lublin, Lublin, 2003
  5. Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej. s. 251-266, Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011, [w:] Michał Jasiulewicz (red.). Wykorzystanie biomasy w energetyce - aspekty ekonomiczne i ekologiczne. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Politechnika Koszalińska, Koszalin, Intro-Druk Koszalin. s. 251-266

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Charakterystyka zbiorowisk roślinnych przydatnych na cele energetyczne. Opracowanie technologii i agrotechniki dla wybranych gatunków roślin energetycznych.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rośliny energetyczne i perspektywy ich wykorzystania. Możliwości wykorzystania surowców roślinnych do celów nieżywnościowych (non-food) oraz jako źródeł biomasy i biopaliw. Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce. Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany. Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru roślin energetycznych jednorocznych. Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych: oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole. Rolnicze surowce do produkcji biogazu. Porównanie wydajności biogazu i wartości energetycznej. Technologia uprawy roli, zakładania plantacji, pielęgnowania i zbioru wieloletnich roślin energetycznych.18
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach9
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń12
A-A-3Udział w konsultacjach9
A-A-4Przygotowanie pracy (prezentacji) do zaliczenia treści ćwiczeń15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów24
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych9
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O01-1_W01W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W18student ma podstawową wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych i produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu uprawy roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów
Treści programoweT-W-1Rośliny energetyczne i perspektywy ich wykorzystania. Możliwości wykorzystania surowców roślinnych do celów nieżywnościowych (non-food) oraz jako źródeł biomasy i biopaliw. Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce. Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany. Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru roślin energetycznych jednorocznych. Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych: oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole. Rolnicze surowce do produkcji biogazu. Porównanie wydajności biogazu i wartości energetycznej. Technologia uprawy roli, zakładania plantacji, pielęgnowania i zbioru wieloletnich roślin energetycznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian (referat)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ogólną wiedzę z zakresu rozpoznawania i technologii uprawy podstawowych gatunków roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O01-1_U01Student umie dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie studentom podstawowej technologii zakładania plantacji, uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji oraz zbioru
Treści programoweT-A-1Rozpoznawanie gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Charakterystyka zbiorowisk roślinnych przydatnych na cele energetyczne. Opracowanie technologii i agrotechniki dla wybranych gatunków roślin energetycznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian (referat)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie opracować kartę technologiczną podstawowych roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O01-1_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i rolniczych surowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu uprawy roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów
Treści programoweT-W-1Rośliny energetyczne i perspektywy ich wykorzystania. Możliwości wykorzystania surowców roślinnych do celów nieżywnościowych (non-food) oraz jako źródeł biomasy i biopaliw. Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce. Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany. Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru roślin energetycznych jednorocznych. Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych: oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole. Rolnicze surowce do produkcji biogazu. Porównanie wydajności biogazu i wartości energetycznej. Technologia uprawy roli, zakładania plantacji, pielęgnowania i zbioru wieloletnich roślin energetycznych.
T-A-1Rozpoznawanie gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Charakterystyka zbiorowisk roślinnych przydatnych na cele energetyczne. Opracowanie technologii i agrotechniki dla wybranych gatunków roślin energetycznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian (referat)
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ogólnie interesuje się biomasą jako źródłem energii odnawialnej
3,5
4,0
4,5
5,0