Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OG_1A_C09_U01 | Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OG_1A_U05 | student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie. |
---|
C-4 | Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzacych w glebie. |
C-3 | Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe. |
Treści programowe | T-L-1 | Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii |
---|
T-L-6 | Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku |
T-L-5 | Analiza mikrobiologiczna wody |
T-L-4 | Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina |
T-L-3 | Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby. |
T-L-2 | Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów |
T-W-5 | Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami. |
T-W-9 | Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne. |
T-W-10 | Mikroorganizmy a żyzność gleby. |
T-W-3 | Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu). |
T-W-6 | Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm. |
T-W-1 | Powstanie i rozwój mikrobiologii. Rozwój technik mikrobiologicznych. Współczesna mikrobiologia. Morfologia mikroorganizmów. |
T-W-4 | Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne. |
T-W-11 | Procesy mikrobiologiczne w przechowywaniu i przetwarzaniu produktów rolnych. |
T-W-8 | Rola mikroorganizmów w biosferze. |
T-W-7 | Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne. |
T-W-2 | Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych. |
Metody nauczania | M-1 | multimedialny wykład informacyjny i problemowy |
---|
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: test |
---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | student zna w niewielkim zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |