Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień związanych z genetyką i hodowlą roślin, fizjologią roślin, metodami rozmnażania generatywnego i wegetatywnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i utrwalenie zagadnień z zakresu biotechnologii roślin |
C-2 | poznanie metod selekcji nowych genotypów oraz ich implementacji dla potrzeb hodowli roślin |
C-3 | przybliżenie metod transformacji genetycznych |
C-4 | poznanie metod selekcji genotypów w oparciu o techniki markerowe |
C-5 | umiejętność przygotowania prostego projektu biotechnologicznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznych roślin i ich znaczenie w badaniach podstawowych i aplikacyjnych. | 2 |
T-L-2 | Porównanie hodowli: konwencjonalnej, mieszańcowej i biotechnologicznej, hodowla. Podsumowanie | 2 |
T-L-3 | GMO – efekt implementacji metod biotechnologicznych u roślin. | 3 |
T-L-4 | Wprowadzenie do wybranych technik biologii molekularnej. Omówienie zasad przygotowania projektu biotechnologicznego. | 3 |
T-L-5 | Selekcja MAS. Wprowadzenie, istota i znaczenie dla hodowli biotechnologicznej. | 3 |
T-L-6 | Techniki MAS. Przykłady. | 4 |
T-L-7 | Selekcja w kulturach in vitro i jej wykorzystanie dla potrzeb hodowli ekologicznej. | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie biotechnologii w hodowli roślin ogrodniczych | 2 |
T-W-2 | Selekcja w kulturach in vitro i jej wykorzystanie dla potrzeb hodowli ekologicznej. | 3 |
T-W-3 | Otrzymywanie podwojonych haploidów (DH). | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie linii DH w hodowli mieszańcowej. | 1 |
T-W-5 | Poszerzanie zakresu zmienności. Otrzymywanie i wykorzystywanie mieszańców oddalonych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | przygotowanie protokołów | 10 |
A-L-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | wykłady | 10 |
A-W-2 | przygotowanie projektu biotechnologicznego | 3 |
A-W-3 | konsultacje | 4 |
A-W-4 | przygotowanie się za zaliczenia pisemnego | 4 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | dyskusja dydaktyczna nad przygotowaniem i zaprezentowaniem projektu hodowlanego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: umiejętność przygotowania projektu biotechnologicznego, dyskusja |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena merytorycznego aspektu oraz umiejętności przedstawienia projektu biotechnologicznego |
S-4 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający formę zajęć - wykład |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O02-B_W01 Zna istotę, metody i właściwości hodowli biotechnologicznej, oraz cechy odróżniające ją od hodowli konwencjonalnej. Zna wybrane techniki MAS i podstawowe zagadnienia z zakresu modyfikacji genetycznych u roślin | OG_1A_W06, OG_1A_W17 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W08, R1A_W09 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O02-B_U01 Potrafi opisać podstawowe metody biotechnologiczne i odróżniać je lub porównać do metod klasycznej hodowli roślin | OG_1A_U08, OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2 | S-2, S-3 |
OG_1A_O02-B_U02 Potrafi ocenić, w tym krytycznie, zalety i wady metod biotechnologicznych wspomagających hodowlę roślin, potrafi zaprojektować prosty projekt biotechnologiczny | OG_1A_U10, OG_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-4, C-5 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O02-B_K01 Rozumie potrzebę współpracy w zespole przy opracowywaniu prostego projektu biotechnologicznego. | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-5 | T-L-7, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-4, S-3 |
OG_1A_O02-B_K02 Ma świadomość znaczenia metod biotechnologicznych w poszerzaniu zakresu zmienności u roślin | OG_1A_K04 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3, C-4 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O02-B_W01 Zna istotę, metody i właściwości hodowli biotechnologicznej, oraz cechy odróżniające ją od hodowli konwencjonalnej. Zna wybrane techniki MAS i podstawowe zagadnienia z zakresu modyfikacji genetycznych u roślin | 2,0 | Student nie wie w jaki sposób można wykorzystać metody biotechnologiczne w hodowli roślin ogrodniczych |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w jaki sposób można wykorzystać metody biotechnologiczne w hodowli roślin ogrodniczych | |
3,5 | Student potrafi opisać metody biotechnologiczne wykorzystywane i powszechnie stosowane w hodowli roślin ogrodniczych | |
4,0 | Student potrafi dobrze opisać metody biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin ogrodniczych | |
4,5 | Student potrafi ponad dobrze opisać metody biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin ogrodniczych | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze opisać metody biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin ogrodniczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O02-B_U01 Potrafi opisać podstawowe metody biotechnologiczne i odróżniać je lub porównać do metod klasycznej hodowli roślin | 2,0 | Student nie potrafi opisać podstawowych metod biotechnologicznych, ani też nie potrafi porównać do metod klasycznej hodowli roślin |
3,0 | Student potrafi opisać w stopniu podstawowym metody biotechnologiczne oraz potrafi porównać je do metod klasycznej hodowli roślin | |
3,5 | Student potrafi opisać metody biotechnologiczne oraz potrafi porównać je do metod klasycznej hodowli roślin | |
4,0 | Student potrafi opisać w stopniu dobrym metody biotechnologiczne oraz potrafi porównać je do metod klasycznej hodowli roślin | |
4,5 | Student potrafi opisać w stopniu ponad dobrym metody biotechnologiczne oraz potrafi porównać je do metod klasycznej hodowli roślin | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym opisać metody biotechnologiczne oraz potrafi porównać je do metod klasycznej hodowli roślin | |
OG_1A_O02-B_U02 Potrafi ocenić, w tym krytycznie, zalety i wady metod biotechnologicznych wspomagających hodowlę roślin, potrafi zaprojektować prosty projekt biotechnologiczny | 2,0 | Student nie potrafi ocenić zalet i wad metod biotechnologicznych wspomagających hodowlę roślin oraz nie potrafi przedstawić prostego projektu biotechnologicznego |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym ocenić zalety i wady metod biotechnologicznych wspomagających hodowlę roślin oraz potrafi w stopniu podstawowym przedstawić prosty projekt biotechnologiczny | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym ocenić zalety i wady metod biotechnologicznych wspomagających hodowlę roślin oraz potrafi w stopniu zadowalającym przedstawić prosty projekt biotechnologiczny | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym ocenić zalety i wady metod biotechnologicznych wspomagających hodowlę roślin oraz potrafi w stopniu dobrym przedstawić prosty projekt biotechnologiczny | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić zalety i wady metod biotechnologicznych wspomagających hodowlę roślin oraz potrafi w stopniu ponad dobrym przedstawić prosty projekt biotechnologiczny | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić zalety i wady metod biotechnologicznych wspomagających hodowlę roślin oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym przedstawić prosty projekt biotechnologiczny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O02-B_K01 Rozumie potrzebę współpracy w zespole przy opracowywaniu prostego projektu biotechnologicznego. | 2,0 | Student nie rozmunie potrzeby współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań problemowych |
3,0 | Student rozmunie w stopniu podstawowym potrzebę współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań problemowych | |
3,5 | Student rozmunie potrzebę współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań problemowych | |
4,0 | Student rozmunie w stopniu dobrym potrzebę współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań problemowych | |
4,5 | Student rozmunie w stopniu ponad dobrym potrzebę współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań problemowych | |
5,0 | Student rozmunie w stopniu bardzo dobrym potrzebę współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań problemowych | |
OG_1A_O02-B_K02 Ma świadomość znaczenia metod biotechnologicznych w poszerzaniu zakresu zmienności u roślin | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby i znaczenia metod biotechnologicznych wykorzystywanych w celu poszerzania zakresu zmienności |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę i znaczenie metod biotechnologicznych wykorzystywanych w celu poszerzania zakresu zmienności | |
3,5 | Student rozumie potrzebę i znaczenie metod biotechnologicznych wykorzystywanych w celu poszerzania zakresu zmienności | |
4,0 | Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę i znaczenie metod biotechnologicznych wykorzystywanych w celu poszerzania zakresu zmienności | |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę i znaczenie metod biotechnologicznych wykorzystywanych w celu poszerzania zakresu zmienności | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę i znaczenie metod biotechnologicznych wykorzystywanych w celu poszerzania zakresu zmienności |
Literatura podstawowa
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, Wydawnictow Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Michalik B. (red.), Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Drukrol S.C., Kraków, 1996
- Nalepa G., Genetyka, Helion, Warszawa, 1995