Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne w życiu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny ozdobne w życiu człowieka
Specjalność Hortiterapia i dekoracje roślinne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na temat morfologii i systematyki roślin ozdobnych
W-2Znajomość podstawowych roślin ozdobnych i możliwości ich zastosowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z pochodzeniem i występowaniem roślin ozdobnych w świecie oraz ich rolą w historii i kulturze człowieka
C-2Przekazanie wiedzy na temat znaczenia roślin dla poprawy zdrowia i samopoczucia człowieka oraz w różnych aspektach codziennego życia
C-3Poszerzenie wiedzy na temat możliwości wykorzystania roślin ozdobnych w celu poprawy stanu otoczenia i środowiska życia człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Państwa roślinne i strefy geograficzno roślinne - charakterystyka i występowanie roślin o walorach ozdobnych i użytkowych (m. in. strefa tropikalna, śródziemnomorska, roślinność stanowisk ekstremalnych)10
T-W-2Historia uprawy roślin ozdobnych2
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach i religiach świata. Symbilika roślin ozdobnych.4
T-W-4Rośliny ozdobne w architekturze i sztuce4
T-W-5Rośliny ozdobne jako surowiec kulinarny i źródło olejków aromatycznych2
T-W-6Wpływ roślin ozdobnych na zdrowie i samopoczucie człowieka4
T-W-7Rośliny ozdobne w fitoremediacji4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące:dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metody eksponujące: zdjęcia, film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D11-ht_W01
Charakteryzuje roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i wskazuje miejsca występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
OG_1A_W20, OG_1A_W23R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-3T-W-1M-1, M-2, M-3S-2
OG_1A_D11-ht_W02
Charakteryzuje rośliny ozdobne wykorzystywane w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce oraz w otoczeniu do poprawy zdrowia i samopoczucia człowieka
OG_1A_W20, OG_1A_W22, OG_1A_W23R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D11-ht_U01
Umie zastosować właściwe gatunki roślin ozdobnych w różnych aspektach życia człowieka, szczególnie w celu poprawy zdrowia i samopoczucia
OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D11-ht_K01
Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie znaczenia roślin dla życiu człowieka i zagrożeń wynikających z nieprawidłowego oddziaływania człowieka na środowisko
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D11-ht_W01
Charakteryzuje roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i wskazuje miejsca występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
2,0
3,0Student umie scharakteryzować roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i wskazać miejsca występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D11-ht_W02
Charakteryzuje rośliny ozdobne wykorzystywane w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce oraz w otoczeniu do poprawy zdrowia i samopoczucia człowieka
2,0
3,0Student chrakteryzuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych wykorzystywane w religiach, architekturze, sztuce oraz w otoczeniu do poprawy jakości życia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D11-ht_U01
Umie zastosować właściwe gatunki roślin ozdobnych w różnych aspektach życia człowieka, szczególnie w celu poprawy zdrowia i samopoczucia
2,0
3,0Student wskazuje właściwe, podstawowe gatunki roślin ozdobnych wykorzystywane przez człowieka w różnych aspektach jego życia w tym do poprawy zdrowia i samopoczucia oraz w otoczeniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D11-ht_K01
Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie znaczenia roślin dla życiu człowieka i zagrożeń wynikających z nieprawidłowego oddziaływania człowieka na środowisko
2,0
3,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia się w zakresie poznawania historii użytkowania roślin i aktualnych trendów związanych z wykorzystaniem roślin do poprawy jakości życia człowieka, a także poznawania zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Podbielkowski B, Roślinność kuli ziemskiej, WSiP, 1975
  2. Podbielkowski B., Fitogeografia części świata cz.1,2, PWN, Warszawa, 1995
  3. Pelt J-M., Mazoyer M., Monod T., Giradon J., Najpiekniejsza historia roslin, Cykady, Warszawa, 2001
  4. Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Szafer W., Szaferowa J., Kwiaty w naturze i sztuce, PWN, Warszawa, 1958
  2. Kern L.J., Portrety kwiatów, Kwiaty sp. zoo, Kraków, 1992
  3. Latkowska M., Hortiterapia – rehabilitacja i terapia przez prace w ogrodzie, Zeszyty Problemowe Postepów Nauk Rolniczych, 525, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Państwa roślinne i strefy geograficzno roślinne - charakterystyka i występowanie roślin o walorach ozdobnych i użytkowych (m. in. strefa tropikalna, śródziemnomorska, roślinność stanowisk ekstremalnych)10
T-W-2Historia uprawy roślin ozdobnych2
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach i religiach świata. Symbilika roślin ozdobnych.4
T-W-4Rośliny ozdobne w architekturze i sztuce4
T-W-5Rośliny ozdobne jako surowiec kulinarny i źródło olejków aromatycznych2
T-W-6Wpływ roślin ozdobnych na zdrowie i samopoczucie człowieka4
T-W-7Rośliny ozdobne w fitoremediacji4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D11-ht_W01Charakteryzuje roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i wskazuje miejsca występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pochodzeniem i występowaniem roślin ozdobnych w świecie oraz ich rolą w historii i kulturze człowieka
C-3Poszerzenie wiedzy na temat możliwości wykorzystania roślin ozdobnych w celu poprawy stanu otoczenia i środowiska życia człowieka
Treści programoweT-W-1Państwa roślinne i strefy geograficzno roślinne - charakterystyka i występowanie roślin o walorach ozdobnych i użytkowych (m. in. strefa tropikalna, śródziemnomorska, roślinność stanowisk ekstremalnych)
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące:dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metody eksponujące: zdjęcia, film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie scharakteryzować roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i wskazać miejsca występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D11-ht_W02Charakteryzuje rośliny ozdobne wykorzystywane w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce oraz w otoczeniu do poprawy zdrowia i samopoczucia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pochodzeniem i występowaniem roślin ozdobnych w świecie oraz ich rolą w historii i kulturze człowieka
C-2Przekazanie wiedzy na temat znaczenia roślin dla poprawy zdrowia i samopoczucia człowieka oraz w różnych aspektach codziennego życia
C-3Poszerzenie wiedzy na temat możliwości wykorzystania roślin ozdobnych w celu poprawy stanu otoczenia i środowiska życia człowieka
Treści programoweT-W-2Historia uprawy roślin ozdobnych
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach i religiach świata. Symbilika roślin ozdobnych.
T-W-4Rośliny ozdobne w architekturze i sztuce
T-W-5Rośliny ozdobne jako surowiec kulinarny i źródło olejków aromatycznych
T-W-7Rośliny ozdobne w fitoremediacji
T-W-6Wpływ roślin ozdobnych na zdrowie i samopoczucie człowieka
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące:dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metody eksponujące: zdjęcia, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student chrakteryzuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych wykorzystywane w religiach, architekturze, sztuce oraz w otoczeniu do poprawy jakości życia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D11-ht_U01Umie zastosować właściwe gatunki roślin ozdobnych w różnych aspektach życia człowieka, szczególnie w celu poprawy zdrowia i samopoczucia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pochodzeniem i występowaniem roślin ozdobnych w świecie oraz ich rolą w historii i kulturze człowieka
C-2Przekazanie wiedzy na temat znaczenia roślin dla poprawy zdrowia i samopoczucia człowieka oraz w różnych aspektach codziennego życia
C-3Poszerzenie wiedzy na temat możliwości wykorzystania roślin ozdobnych w celu poprawy stanu otoczenia i środowiska życia człowieka
Treści programoweT-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach i religiach świata. Symbilika roślin ozdobnych.
T-W-4Rośliny ozdobne w architekturze i sztuce
T-W-5Rośliny ozdobne jako surowiec kulinarny i źródło olejków aromatycznych
T-W-7Rośliny ozdobne w fitoremediacji
T-W-6Wpływ roślin ozdobnych na zdrowie i samopoczucie człowieka
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące:dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metody eksponujące: zdjęcia, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wskazuje właściwe, podstawowe gatunki roślin ozdobnych wykorzystywane przez człowieka w różnych aspektach jego życia w tym do poprawy zdrowia i samopoczucia oraz w otoczeniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D11-ht_K01Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie znaczenia roślin dla życiu człowieka i zagrożeń wynikających z nieprawidłowego oddziaływania człowieka na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pochodzeniem i występowaniem roślin ozdobnych w świecie oraz ich rolą w historii i kulturze człowieka
C-2Przekazanie wiedzy na temat znaczenia roślin dla poprawy zdrowia i samopoczucia człowieka oraz w różnych aspektach codziennego życia
C-3Poszerzenie wiedzy na temat możliwości wykorzystania roślin ozdobnych w celu poprawy stanu otoczenia i środowiska życia człowieka
Treści programoweT-W-2Historia uprawy roślin ozdobnych
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach i religiach świata. Symbilika roślin ozdobnych.
T-W-4Rośliny ozdobne w architekturze i sztuce
T-W-5Rośliny ozdobne jako surowiec kulinarny i źródło olejków aromatycznych
T-W-7Rośliny ozdobne w fitoremediacji
T-W-6Wpływ roślin ozdobnych na zdrowie i samopoczucie człowieka
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące:dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metody eksponujące: zdjęcia, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia się w zakresie poznawania historii użytkowania roślin i aktualnych trendów związanych z wykorzystaniem roślin do poprawy jakości życia człowieka, a także poznawania zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0