Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii
Sylabus przedmiotu Wpływ produkcji energii odnawialnej na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Proekologiczne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wpływ produkcji energii odnawialnej na środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Inni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu środowiska naturalnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych mechanizmów oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko naturalne w zakresie wpływu pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystywania biomasy pochodzenia rolniczego i leśnego oraz oddziaływania inwestycji opartych na abiotycznych źródłach energii. |
C-2 | Umiejetność identyfikacji ewentualnych zagrożeń dla środowiska naturalnego wynikających z inwestycji z obszaru PZE. |
C-3 | Uświadomienie ważności ochrony środowiska przyrodniczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przyczyny negatywnego oddziaływania na środowisko energii pozyskiwanej z tzw. konwencjonalnych źródeł energii. Zasadnicze mechanizmy oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko - wpływ pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystywania biomasy pochodzenia rolniczego i leśnego, wpływ inwestycji obejmujących geotermię, siłownie wiatrowe, małe elektrownie wodne oraz kolektory słoneczne i fotoogniwa. Klasyfikacja terenu pod inwestycje dotyczące PZE i monitoring ich wpływu na środowisko. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 25 |
A-W-3 | wykonanie opracowania na zadany temat lub przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena opracowania wykonanego na zadany temat lub ocena ze sprawdzianu pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A12_W01 Słuchacz poznaje podstawowe mechanizmy oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko w zakresie wpływu pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystywania biomasy pochodzenia rolniczego i leśnego oraz oddziaływania inwestycji opartych na abiotycznych źródłach energii. | PZE_10-_W10 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A12_U01 Słuchacz orientuje się w zakresie niebezpieczeństw związanych z inwestycjami PZE. | PZE_10-_U08 | — | C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A12_K01 Słuchacz posiada świadomość ważności ochrony środowiska przyrodniczego. | PZE_10-_K01, PZE_10-_K02, PZE_10-_K03 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A12_W01 Słuchacz poznaje podstawowe mechanizmy oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko w zakresie wpływu pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystywania biomasy pochodzenia rolniczego i leśnego oraz oddziaływania inwestycji opartych na abiotycznych źródłach energii. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności opracowania lub udzielonych odpowiedzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A12_U01 Słuchacz orientuje się w zakresie niebezpieczeństw związanych z inwestycjami PZE. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności opracowania lub udzielonych odpowiedzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A12_K01 Słuchacz posiada świadomość ważności ochrony środowiska przyrodniczego. | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowej świadomości zagrożeń związanych z inwestycjami PZE i ważności ochrony środowiska przyrodniczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., RDOŚ BKP w Szczecinie, Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- Lewandowski W., Ryms M., Biopaliwa. Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2013