Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Osłona meteorologiczna plonów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Osłona meteorologiczna plonów | ||
Specjalność | Doradztwo rolnicze | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z meteorologii i uprawy roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ocena zasobów i zagrożeń klimatycznych wybranych regionów kraju. Systemy meteorologicznej osłony rolnictwa. Ostrzeżenia i prognozy meteorologiczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody opracowań danych meteorologicznych na przykładzie atlasów klimatycznych i wybranych stacji meteorologicznych | 2 |
T-A-2 | Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości pozimowych zapasów wody w glebie | 2 |
T-A-3 | Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości plonów wybranych roślin w skali kraju i województw | 2 |
T-A-4 | Opracowanie prognoz temperatury odczuwalnej dla potrzeb oceny warunków pracy w terenie otwartym | 2 |
T-A-5 | Opracowanie prognoz agrometeorologicznych za pomocą serwisu WISIA | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Meteorologiczna osłona rolnictwa w Europie i w Polsce | 1 |
T-W-2 | Podział prognoz agrometeorologicznych. | 1 |
T-W-3 | Metody statystyczne do prognozowania plonów roślin | 2 |
T-W-4 | Zastosowanie teledetekcji w prognozach agrometeorologicznych | 1 |
T-W-5 | Susze w Polsce i ich wpływ na rolnictwo | 2 |
T-W-6 | Metody statystyczne do prognozowania pozimowych zapasów wody, terminów początków prac polowych, wznowienia wegetacji i ważniejszych faz rozwojowych roślin. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Opracowywanie danych, wykonywanie obliczeń statystycznych | 5 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | Opanowanie części teoretycznej ćwiczeń i zaliczenie zadań praktycznych | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe, obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D04_W01 Poznanie elementów osłony meteorologicznej plonów w postaci prognoz, ostrzeżeń, ekspertyz i raportów, mających znaczenie dla produkcji roślinnej. | ROL_2A_W06 | R2A_W06, R2A_W07 | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D04_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę o meteorologicznej osłonie rolnictwa do prognoz agrometeorologicznych w różnych krokach czasowych, stosując podstawowe metody statystyczne | ROL_2A_U03 | R2A_U04, R2A_U05 | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D04_K01 Ma świadomość ciągłego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania | ROL_2A_K01, ROL_2A_K03 | R2A_K01, R2A_K05, R2A_K07 | C-1 | T-W-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D04_W01 Poznanie elementów osłony meteorologicznej plonów w postaci prognoz, ostrzeżeń, ekspertyz i raportów, mających znaczenie dla produkcji roślinnej. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę o sposobach osłony meteorologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D04_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę o meteorologicznej osłonie rolnictwa do prognoz agrometeorologicznych w różnych krokach czasowych, stosując podstawowe metody statystyczne | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykonać proste obliczenia do określania terminów wznowienia wegetacji i rozpoczęcia prac polowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D04_K01 Ma świadomość ciągłego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania | 2,0 | |
3,0 | Ma ograniczoną świadomość doskonalenia wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M, Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997
- Koźmiński C., Michalska B., Leśny J. opr. red., Klimatyczne zagrożenia rolnictwa w Polsce, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C, Michalska B. red. nauk., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001