Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody w agroekosystemach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona przyrody w agroekosystemach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 5 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z akresu botaniki podstaw ochrony przyrody realizowana w ramach przedmiotu "Botanika" na kierunku Rolnictwo S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Waloryzacja gatunków wskaźnikowych stosowanych w identyfikacji siedlisk przyrodniczych i populacji ptaków krajozbrazu rolniczego1
T-A-2Zastosowanie wybranych wskaźników w ocenie różnorodności biologicznej agroekosytemów1
T-A-3Dzikie zwierzęta a szkody rolnicze - aspekty prawne i minimalizacja skutków1
T-A-4Inwazyjne gatunki roślin uprawnych1
T-A-5GMO w rolnictwie - korzyści i zagrożenia, studium przypadku. Dawne gatunki roślin uprawnych i ginące rasy zwierząt hodowlanych1
5
wykłady
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony1
T-W-2Zasady użytkowania i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk lęgowych ptaków w krajobrazie rolniczym1
T-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów1
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym1
T-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowiskowym1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje2
A-A-3opracowywanie zadań w oparciu o materiały źródłowe4
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć2
A-A-5zaliczenie formy zajęć1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2samodzielne studiowanie materiałów źródłowych4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-4zaliczenie formy zajęć1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: esej na wybrany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_W01
student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
ROL_2A_W03R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07C-1T-W-5, T-W-2M-1S-1, S-2
ROL_2A_O06_W02
student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
ROL_2A_W06R2A_W06, R2A_W07C-1T-A-1, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_U01
student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
ROL_2A_U01R2A_U01, R2A_U03C-1T-A-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1
ROL_2A_O06_U02
student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
ROL_2A_U03R2A_U04, R2A_U05C-1T-A-4, T-A-3, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_K01
student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
ROL_2A_K03R2A_K05C-1T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_W01
student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wymienić czynniki, które ją kształtują na różnych poziomach organizacji biocenozy
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O06_W02
student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
2,0
3,0student poprawnie opisuje strukturę, zależności pokarmowe i funkcjonowanie agroekosystemu na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_U01
student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
2,0
3,0student potrafi wymienić i podać przykład zastosowania przynajmniej jednego wskażnika oceny różnorodności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O06_U02
student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
2,0
3,0student potrafi wskazać kilka gatunków wskaźnikowych dla wybranego siedliska przyrodniczego lub lęgowego ptaków oraz określić status ich ochrony lub zagrożenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_K01
student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym i rozumie znaczenie czynnej ochrony przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2004
  2. Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bałazy S. Gmiąt A., Ochrona środowiska przyrodniczego w świetle programów rolnośrodowiskowych Unii Europejskiej, MODR w Karnowicach, Brzesko-Poznań-Turew, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Waloryzacja gatunków wskaźnikowych stosowanych w identyfikacji siedlisk przyrodniczych i populacji ptaków krajozbrazu rolniczego1
T-A-2Zastosowanie wybranych wskaźników w ocenie różnorodności biologicznej agroekosytemów1
T-A-3Dzikie zwierzęta a szkody rolnicze - aspekty prawne i minimalizacja skutków1
T-A-4Inwazyjne gatunki roślin uprawnych1
T-A-5GMO w rolnictwie - korzyści i zagrożenia, studium przypadku. Dawne gatunki roślin uprawnych i ginące rasy zwierząt hodowlanych1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony1
T-W-2Zasady użytkowania i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk lęgowych ptaków w krajobrazie rolniczym1
T-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów1
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym1
T-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowiskowym1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje2
A-A-3opracowywanie zadań w oparciu o materiały źródłowe4
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć2
A-A-5zaliczenie formy zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2samodzielne studiowanie materiałów źródłowych4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-4zaliczenie formy zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O06_W01student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowiskowym
T-W-2Zasady użytkowania i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk lęgowych ptaków w krajobrazie rolniczym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: esej na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wymienić czynniki, które ją kształtują na różnych poziomach organizacji biocenozy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O06_W02student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-A-1Waloryzacja gatunków wskaźnikowych stosowanych w identyfikacji siedlisk przyrodniczych i populacji ptaków krajozbrazu rolniczego
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: esej na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie opisuje strukturę, zależności pokarmowe i funkcjonowanie agroekosystemu na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O06_U01student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł (zasoby medialne, Internet). Tworzenie informacji, krytyczne selekcjonowanie danych, gromadzenie, przechowywanie, twórcze przetwarzanie, z zachowaniem praw własności, intelektualnej, służące do opisu zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-A-2Zastosowanie wybranych wskaźników w ocenie różnorodności biologicznej agroekosytemów
T-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowiskowym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wymienić i podać przykład zastosowania przynajmniej jednego wskażnika oceny różnorodności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O06_U02student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-A-4Inwazyjne gatunki roślin uprawnych
T-A-3Dzikie zwierzęta a szkody rolnicze - aspekty prawne i minimalizacja skutków
T-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wskazać kilka gatunków wskaźnikowych dla wybranego siedliska przyrodniczego lub lęgowego ptaków oraz określić status ich ochrony lub zagrożenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O06_K01student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-A-2Zastosowanie wybranych wskaźników w ocenie różnorodności biologicznej agroekosytemów
T-A-1Waloryzacja gatunków wskaźnikowych stosowanych w identyfikacji siedlisk przyrodniczych i populacji ptaków krajozbrazu rolniczego
T-A-4Inwazyjne gatunki roślin uprawnych
T-A-3Dzikie zwierzęta a szkody rolnicze - aspekty prawne i minimalizacja skutków
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym
T-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów
T-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowiskowym
T-W-2Zasady użytkowania i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk lęgowych ptaków w krajobrazie rolniczym
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym i rozumie znaczenie czynnej ochrony przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0