Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Biochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawowe wiadomości z biofizyki i chemii organicznej (metody analizy i identyfikacji związków organicznych oraz ich właściwości, typy wiązań chemicznych, energetyka reakcji)
W-2Student zna podstawowe procesy fizjologiczne oraz ich regulację

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Znaczenie białek dla organizmu2
T-L-2Wykrywanie podstawowych składników kwasów nukleinowych. Biochemiczne podstawy dziedziczenia cech2
T-L-3Reakcje barwne ogólne i selektywne dla cukrowców. Znaczenie cukrowców dla organizmu2
T-L-4Jakosciowe wykrywanie aktywnosci enzymów oksydoredukcyjnych i hydrolitycznych. Kinetyka reakcji enzymatycznejj2
T-L-5Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby charakterystyczne dla tłuszczowców – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu2
10
wykłady
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i zwiazków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Wysokoenergetyczne związki zawierające fosfor1
T-W-2Aminokwasy peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przeglad ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja.2
T-W-3Enzymy: natura chemiczna, klasyfikacja i nomenklatura enzymów. Mechanizm katalizy enzymatycznej. Aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania. Koenzymatyczna funkcja witamin.2
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji, biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Przemiany metaboliczne aminokwasów2
T-W-5Weglowodany: budowa i funkcje poszczególnych grup weglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii - główne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm weglowodanów2
T-W-6Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łancucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm weglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.3
T-W-7Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne ipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.2
T-W-8Metabolity wtórne roślin - charakterystyka i ich rola1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianu z ćwiczeń laboratoryjnych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Obecność na zaliczeniu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B08_W01
Student potrafi omówić budowę i właściowści makrocząsteczek, zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
ROL_1A_W01R1A_W01InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B08_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
ROL_1A_U13, ROL_1A_U14R1A_U02, R1A_U09C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B08_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K05, R1A_K07C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B08_W01
Student potrafi omówić budowę i właściowści makrocząsteczek, zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
2,0
3,0Student zna budowę i właściwości podstawowych związków występujących w organizmach żywywch, potrafi wymienić i krótko scharakteryzować procesy zachodzące w organizmach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B08_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
2,0
3,0Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B08_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
2,0
3,0Student potrafi pracować w zespole badawczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2005
  2. Bańkowski E., Biochemia, MedPharm, Wrocław, 2006
  3. Kulka A., Rejowski R, Biochemia, Wyd. ART, Olsztyn, 1998
  4. Nowak J., Kłódka D., Smolik B., Zakrzewska H., Ćwiczenia laboratoryjne z biochemii, Wyd. AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Hames B.D., Hooper N.M., Biochemia - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2002
  2. Berg J.M. Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Znaczenie białek dla organizmu2
T-L-2Wykrywanie podstawowych składników kwasów nukleinowych. Biochemiczne podstawy dziedziczenia cech2
T-L-3Reakcje barwne ogólne i selektywne dla cukrowców. Znaczenie cukrowców dla organizmu2
T-L-4Jakosciowe wykrywanie aktywnosci enzymów oksydoredukcyjnych i hydrolitycznych. Kinetyka reakcji enzymatycznejj2
T-L-5Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby charakterystyczne dla tłuszczowców – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i zwiazków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Wysokoenergetyczne związki zawierające fosfor1
T-W-2Aminokwasy peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przeglad ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja.2
T-W-3Enzymy: natura chemiczna, klasyfikacja i nomenklatura enzymów. Mechanizm katalizy enzymatycznej. Aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania. Koenzymatyczna funkcja witamin.2
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji, biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Przemiany metaboliczne aminokwasów2
T-W-5Weglowodany: budowa i funkcje poszczególnych grup weglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii - główne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm weglowodanów2
T-W-6Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łancucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm weglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.3
T-W-7Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne ipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.2
T-W-8Metabolity wtórne roślin - charakterystyka i ich rola1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianu z ćwiczeń laboratoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Obecność na zaliczeniu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B08_W01Student potrafi omówić budowę i właściowści makrocząsteczek, zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych
Treści programoweT-W-2Aminokwasy peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przeglad ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja.
T-W-3Enzymy: natura chemiczna, klasyfikacja i nomenklatura enzymów. Mechanizm katalizy enzymatycznej. Aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania. Koenzymatyczna funkcja witamin.
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji, biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Przemiany metaboliczne aminokwasów
T-W-7Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne ipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.
T-W-8Metabolity wtórne roślin - charakterystyka i ich rola
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i zwiazków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Wysokoenergetyczne związki zawierające fosfor
T-W-5Weglowodany: budowa i funkcje poszczególnych grup weglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii - główne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm weglowodanów
T-W-6Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łancucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm weglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.
T-L-1Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Znaczenie białek dla organizmu
T-L-2Wykrywanie podstawowych składników kwasów nukleinowych. Biochemiczne podstawy dziedziczenia cech
T-L-3Reakcje barwne ogólne i selektywne dla cukrowców. Znaczenie cukrowców dla organizmu
T-L-4Jakosciowe wykrywanie aktywnosci enzymów oksydoredukcyjnych i hydrolitycznych. Kinetyka reakcji enzymatycznejj
T-L-5Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby charakterystyczne dla tłuszczowców – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna budowę i właściwości podstawowych związków występujących w organizmach żywywch, potrafi wymienić i krótko scharakteryzować procesy zachodzące w organizmach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B08_U01Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych
Treści programoweT-L-1Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Znaczenie białek dla organizmu
T-L-2Wykrywanie podstawowych składników kwasów nukleinowych. Biochemiczne podstawy dziedziczenia cech
T-L-3Reakcje barwne ogólne i selektywne dla cukrowców. Znaczenie cukrowców dla organizmu
T-L-4Jakosciowe wykrywanie aktywnosci enzymów oksydoredukcyjnych i hydrolitycznych. Kinetyka reakcji enzymatycznejj
T-L-5Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby charakterystyczne dla tłuszczowców – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B08_K01Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych
Treści programoweT-L-1Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Znaczenie białek dla organizmu
T-L-2Wykrywanie podstawowych składników kwasów nukleinowych. Biochemiczne podstawy dziedziczenia cech
T-L-3Reakcje barwne ogólne i selektywne dla cukrowców. Znaczenie cukrowców dla organizmu
T-L-4Jakosciowe wykrywanie aktywnosci enzymów oksydoredukcyjnych i hydrolitycznych. Kinetyka reakcji enzymatycznejj
T-L-5Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby charakterystyczne dla tłuszczowców – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu
Metody nauczaniaM-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować w zespole badawczym
3,5
4,0
4,5
5,0