Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie terenów zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagospodarowanie terenów zieleni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii i roślin ozdobnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Elementy zagospodarowania terenów zieleni |
C-2 | Zasady wykonywania projektów terenów zieleni |
C-3 | Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu |
C-4 | Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Koncepcja zagospodarowania terenu zieleni | 2 |
T-A-2 | Dobór roślin i elementów małej architektury | 4 |
T-A-3 | Wykonanie projektu | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i funkcje terenów zieleni. | 2 |
T-W-2 | Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni | 2 |
T-W-3 | Typy koron drzew i ich kształtowanie, formy stosowania drzew i krzewów w terenach zieleni | 2 |
T-W-4 | Podstawy projektowania terenów zieleni | 4 |
T-W-5 | Układ komunikacyjny terenu zieleni | 2 |
T-W-6 | Zasady prawidłowego doboru roślin | 8 |
T-W-7 | Rośiny okrywowe | 2 |
T-W-8 | Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni | 2 |
T-W-9 | Podstawy sanitarnej pielegnacji drzew i krzewów | 4 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, studiowanie fachowej literatury | 40 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Praca własna studenta - studiowanie fachowej literatury | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Obecność na zaliczeniu | 2 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady multimedialne, dyskusje |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O02-1_W01 Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | ROL_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | — | C-3, C-4, C-2 | T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-2, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O02-1_U01 Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania | ROL_1A_U14 | R1A_U09 | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O02-1_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | ROL_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O02-1_W01 Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O02-1_U01 Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania | 2,0 | |
3,0 | student zna ograniczoną liczbę roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O02-1_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | 2,0 | |
3,0 | student ma elementarna świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
- Borcz Z., Elementy projektowania terenów zieleni, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1997
- Malczyk T., Wytyczne do projektowania zieleni na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
- Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
- Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny, Wyd. Agencja Promocji Zieleni, Związek Szkółkarzy Polskich, Warszawa, 2006