Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Metody opracowań w agrometeorologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody opracowań w agrometeorologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z agrometeorologii i statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z metodami opisu elementów meteorologicznych oraz oceny ich wpływu na wzrost, rozwój wielkość plonów roślin uprawnych, a także na ocenę warunków klimatycznych w różnych regionach kraju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza publikowanych materiałów klimatycznych. Biuletyny PIHM, Atlasy klimatyczne i agrometeorologiczne2
T-A-2Termiczne klasyfikacje miesięcy wybranej stacji meteorologicznej na podstawie odchylenia standardowego od normy oraz przedziałów kwantylowych2
T-A-3Charakterystyki opadowe wybranej stacji meteorologicznej2
T-A-4Wskaźniki klimatologiczne i ich zastosowanie w ocenie wpływu pogody na przebieg wegetacji i plonowanie roślin2
T-A-5Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej miejscowości - zasoby energetyczne wiatru2
T-A-6Ocena zmienności wybranych elemenów meteorologicznych w funkcji czasu. Trendy, okresowość.2
T-A-7Źródła danych meteorologicznych. OGIMET, Baza AIRBASE, Wetterzentrale1
T-A-8Metody opracowania przestrzennego danych klimatycznych2
15
wykłady
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych2
T-W-2Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych. Analiza szeregów czasowych2
T-W-3Charakterystyki agroklimatologiczne ważniejszych elementów meteorologicznych. Klimatogramy, tautochrony, termoizoplety.4
T-W-4Częstość i prawdopodobieństwo występowania elementów i zjawisk meteorologicznych3
T-W-5Analiza współzależności zjawisk, korelacja i regresja (liniowa, nieliniowa)3
T-W-6Pisemne zaliczenie treści wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowywanie pozyskanych danych meteorologicznych25
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przegląd internetowych baz meteorologicznych3
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach i zaliczeniu15
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie materiału do zaliczenia5
A-W-5Przygotowanie krótkich prezentacji multimedialnych8
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące, z użyciem komputera
M-3Metody praktyczne, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany wiedzy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy izdobytej na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O09-M_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu metod opracowań agrometeorologicznych niezbędną do oceny zasobów klimatycznych danego regionu
ROL_1A_W08R1A_W03, R1A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O09-M_U01
Potrafi wykorzystać podstawowe wskaźniki klimatyczne w celu oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość plonowania roślin oraz w sposób graficzny scharakteryzować rozkład czasowy i przestrzenny ważniejszych elementów klimatu
ROL_1A_U11R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07C-1T-A-2, T-A-1, T-A-8, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O09-M_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie wpływu pogody na produkcję rolniczą.
ROL_1A_K01, ROL_1A_K06R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1T-W-5, T-A-6M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O09-M_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu metod opracowań agrometeorologicznych niezbędną do oceny zasobów klimatycznych danego regionu
2,0
3,0ma podstawową wiedzę na temat opracowań czasowej i przestrzennej zmienności elementów meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O09-M_U01
Potrafi wykorzystać podstawowe wskaźniki klimatyczne w celu oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość plonowania roślin oraz w sposób graficzny scharakteryzować rozkład czasowy i przestrzenny ważniejszych elementów klimatu
2,0
3,0Potrafi wykorzystać proste wskaźniki klimatyczne do oceny wpływu pogody na wzrost, rozwój i plonowanie roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O09-M_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie wpływu pogody na produkcję rolniczą.
2,0
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2008, III
  2. Kossowska-Cezak, Martyn D, Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania, PWN, Warszawa-Łódź, 2000, I

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B. opr. nauk., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza publikowanych materiałów klimatycznych. Biuletyny PIHM, Atlasy klimatyczne i agrometeorologiczne2
T-A-2Termiczne klasyfikacje miesięcy wybranej stacji meteorologicznej na podstawie odchylenia standardowego od normy oraz przedziałów kwantylowych2
T-A-3Charakterystyki opadowe wybranej stacji meteorologicznej2
T-A-4Wskaźniki klimatologiczne i ich zastosowanie w ocenie wpływu pogody na przebieg wegetacji i plonowanie roślin2
T-A-5Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej miejscowości - zasoby energetyczne wiatru2
T-A-6Ocena zmienności wybranych elemenów meteorologicznych w funkcji czasu. Trendy, okresowość.2
T-A-7Źródła danych meteorologicznych. OGIMET, Baza AIRBASE, Wetterzentrale1
T-A-8Metody opracowania przestrzennego danych klimatycznych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych2
T-W-2Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych. Analiza szeregów czasowych2
T-W-3Charakterystyki agroklimatologiczne ważniejszych elementów meteorologicznych. Klimatogramy, tautochrony, termoizoplety.4
T-W-4Częstość i prawdopodobieństwo występowania elementów i zjawisk meteorologicznych3
T-W-5Analiza współzależności zjawisk, korelacja i regresja (liniowa, nieliniowa)3
T-W-6Pisemne zaliczenie treści wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowywanie pozyskanych danych meteorologicznych25
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przegląd internetowych baz meteorologicznych3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach i zaliczeniu15
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie materiału do zaliczenia5
A-W-5Przygotowanie krótkich prezentacji multimedialnych8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O09-M_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu metod opracowań agrometeorologicznych niezbędną do oceny zasobów klimatycznych danego regionu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu klimatycznych i pogodowych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z metodami opisu elementów meteorologicznych oraz oceny ich wpływu na wzrost, rozwój wielkość plonów roślin uprawnych, a także na ocenę warunków klimatycznych w różnych regionach kraju
Treści programoweT-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych
T-W-3Charakterystyki agroklimatologiczne ważniejszych elementów meteorologicznych. Klimatogramy, tautochrony, termoizoplety.
T-W-2Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych. Analiza szeregów czasowych
T-W-5Analiza współzależności zjawisk, korelacja i regresja (liniowa, nieliniowa)
T-W-4Częstość i prawdopodobieństwo występowania elementów i zjawisk meteorologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące, z użyciem komputera
M-3Metody praktyczne, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany wiedzy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy izdobytej na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową wiedzę na temat opracowań czasowej i przestrzennej zmienności elementów meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O09-M_U01Potrafi wykorzystać podstawowe wskaźniki klimatyczne w celu oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość plonowania roślin oraz w sposób graficzny scharakteryzować rozkład czasowy i przestrzenny ważniejszych elementów klimatu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z metodami opisu elementów meteorologicznych oraz oceny ich wpływu na wzrost, rozwój wielkość plonów roślin uprawnych, a także na ocenę warunków klimatycznych w różnych regionach kraju
Treści programoweT-A-2Termiczne klasyfikacje miesięcy wybranej stacji meteorologicznej na podstawie odchylenia standardowego od normy oraz przedziałów kwantylowych
T-A-1Analiza publikowanych materiałów klimatycznych. Biuletyny PIHM, Atlasy klimatyczne i agrometeorologiczne
T-A-8Metody opracowania przestrzennego danych klimatycznych
T-A-3Charakterystyki opadowe wybranej stacji meteorologicznej
T-A-5Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej miejscowości - zasoby energetyczne wiatru
T-A-6Ocena zmienności wybranych elemenów meteorologicznych w funkcji czasu. Trendy, okresowość.
T-A-4Wskaźniki klimatologiczne i ich zastosowanie w ocenie wpływu pogody na przebieg wegetacji i plonowanie roślin
T-A-7Źródła danych meteorologicznych. OGIMET, Baza AIRBASE, Wetterzentrale
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące, z użyciem komputera
M-3Metody praktyczne, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy izdobytej na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać proste wskaźniki klimatyczne do oceny wpływu pogody na wzrost, rozwój i plonowanie roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O09-M_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie wpływu pogody na produkcję rolniczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z metodami opisu elementów meteorologicznych oraz oceny ich wpływu na wzrost, rozwój wielkość plonów roślin uprawnych, a także na ocenę warunków klimatycznych w różnych regionach kraju
Treści programoweT-W-5Analiza współzależności zjawisk, korelacja i regresja (liniowa, nieliniowa)
T-A-6Ocena zmienności wybranych elemenów meteorologicznych w funkcji czasu. Trendy, okresowość.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące, z użyciem komputera
M-3Metody praktyczne, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy izdobytej na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.