Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Biochemia gleb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia gleb | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawowe wiadomości z biochemii ogólnej, enzymologii i gleboznawstwa |
W-2 | Student zna podstawowe procesy fizjologiczne oraz mechanizmy ich regulacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada umiejętnosc opisu znaczenia procesów biochemicznych zachodzących w glebie w krazeniu pierwiastków w środowisku |
C-2 | Student ma zdolność interpretacji wyników testów enzymatycznych w ocenie wpływu różnych zabiegów agrotechnicznych na środowisko glebowe |
C-3 | Student ma umiejętnosc posługiwania się podstawowymi metodami oznaczania aktywności enzymatycznej gleb |
C-4 | Student rozumie znaczenie drobnoustrojów i wydzialanych przez nie enzymów w kształtowaniu żyznosci gleby |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kwasy nukleinowe jako cząsteczki sygnalizacyjne w glebach | 2 |
T-A-2 | Metody oznaczania aktywności oksydoreduktaz w glebie | 3 |
T-A-3 | Metody oznaczania aktywności enzymów biorących udział w przemianach związków fosforu w glebie | 3 |
T-A-4 | Metody oznaczania aktywności enzymów biorących udział w przemianach związków azotu w glebie | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gleba jako środowisko życia i aktywności organizmów. Organizmy glebowe. Badania biochemiczne gleb. | 2 |
T-W-2 | Występowanie i rozmieszczenie organizmów glebowych. Cykl krążenia węgla. Zwiazki cukrowe i polifenolowe w glebie. | 2 |
T-W-3 | Obieg glebowej substancji organicznej. | 2 |
T-W-4 | Związki azotowe w glebie. Metabolizm azotu w glebie. Przemiany biochemiczne związków azotowych w glebie. | 4 |
T-W-5 | Metabolizm związków fosforowych w glebie | 2 |
T-W-6 | Przemiany biochemiczne związków fosforu oraz związków siarki w glebie. Mikrobiologiczne przemiany metali ciężkich | 2 |
T-W-7 | Oddziaływanie ksenobiotyków na procesy biochemiczne w glebie. Multiparametryczne wskaźniki jakości gleby. | 2 |
T-W-8 | Zmiany procesów biochemicznych w glebie pod wpływem zabiegów agrotechnicznych | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie konspektów do ćwiczen audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczen | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
M-2 | Praca grupowa na bazie otrzymanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O10_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodząącymi w glebie oraz potrafi omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego | ROL_1A_W05 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O10_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie wpływu zabiegów agrotechnicznych na środowisko glebowe | ROL_1A_U10 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O10_K01 Student potrafi ocenić ryzyko stosowania zabiegów agrotechnicznych na stan środowiska glebowego | ROL_1A_K05, ROL_1A_K06 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O10_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodząącymi w glebie oraz potrafi omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O10_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb oraz wykorzystuje testy enzymatyczne w ocenie wpływu zabiegów agrotechnicznych na środowisko glebowe | 2,0 | |
3,0 | Student posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z biochemią gleb | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O10_K01 Student potrafi ocenić ryzyko stosowania zabiegów agrotechnicznych na stan środowiska glebowego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować testy enzymatyczne w ocenie wpływu zabiegów agrotechnicznych na stan środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMC-S, Lublin, 2000
- Trojanowski J., Przemiany substancji organicznych w glebie, PWRiL, Warszawa, 1973
Literatura dodatkowa
- van Loon G.W., Duffy S.J., Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2008